Fibergi elit

M

Maidaan

Någon som har några erfarenheter av Fibergi elit?Har nämligen blivit rekomenderad att pröva det på min arab,som är rätt så känslig för "hettsande" foder..En kompis sköthäst är elittravare och han äter bara Fibergi bas.. :confused:
 
Sv: Fibergi elit

Jag brukar vara lite skeptisk mot "köpefoder" i och med att vi odlar det mesta här på gården, och jag gärna vill kunna veta vad mina hästar äter.
Dock skulle jag vid ett tillfälle försöka få upp hullet på min ena arab.
Fråga mig inte varför, men trots betesgång dagtid på ordentligt bete, fri tillgång på bra hö, samt 3.5 kg havre och 1 kg korn hände det inte mycket, vare sig i huvudet eller på kroppen.
Köpte då in Fibergi Elit, och och böt hälften av havren och allt korn mot Elit.
Då började vikten öka, och det ordentligt. Trots att man enligt analyssiffrorna inte skulle märka nån större skillnad var det tydligt att fibergin byggde bättre. Och gott var det också.
 
Sv: Fibergi elit

Jag fodrade mitt ena welshsto med fibergi elit, då hon också behövde ha lite hull.
Hon mådde bra av detta foder, gick upp i vikt, och tyckte det dessutom var gott.

Det finns ju olika förespråkare om fibergi, men kompletterar det ditt hö bra så tycker jag att det är ett bra foder
 
Sv: Fibergi elit

Fodrat med fibergi bas i många många år, kanonbra.

Emellanåt när det har "krävts" extra energi och prestation vid mkt tävlande har jag kompletterat med fibergi elit oxå, mkt mer energi i detta OBS! så var lite varsam om du har en känslig häst på "hettsande foder"....

Hästarna får mkt fint hull på Fibergi bas.

Enda nackdelen med detta fodret är väl priset ;)
 
Sv: Fibergi elit

Okej,många säger att hullet bara sätter sig runt magen,och inte på resten av kroppen där man vill ha hullet,tex hals och bak.Stämmer det??
 
Sv: Fibergi elit

Eliten har en ganska låg kvot, 6,4, så det är nog proteinbrist i så fall. Det krävs ett bra hö för att kunna använda det.

Har du ett hö med en kvot lägre än 6 och fodrar med Elit så får hästen för lite protein = bukig...
 

Liknande trådar

Hästvård Har en häst hemma på prov som har problem när han sväljer/äter hö/hösilage. Övrigt foder serveras väl upp lätt och märks därför inte...
Svar
3
· Visningar
1 366
Senast: Nepenthe
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 009
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 566
Småbarn Här på forumet finns ju människor med olika erfarenheter, och jag skulle vilja ha lite hjälp och råd från er som har erfarenhet av...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 646
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp