Fiber IP only

Retina

Trådstartare
Känns som att jag spammar Hem&Hobby men det är lite mycket nu. Vi har just köpt hus och IP only ska gräva in fiber i byn (om de får tillräckligt många beställningar). Saken är den att vi fått höra att det varit en del krångel med dem, att det tagit mycket längre tid än vad som sagts, att de varit sena till möten etc. Jag tänker att det ju inte är så superkul att ha att göra med ett krångligt företag, men å andra sidan så kanske det inte är så mycket till val än att anlita dem att gräva in fiber? Det är en liten by vi bor i så kanske dröjer det ett bra tag innan man får en ny chans? 19 900 kr vill de ha. Normalt pris?

Jag kan absolut ingenting om detta så jag vill gärna höra era erfarenheter och tankar. För lite extra stress så måste man lämna in beställningen inom bara ett par veckor...

Känns som att jag spammar Hem&Hobby men det är lite mycket nu. Vi har just köpt hus och IP only ska gräva in fiber i byn (om de får tillräckligt många beställningar). Saken är den att vi fått höra att det varit en del krångel med dem, att det tagit mycket längre tid än vad som sagts, att de varit sena till möten etc. Jag tänker att det ju inte är så superkul att ha att göra med ett krångligt företag, men å andra sidan så kanske det inte är så mycket till val än att anlita dem att gräva in fiber? Det är en liten by vi bor i så kanske dröjer det ett bra tag innan man får en ny chans? 19 900 kr vill de ha. Normalt pris?

Jag kan absolut ingenting om detta så jag vill gärna höra era erfarenheter och tankar. För lite extra stress så måste man lämna in beställningen inom bara ett par veckor...

Var i Sverige befinner sig din by?

Ja, IP Only har tagit mer i munnen än de kan tugga ner. De har lagt sig lågt i pris och kan därför inte välja entreprenörer fritt. Många entreprenörer har också fått vänta på sina pengar alt. inte fått betalt, vilket gör att de har svårt att hitta företag som vill gräva åt dem.

Å andra sidan: det är ju inte mycket att välja på nu när Telia stänger ner koppartråden.

IP Only anväder sig i stort sett vara av underleverantörer. De är väldigt stora på marknaden. På grund av att de använder sig av underleverantörer så misstänker jag att det kan skilja väldigt mycket på kvalité på arbetet och även tidsramar beroende på var man bor och vilka underleverantörer som används.

Alternativet är väl Landsbygdsfiber? Har aldrig varit i kontakt med dem, men IP Only är jag inte jätteimponerad av...

Min enda erfarenhet av IP only är att deras fiber ligger extremt grunt och lätt grävs av.

Å, det lät ju inte direkt super...

Var i Sverige befinner sig din by?

Ja, IP Only har tagit mer i munnen än de kan tugga ner. De har lagt sig lågt i pris och kan därför inte välja entreprenörer fritt. Många entreprenörer har också fått vänta på sina pengar alt. inte fått betalt, vilket gör att de har svårt att hitta företag som vill gräva åt dem.

Å andra sidan: det är ju inte mycket att välja på nu när Telia stänger ner koppartråden.

I västerdalarna. Kommunen har 7000 invånare och byn kanske... max 100? Så jag antar att det inte är värst attraktivt för fiberföretag. Om det nu finns så många fler? Ja det blir väl säkert lätt så när det blir en sådan hype så att företag växer supersnabbt. :/

IP Only anväder sig i stort sett vara av underleverantörer. De är väldigt stora på marknaden. På grund av att de använder sig av underleverantörer så misstänker jag att det kan skilja väldigt mycket på kvalité på arbetet och även tidsramar beroende på var man bor och vilka underleverantörer som används.

För vår del så spelar det egentligen inte så stor roll att det dröjer i tid, men vi vill ju såklart att det ska bli ordentligt gjort när det väl blir av...

Alternativet är väl Landsbygdsfiber? Har aldrig varit i kontakt med dem, men IP Only är jag inte jätteimponerad av...

Hade inte hört talas om förut, ska kolla upp det! :)

Det är inte Ip Only som gräver. Så klaga inte på dem.
Självklart finns det massor av olika underentreprenörer som gör olika bra jobb. IP Only står för konceptet.

Vår förening har IP Only - fd ByNet - och det har inte funnits något att klaga på.

Här gick det på 18000kr o det var tre år tror jag från fiberföreningen började. Fibern grävd i årskiftet här och vi grävt ner slangen på tomten. Fibern blåst i våras men de vet inte när de ska koppla in den. Men det är fungerande sen två år på några ställen i fiberföreningen. På nått mysko vis är det där de i styrelsen råkat bo...
Hade vi vetat det vi vet i dag hade vi inte pyntat 18000kr för fiber. Vi klarar oss jätte bra med mobil telefoni och mobilt internet. Tv har vi fria kanalerna.
Men är nog bra om vi ska byta bodnde nån gång.
Men laddar man hem filmer, surfar masdor mm så är det säker bra.

Som jämförelse kan jag nämna att vi varje höst blir av med telefon och bredband (fast) eftersom kabeln ligger så grunt att traktorn som kör på stycket vibrerar sönder den.

VARJE HÖST. Senast var vi utan förbindelse i över 4 veckor. Ingen mobil täckning.

Det är inte Ip Only som gräver. Så klaga inte på dem.
Självklart finns det massor av olika underentreprenörer som gör olika bra jobb. IP Only står för konceptet.

Vår förening har IP Only - fd ByNet - och det har inte funnits något att klaga på.
De står ju som garant för sin leverantör och ska vara kravställare mot dem. Eftersom de lovar kunden olika saker. Sen har jag ingen aning om hur deras kontakt med olika leverantörer ser ut mer än det som hände i vårt hus. De hade väldigt bristfällig kontakt och pratade om varandra hela tiden. Kändes oproffsigt helt enkelt.

Jag tecknade med dem i våras, blev då lovad att det skulle börja grävas "i höst". Sen har vi inte hört ett ljud, trots att jag är markägare som de ska förhandla med för att kunna gräva...

Både här och där jag äger fastighet är det IP only som projekterar. Och för mig får de vara hur de vill. Det finns inga alternativ. Här klipper de fasta telenätet nästa år - där jag har fastighet är den redan borta. Mobiltäckningen är skit på båda ställena men mobilt bredband går hyfsat.

De jag vet där IP only är klara är nöjda men jag har inte intervjuat så många.

Dock tar allt tid men då man inte betalar innan fungerande fiber så. Ingetdera ställer har de tagit byggbeslut - jag tror det ligger på gärdesgården med antal anslutna.

Pris här ca 19, pris andra ställer ca 25. Utan rot och Rut.

Jag tecknade med dem i våras, blev då lovad att det skulle börja grävas "i höst". Sen har vi inte hört ett ljud, trots att jag är markägare som de ska förhandla med för att kunna gräva...

De har troligen inte nått tillräckligt antal anslutna. När de berättar om tidsplanen i början är det under förutsättning att de inom anmälningstiden får tillräckligt många som vill ansluta sig. Vi hade haft fiber här nu om det varit så. Istället finns inget byggbeslut än eftersom de inte nått upp till 60% och funderar på om det är lönsamt att starta.

Här är det det kommunägda elbolaget som ska gräva. Vi hade runt 80% som tecknade sig i vårt område, de sa att det krävdes 60% för grävstart. Sen sa de att de först skulle söka statsbidrag. Sen fick de det. Det har gått nästan två år sedan dess. Nu säger de att vi får fiber om ett år om allt går som det ska. Dessutom har informationen varit ruggigt oprofessionell, med en passiv-arggressiv ton när den är som bäst. Däremellan tvärtyst. Jag har till och med skrivit till IP Only och frågat om de inte kan överväga att bygga fibernät här... Det är visserligen landsbygd, men inte särskilt glest befolkat. Och lättgrävt.

De har troligen inte nått tillräckligt antal anslutna. När de berättar om tidsplanen i början är det under förutsättning att de inom anmälningstiden får tillräckligt många som vill ansluta sig. Vi hade haft fiber här nu om det varit så. Istället finns inget byggbeslut än eftersom de inte nått upp till 60% och funderar på om det är lönsamt att starta.
Jodå, de hade fyllt sitt antal här i byn redan i Juni!

Vi fick ett avtal hemskickat om att godkänna att de fick gräva ned kabel enligt en bifogad karta där vi påstods äga en fastighet i en helt annan by än vår.

Jag tycker det känns ganska osäkert, fibern som grävs ned ägs av ett riskkapital som får monopol och i praktiken kan ta hur hög överföringsavgift som helst i framtiden.

Senast ändrad av en moderator:
Här har de ringt och tjatat på grannen att han ska ansluta sig. Efter långa haranger om att han inte kan klara sig utan och att han måste ha fast uppkoppling till Internet sa han att han är blind. Knäpp tyst i luren, en ursäkt och sen las det på.

Till saken hör att han är inte blind, men han är inte intresserad och äger ingen dator. :D :laugh:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka