Fettsnålt spannmålsfritt foder

Torrfoder innehåller typiskt sett 8-10% vatten så även om man räknar "högt" dvs. på 10% vatten hamnar man under 10% fett i ts.

Om jag inte missminner mig måste vattenhalten anges om den är högre än 15% så man kan dra till med hela 15% vatten och då hamnar man exakt på 10% fett men jag har aldrig sett ett torrfoder med så hög vätskehalt.

Precis som du säger är det ovanligt med så hög vätskehalt i torrfoder. Semi-mjuka foder som till exempel frolic och liknande borde ligga där omkring :)

Idag fick herr pudel åka in till veterinären och är kvar där med dropp och smärtstillande.

Han hade förhöjda värden på bukspottskörteln :( måste därför byta foder, han äter nu Acana small breed (19% fett) anar att veterinären kommer vilja sälja på oss Hills eller liknande, vilket inte funkar på honom, han får massor av klåda.
Det spannmålsfria håller klådan borta.

Har nån tips på vad man ska börja ge? Känns som en hel djungel då jag äntligen har hittat ett foder som fungerar bra...
Acana Light & Fit har 10 % fett på torrfodernivå. Eftersom din hund funkar på Acana så kanske det här också går bra. Det är liknande råvaror. Inget av dessa två foder är helt spannmålsfritt (lite havre finns i båda). Det här fodret behöver du inte ge så mycket av eftersom det är så köttrikt så det kanske funkar med 10 % fett. Vad sa veterinären?

Acana Light & Fit har 10 % fett på torrfodernivå. Eftersom din hund funkar på Acana så kanske det här också går bra. Det är liknande råvaror. Inget av dessa två foder är helt spannmålsfritt (lite havre finns i båda). Det här fodret behöver du inte ge så mycket av eftersom det är så köttrikt så det kanske funkar med 10 % fett. Vad sa veterinären?

Blir dock 11% omräknat i torrsubstans och det ska vara <10%.
Spelar ingen roll att man ger mindre mängd av det fodret, ska fortfarande inte vara högre i fett än <10.

Blir dock 11% omräknat i torrsubstans och det ska vara <10%.
Spelar ingen roll att man ger mindre mängd av det fodret, ska fortfarande inte vara högre i fett än <10.
Det låter märkligt att det måste vara under 10 % fett. 11% är ju betydligt magrare än ts tidigare foder på 19% fett. Det måste väl ändå vara individuellt vad som funkar. En del hundars bukspottkörtel klarar mer och andra mindre. Några kanske absolut måste ha veterinärfoder, andra inte.

Dessutom är det andra saker än fettet som påverkar bukspottkörtelns funktion. Foderbyten, långt mellan utfodringstillfällena, mängden fibrer mm Mjölkprodukter kan vara dåligt, val av proteinkälla och fettsort är andra saker. Rökta och kryddiga matrester är inte bra. En del hundtugg är inte bra.

Vitt kött (fågel) är mer lättsmält än rött kött. Ister är extra svårsmält och ev skulle kycklingfett vara bättre än fett från fyrbenta djur. Här ett veterinärsvar, där veterinären föreslår ett foder med 15% fett:

http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvarad/hund/farskfoder-efter-bukspottkortelinflammation/

Det låter märkligt att det måste vara under 10 % fett. 11% är ju betydligt magrare än ts tidigare foder på 19% fett. Det måste väl ändå vara individuellt vad som funkar. En del hundars bukspottkörtel klarar mer och andra mindre. Några kanske absolut måste ha veterinärfoder, andra inte.

Dessutom är det andra saker än fettet som påverkar bukspottkörtelns funktion. Foderbyten, långt mellan utfodringstillfällena, mängden fibrer mm Mjölkprodukter kan vara dåligt, val av proteinkälla och fettsort är andra saker. Rökta och kryddiga matrester är inte bra. En del hundtugg är inte bra.

Vitt kött (fågel) är mer lättsmält än rött kött. Ister är extra svårsmält och ev skulle kycklingfett vara bättre än fett från fyrbenta djur. Här ett veterinärsvar, där veterinären föreslår ett foder med 15% fett:

http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvarad/hund/farskfoder-efter-bukspottkortelinflammation/

Den nyaste forskningen säger under 10% fett för en optimal behandling. Vad man sen väljer att göra själv är väl upp till var och en. Vill man ge Hill's i/D är det bättre att satsa på deras i/D low fat som ligger mycket lägre i fett.
Uppenbarligen finns det ju foder under 10% fett utan spannmål. Både färskfoder och torrfoder så man måste inte ge veterinärfodret.

Veterinären sa att deras foder som hon tipsade om innehöll 9% fett. Så jag beställde hem James Wellbeloved Duck & Rice Senior som ska innehålla 8.5% (jag frågade om jag kunde kolla bak på påsen där fetthalten står och hon sa att det kunde jag... så gick på det nu)

Har även varit i kontakt med Mush och fått tips av deras barfexpert så får se om det kanske blir färskfoder sen ändå. Kan man kombinera torrfoder med färskfoder annars? Nåt mål torrfoder och nåt mål färsk?

Herr pudel fick komma hem igår och var trött och medtagen, men verkade må bättre!
Reagerade lite när jag kände igenom han bak mot magen... han drack jättemycket när han kom hem men sen inget under kvällen.
Verkar inte ha druckit något nu heller (sambon har varit hemma med honom) har nu gjort en markering på vattenskålen så han kan hålla bättre koll... han måste ju dricka!! :(

Nu ringde vet. och han har kraftig pankreatit :( :( ska in om 3 veckor igen och ta nya prover...

Den nyaste forskningen säger under 10% fett för en optimal behandling. Vad man sen väljer att göra själv är väl upp till var och en.
Uppenbarligen finns det ju foder under 10% fett utan spannmål. Både färskfoder och torrfoder så man måste inte ge veterinärfodret.
Veterinären sa att deras foder som hon tipsade om innehöll 9% fett. Så jag beställde hem James Wellbeloved Duck & Rice Senior som ska innehålla 8.5% (jag frågade om jag kunde kolla bak på påsen där fetthalten står och hon sa att det kunde jag... så gick på det nu)

Har även varit i kontakt med Mush och fått tips av deras barfexpert så får se om det kanske blir färskfoder sen ändå. Kan man kombinera torrfoder med färskfoder annars? Nåt mål torrfoder och nåt mål färsk?

Herr pudel fick komma hem igår och var trött och medtagen, men verkade må bättre!
Reagerade lite när jag kände igenom han bak mot magen... han drack jättemycket när han kom hem men sen inget under kvällen.
Verkar inte ha druckit något nu heller (sambon har varit hemma med honom) har nu gjort en markering på vattenskålen så han kan hålla bättre koll... han måste ju dricka!! :(

Räknar man på att fodret innehåller 10% vatten (kan innehålla mindre än så) så ligger du ändå under 10% så det ska fungera för hunden såvida den inte fortsatt har kräkning eller diarré, då bör man ge en lättsmält kost tills magen stabiliserats innan man byter över :)

Vad räknar man in som lättsmält kost? :)

Han kräks inget, ingen diarré heller... ger han nu små mängder kokt potatis och kokt köttfärs.. nya fodret borde komma idag eller imorgon!

@Malibu_Stacy

Överkokt ris, kokt kyckling eller kokt vit fisk! Men är han inte dålig i magen så blir det säkert jättebra med nya fodret :)

Tar tillbaka det om inte dålig i magen :( igår natt fick jag vara ut med honom två gånger, och inatt hade han lagt en diarréhög på toamattan plus att jag fick vara ut med honom vid 4.

Nu är han hos mamma då jag varit på sjukhuset, hon har erbjudit honom kokt ris som han ratat, en liten hundgodis efter promenaden ville han dock ha.. dricker gör han. Fortfarande lös i magen och ganska loj..

Ska köpa hem vit fisk imorgon och koka. Påbörjade infasning med hans nya mat när detta började, blandade i kokt köttfärs med kulorna (inga stora mängder) så funderar om det kan bero på det?

Bravo lamm får 12% vid omräkning så det är för högt. Bravo Kyckling hamnar dock på 9,1% så det skulle fungera om du vill ge färskfoder.

Vattenhalten är angett till 65%. För att då fram torrsubstansen tar man alltid 100% - vattenhalten.
I detta fall 100-65=35. Torrsubstansen är alltså 35%.
För att då ta reda på tex hur mycket det fodret innehåller tar du bara fetthalten som anges, i detta fall 3,20% och delar det med torrsubstansen.
3,20/35 = 0,091. Om du sedna tar det gånger hundra får du svaret 9,1 % fett :) du gör likadant för att jämföra till exempel proteinhalt i ett foder. Alltid dela det angedda värdet med torrsubstansen.
Nu drar jag upp en gammal tråd för en fråga angående det här med att räkna!
Gör man såhär endast när man vill jämföra färskfoder med torrfoder, eller räknar jag så på ett torrfoder också? Jag tittar på ett torrfoder där det står fukt: 10% och Fett: 14%. Skall jag då dela 14 med torrsubstansen (90?) och ta det gånger 100? Eller är det redan uträknat på ett torrfoder? :)

Nu drar jag upp en gammal tråd för en fråga angående det här med att räkna!
Gör man såhär endast när man vill jämföra färskfoder med torrfoder, eller räknar jag så på ett torrfoder också? Jag tittar på ett torrfoder där det står fukt: 10% och Fett: 14%. Skall jag då dela 14 med torrsubstansen (90?) och ta det gånger 100? Eller är det redan uträknat på ett torrfoder? :)

Ja precis! Ska du jämföra två torrfoder med varandra räknar du så. Men de flesta torrfoder har ungefär 90% i torrsubstans så oftast kan man bara jämföra rakt av med det som står på påsen. I ditt fall innehåller fodret 15% fett. Vilket ju inte är så stor skillnad mot 14% som det står på påsen.
Det viktigaste är att räkna när du ska jämföra ett torrt foder med ett blött foder, för där har du vitt skiljda siffror på påsen trots att det räknat på torrsubstans kanske är väldigt lika.
Anledningen till att man räknar om i torrsubstans är ju att i det torra är själva näringen och energi. Det andra är ju bara vatten.

Idag fick herr pudel åka in till veterinären och är kvar där med dropp och smärtstillande.

Han hade förhöjda värden på bukspottskörteln :( måste därför byta foder, han äter nu Acana small breed (19% fett) anar att veterinären kommer vilja sälja på oss Hills eller liknande, vilket inte funkar på honom, han får massor av klåda.

Har nån tips på vad man ska börja ge? Känns som en hel djungel då jag äntligen har hittat ett foder som fungerar bra...
Äter han redan Acana och fungerar på det, så byt till deras Light & Fit. 10% fett

Oj, missade att det var en äldre tråd :D

Ja precis! Ska du jämföra två torrfoder med varandra räknar du så. Men de flesta torrfoder har ungefär 90% i torrsubstans så oftast kan man bara jämföra rakt av med det som står på påsen. I ditt fall innehåller fodret 15% fett. Vilket ju inte är så stor skillnad mot 14% som det står på påsen.
Det viktigaste är att räkna när du ska jämföra ett torrt foder med ett blött foder, för där har du vitt skiljda siffror på påsen trots att det räknat på torrsubstans kanske är väldigt lika.
Anledningen till att man räknar om i torrsubstans är ju att i det torra är själva näringen och energi. Det andra är ju bara vatten.
Tack!
Räknar man med torrsubstans om man vill jämföra kaloriinnehåll också mellan torrt och färskt?

Hej! Jag är nyfiken på hur det gick för dig med foder osv till din hund? Har också en hund som får pankreatit o hon äter även medicin för epilepsi o skulle vilja pröva o ge henne färskfoder.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag ska försöka göra en lång historia kort... min hund på 1.5 år blev sjuk i akut pankreatit i början av april. Han blev inlagd...
Svar
2
· Visningar
2 570
Senast: niardasp
·
P
Hundhälsa Hej! Min hund (stor pudel, hane, 6 år) har hela sitt liv haft ostabil mage. Jag har genom åren använt olika foder till honom och...
Svar
9
· Visningar
4 502
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka