Fettknutor

iNHALE

Trådstartare
Var och kollade på en häst idag som hade små små knutor under pälsen. Ägaren menade att det antingen är fettknutor, eller bromsbett från förra sommaren :crazy: Det var mest framträdande i sadelläget, men hästen har inte blivit riden på flera månader.

Frågan är nu, om det är fettknutor, vad beror detta på, kan det orsaka hästen obehag, och går det att få bort/behandla på något sätt?

Sv: Fettknutor

Det kan inte vara en infekterad hårsäck då? Kan komma av svett om man t.ex har ett orent schabrak eller om man inte ryktar hästen tillräckligt efteråt.
Kan försvinna om man behandlar de med alsolsprit.. Blir de mycket större kan de behöva sprutas med kortison av vet. :)

Jag har ridit på en häst som också hade sådana knutor som du beskriver!
Han sadel låg inte bra, så den blev utbytt och de tvättade knutorna varje dag med jodopax! Tog inte lång tid innan de va borta då! :)
Men det är lite konstigt eftersom hästen inte har varit riden på så länge....

Tänkte samma sak nämligen. Hästen i fråga är en travare som togs ur träning i höstas, gått som sällskap till en unghäst och inte blivit riden sen november om jag minns rätt, så att det skulle bero på dåligt sittande sadel, smutsigt schabrak blandat med svett låter lite märkligt.
Är det möjligt att det skulle kunna vara något annat än fettknutor? Ägaren menade att det kunde vara bromsbett från förra sommaren. Men så många och på ett så koncentrerat område? o.O

Det jag kom att tänka på är att det kanske är regnskållor den har, stallkompisens häst har det och det känns först som små bulor under huden.
Här kan du läsa mer: Regnskållor
Kram, Maya

Skulle faktiskt kunna vara regnskrållor. Tyckte jag noterade när jag borstade ett par små små plättar av päls som farit av och att det var lite skorpaktigt under.

Funderar du på att köpa hästen?
I fall är det väl bäst att ta upp det när hästen vetbesiktas, så du får veta vad veterinären tror om det är regnskållor eller något annat och vilken behandling som är bäst.

Regnskållor går att behandla, nu när det blivit varmare håller vi på att regelbundet tvätta hennes häst med jodopax och efter två gånger har det blivit mycket bättre.

Vi ska prova ett par gånger till, men ger det inte med sig, så ska hon ta ut veterinären så att han kan få penicillin.

Kram, Maya

Tanken finns ju där helt klart, men måste tänka lite mer + att jag vill hinna kolla på ett par andra hästar också och kanske provrida en gång till innan jag bestämmer mig.
Men som du säger så är det ju såklart något man får notera i samband med vet.bes och se vad vet säger om det.
Var bara lite fundersam kring ägarens spekulation om knottbett från förra sommaren.

Jag tycker inte att det låter som regnskållor om nu ägaren menade att de hade funnits likadant sedan förra sommaren. En regnskålla uppkommer, sedan läker den och en ny kommer tills man har behandlat orsaken.
Endel, och jag tillhör dem, tror att det beror på obalans i magen. Våra hästar har haft det och jag behandlade med alla möjliga olika saker i långa perioder men inget hjälpte. Sedan läste jag att det kan bero på obalans i magen och trots att våra hästar inte hade några synliga tecken på obalans så började jag ge dem bakjäst och linfrökaka och då försvann skållorna.

Det kan ju givetvis vara så att ägaren inte haft så bra koll på om de verkligen har sett likadant ut sedan förra sommaren utan att det är regnskållor. Det man ska tänka på om man köper är att regnskållor i sadelstaden kan göra att hästen inte kan ridas regelbundet förren det har läkt ut och det kan ta månader. Precis som vissa finnar så gör vissa regnskållor väldigt ont har jag märkt på våra hästar. Vissa skållor har man kunnat pilla på utan problem medans vissa har de ryckt till och visat obehag när man har pillat på.

Regnskållor är ganska karakteristiska, det brukar falla av en solfjäder formad liten päls tuss om skållan är mogen och man pillar på den. Kvar på hästen blir en hårlös rund fläck med ett hål i mitten. Ibland kan man se att det kommer lite vätska.

Är det du eller ägaren som ska betala vet.bes. om du ska köpa? Jag hade nog velat att ägaren skulle betalat den när du faktiskt ser att det är något som inte kommer gå spårlöst förbi veterinären även om det nu bara skulle vara regnskållor. Jag menar det lär ju bli en liten notis om att hästen har dessa bulor och förhoppningsvis får du ju veta vad det är och kan ta ställning då men du ska ju inte behöva betala undersökning för någon annans häst när det är något som synligt avviker. Det tycker jag att ägaren ska göra själv och borde ha gjort redan innan spekulanter kom ut och tittade.

Min häst har oxå fått nå liknande små bulor alldeles vid sadel läget.. Fick nästan panik när jag såg dom men nu när jag läst dina svar ska jag prova och tvätta dom med jodopax.. Men min häst har gått med täcke på sen i höstas (självklart har jag varierat täcke och ryktat honom dagligen) Men jag tackar er som skrivit så bra förslag :)

Min häst har sadelstadsknutor och det är ett helvete att få bukt med. Just nu behandlar jag med canaural (f.d. fucidin) och de har blivit bättre men inte helt bra. Alsolsprit gjorde dem bara ännu värre, den ena blev både hårlös och stenhård utav det. Hjälper inte den här medicineringen nu så finns risk att det måste opereras bort. Jag är så trött på det och skulle inte köpa en häst som inte har en fläckfri päls i sadelstaden.

Och sen det med en ren vojlock, det hjälper inte på min häst att ta nytvättad vojlock varje ridtillfälle, och att hästen rengörs i sadelstaden efter varje ridpass. Och har ridits högst 3 ggr i veckan med tillpassad sadel, i övrigt vilat.

Är det du eller ägaren som ska betala vet.bes. om du ska köpa? Jag hade nog velat att ägaren skulle betalat den när du faktiskt ser att det är något som inte kommer gå spårlöst förbi veterinären även om det nu bara skulle vara regnskållor. Jag menar det lär ju bli en liten notis om att hästen har dessa bulor och förhoppningsvis får du ju veta vad det är och kan ta ställning då men du ska ju inte behöva betala undersökning för någon annans häst när det är något som synligt avviker. Det tycker jag att ägaren ska göra själv och borde ha gjort redan innan spekulanter kom ut och tittade.

Vid ett eventuellt köp, oavsett vilken häst jag köper, så föredrar jag om ägaren betalar för undersökningen. Men som sagt så är inget bestämt och jag har fortfarande mer att fundera på.
Vid ridningen verkade han inte vara brydd av dessa små knutor, fast sen reds det inte så mycket då han som sagt inte varit riden sen i höstas, så var mest skritt och lite trav.

Det skulle kunna vara proteinknölar. Vet du vad den får för foder? Många hästar är allergiska mot soja och kan då få sådana!

Regnskållor sitter liksom i/på huden, proteinknölar sitter liksom under huden. Men bromsbett från förra sommaren... det låter som en riktig bortförklaring :grin:

Som Flakja säjer, låta som protien överskott.
Tyvär har nutidens svenska häst ägern blivit Protien Tokig.

Senast ändrad:

Tänkte också det angående gamla bromsbett. Våra tidigare hästar har blivit ordentligt bitna i omgångar, men aldrig så att det stannat tills nästkommande vår. Verkade inte som att ägaren hade koll på att hästen faktiskt hade knutor tills jag påtalade det.

Proteinknölar har jag faktiskt ingen erfarenhet av, men det skulle det kunna vara faktiskt. Hästen fick nån typ av mustang-foder, kornkross, vitlök, hösilage, ja det var massor med grejer där enligt ägaren trots att den bara används som sällskapshäst och således bara stått i hagen i flera månader.

Vid ett eventuellt köp, oavsett vilken häst jag köper, så föredrar jag om ägaren betalar för undersökningen. Men som sagt så är inget bestämt och jag har fortfarande mer att fundera på.
Vid ridningen verkade han inte vara brydd av dessa små knutor, fast sen reds det inte så mycket då han som sagt inte varit riden sen i höstas, så var mest skritt och lite trav.

Vi hade också problem med knutor, stora som en guldpeng. Sedan vi började
använda fårskinnsvojlock (och bara de) har vi inga problem längre!

Min tanke är proteinknölar. Dom uppstår gärna runt sadelområdet. Väldigt vanligt med dessa verkar det som ....

Tänkte också det angående gamla bromsbett. Våra tidigare hästar har blivit ordentligt bitna i omgångar, men aldrig så att det stannat tills nästkommande vår. Verkade inte som att ägaren hade koll på att hästen faktiskt hade knutor tills jag påtalade det.

Proteinknölar har jag faktiskt ingen erfarenhet av, men det skulle det kunna vara faktiskt. Hästen fick nån typ av mustang-foder, kornkross, vitlök, hösilage, ja det var massor med grejer där enligt ägaren trots att den bara används som sällskapshäst och således bara stått i hagen i flera månader.

Ta bort allt och ger bara hö, se om det går bort efter ett par vecker.

Nu äger jag inte hästen utan var bara och tittade på den då jag letar häst. Men i mina öron låter det som att den får för mycket foder för en häst som bara står i hagen, även om det är ett varmblod.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
468
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 888
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 249
Senast: Juli0a
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 111
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka