Fettig päls

S

Sonita

Har inte varit hos sköthästen på ett bra tag nu, pga av mkt plugg. åkte dit idag och det första jag reagerade på var att han hade sån himla fettig hårrem. Vad beror det på? Dålig rycktning? Eller är det värmen?

Min medryttarpålla fick också det dagen efter vi bytt bete och sen har det suttit i. Både päls och svans är helt fettiga. Dålig ryktning lär det inte vara. Men vad är det???

När jag fick hem en fjording så hade han väldigt fet päls också.Jag tänkte inte så mycket på det men när han efter 1 vecka fått vara ute varje dag hela dagarna och fått en ordentlig rykt varje kväll,så var pälsen luftig och fin igen.Så i hans fall berodde det på att han stått inne för mycket och dålig eller ingen rykt alls. Han hade tovor mellan frambenen bla och var väldigt "ovårdad" under bukenosv.Så i hans fall berodde det ju då på för lite utevistelse och dålig/ingen rykt. :(

Hästar som går ute mycket får fetare hårrem. Den hjälper dem att hålla värme och se till att de inte blir blöta vid regnväder.

Men grejjen är att han inte går ute så mycket, snarare mindre. Han är halt och går i en liten rasthage utan gräs. Den fettiga pälsen har antagligen kommit när det blivit varmare ute, men jag vet inte. Han har också börjat fälla en del, alltså gammal vinterpäls. Mystiskt värre..

Om han är markant fet i pälsen skulle jag nästan fråga vet. Jag vet inte hur det är med hästar just, men andra djur som hundar och katter kan få så om dom har hormonella obalanser (lite som finniga pubertetskillar/tjejer).

Det där tror jag inte ett ögonblick på! Mina shettisar går ute året runt och de är luftiga och fina i pälsen. :smirk:

Svett,smuts, inte ryktad...kan vara de ju.
Tips...bada pållen!!

så blir min ponny på under sommarbetet. Men det är nog för att hon då går ute gygnet runt i 4 veckor, utan att bli borstad.
En ny häst som kom till ridskolan hade väldigt fet päls när han kom, men han kom från hästhandlare och jag tror inte att dom ryktar hästarna där :D :crazy:.

Så det är väl bara att rykta :)

Jag duschade honom idag, men vissa problem och det fettiga försvann *puh* hehe

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
490
Senast: The Beast
·
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
858
Senast: Lillkin
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 927
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar