Fettfläckar som brutit igenom ny tapet.

Tassetass

Trådstartare
Jag fick mitt sovrum omtapetserat för drygt ett år sedan pga massiva fettfläckar. Nu har de fläckarna brutit igenom den nya tapeten och det ser ju inte så kul ut. (Att det inte är jag som orsakat den är rätt uppenbart, delar av dem är inte ens i närheten av där jag har sängen).

Jag vet att med "nya" fettfläckar så finns det lite tips och trix, men jag frågar nu för att bekräfta: Jag antar att jag bör måla över med spärrfärg och sedan lägga på en ny våd? Tack och lov har jag ett par rullar av tapeten och smälla upp en våd är ju inte så svårt, men behöver man göra mer än sätta spärrfärg?

Tacksam för svar!

//Jenny

Sv: Fettfläckar som brutit igenom ny tapet.

Om du fick rummet omtapetserat av en fackman tycker jag att du ska ringa firman och be dem komma och kolla. Det borde ses som backjobb! Om du har gjort det själv har jag inga tips... är ingen höjdare på tapeter själv! ;)

Ja, det var ju hyresvärden som ordnade det åt mig, så jag kanske ska ringa dem. Hoppas bara inte de tror att jag orsakat dem. Men vissa av dem är liksom under min sängkant (föregående hyresgästers sängar var lägre än min) och vissa långt till vänster. Finns inte fysiska möjligheter för att jag ska ha kunnat orsaka dem. :D

Sitter de på samma ställe som de "gamla" så är det ju rätt uppenbart att det är de gamla som gått igenom.

Jag skulle reklamera arbetet till hyresvärden.

Ja, det är på samma ställe, dock finns det mig veterligen inga fotobevis på att så är fallet. Om jag inte har kvar några bilder från när jag precis flyttat in. Det måste jag kolla upp!

Tillägg: Hittade en bild där den största fläcken syns tydligt och om inte mitt ögonmått är helt off så är det på samma ställe.

Här ska reklameras! :p

det bord stå i besiktningspappren ang fläckarna.... tycker absolut du ska överklaga... klantigt om f-n av dom att inte spärrmåla på fläckarna först. Hänt samma sak för oss i en av lägenheterna.... bodde inte ens ett å och dom ville ha 4000 för omtapetsering då det var så uppenbart att dom inte spärrmålat innan dom tapetserat.... vi hade heller inga möbler eller något där den typ 1*1 METER stora fläcken sögs igenom hehe.

En gånger en METER!? Vad GÖR man för att åstadkomma det? :crazy: Slapp ni betala omtapetseringen då?

Pratade med hyresvärden i morse och de var väldigt tillmötesgående och skulle reklamera jobbet. Hon lät inte alls misstänksam eller så, men det känns ändå skönt att ha bildbevis på att det är samma fläck som börjat tränga igenom.

ja vi slapp, dom trodde dom kunde lura oss liksom, att vi inte visste hur fettfläckar funkar och kan våra rättigheter.

Men jag är inte förvånad, jag är väldigt misstänksam mot hyresvärldar då det 3 ggr varit så att dom släppt in nya hyresgästerna innan kontraktsdatum... vilket är ett grovt brott. (Vi har fått mucho pengar tillbaka för att hålla tyst :angel: )

Sonen fick lite av sin lgh omtapetserad pga av skadegörelse,och detta gjordes av fackmän!
Dessa la på spärrfärg för att öl mm inte skulle komma igenom tapeten!

Så har du fått en tapet pålagd direkt över tapet med fett utan spärrfärg,då skulle jag reklamera jobbet! En klar brist i arbetet! Det borde ju en fackman veta att fett tränger igenom!

Ja, det är ju fackmän som gjort detta, så min hyresvärd skulle se över hur rutinerna sett ut när rummet tapetserades om; fastighetsbolaget som jag hyrde av då har nämligen köpts upp av ett annat bolag som anlitar andra hantverkare, vad jag förstod.

Jag antar att jag bör måla över med spärrfärg och sedan lägga på en ny våd? Tack och lov har jag ett par rullar av tapeten och smälla upp en våd är ju inte så svårt, men behöver man göra mer än sätta spärrfärg?

Tacksam för svar!

//Jenny

Hade samma problem i min nya lägenhet. Man drar på kvistlack över fläckarna för att det sen inte ska ta sig igenom den nya färgen/tapeten. Vi har inte haft några problem med att fettfläckarna tagit sig igenom än (målade i december), så det funkar utmärkt :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka