Fettbildande foder??

Sv: Fettbildande foder??

Det låter konstigt att din häst fortfarande är tunn om den blev det i somras. Du borde fått bukt med det tidigare tycker jag.

Och det dåliga betet, varför ser du inte till att ha hästen på en bättre betesmark? Antingen letar du upp en bättre betesplats åt din häst eller så kan du ju se till att det betet du har sköts ordentligt.

Det bör både gödslas och putsas under sommaren för att vara bra drag i det. Ge kraftfoder sommartid låter i mina öron väldigt oekonomiskt, och lite besvärligt också. Det är så mycket lättare att efter ridning, bara släppa ut hästen i gräshagen igen istället för att vänta på att den ska äta ett par kg kraftfoder.

Har du möjlighet att påverka betet?

men vad tror ni om det här då som sommar foderstat:

före ridning:
2mått lusernhack(ca 0,5 kg)
1mått hippo
1tsk vitlök
1dl olja

efter ridning:
2mått lusernhack
1mått hippo

har funderat på om man borde komplettera med kornkross eller havrekross oxå, för lite mera energi? vad tror ni?
eller ska man köra enbart på lusern, sädkross och nån sorts vitamineraler?

Jag skulle inte vilja ge kraftfoder innan ridpassen, spec inte ett helt kilo (som ett hippomått är) med pelleterat foder. Håll dig till lite lucernhack innan träning är mitt tips, även om du tycker att du tar det lugnt i början och skrittar fram länge. När det är varmt och de äter torra pellets är det extra viktigt att dricka också, tänk på det.

Och om betet är så dåligt att hästara inte håller hullet får hagen betraktas som en större vinterhage tycker jag, och utfodras ordentligt. Kan du inte turas om med någon annan som kan fodra de hästar som behöver det ett pass per dag så tar du ett? eller flytta till ett rejält bete så det räcker med ett mål mat efter ridpasset.

Annars kan du ju ge bara lucernhack innan ridningen, ingen större mängd, skritta fram länge, och sedan ge ett större mål mat efteråt?

Det låter konstigt att din häst fortfarande är tunn om den blev det i somras. Du borde fått bukt med det tidigare tycker jag.

Och det dåliga betet, varför ser du inte till att ha hästen på en bättre betesmark? Antingen letar du upp en bättre betesplats åt din häst eller så kan du ju se till att det betet du har sköts ordentligt.

Det bör både gödslas och putsas under sommaren för att vara bra drag i det. Ge kraftfoder sommartid låter i mina öron väldigt oekonomiskt, och lite besvärligt också. Det är så mycket lättare att efter ridning, bara släppa ut hästen i gräshagen igen istället för att vänta på att den ska äta ett par kg kraftfoder.

Har du möjlighet att påverka betet?

oj, nu har du missförstått mej totalt! hon blev lite smal på betet men hon gick upp igen sen när jag tog hem henne och hon stallades upp och fick massa hö och kraftfoder. hon var tjock och fin igen efter en månad ;)
men det jag vill veta är hur jag ska se till att hon inte blir smal igen, meningen med bete är ju att hästen ska bli tjock :D ärligt talat har jag funderat på att byta bete, men jag tror å andra sidan inte att det är betet det var fel på utan att det helt enkelt inte räckte med bara gräs för min häst. jag menar, de hon gick med tappade inget hull. det är därför jag tänker fodra med kraft oxå, för att ge henne lite extra energi. jag skiter ärligt talat i om det är oekonomiskt.

Jag skulle inte vilja ge kraftfoder innan ridpassen, spec inte ett helt kilo (som ett hippomått är) med pelleterat foder. Håll dig till lite lucernhack innan träning är mitt tips, även om du tycker att du tar det lugnt i början och skrittar fram länge. När det är varmt och de äter torra pellets är det extra viktigt att dricka också, tänk på det.

Och om betet är så dåligt att hästara inte håller hullet får hagen betraktas som en större vinterhage tycker jag, och utfodras ordentligt. Kan du inte turas om med någon annan som kan fodra de hästar som behöver det ett pass per dag så tar du ett? eller flytta till ett rejält bete så det räcker med ett mål mat efter ridpasset.

Annars kan du ju ge bara lucernhack innan ridningen, ingen större mängd, skritta fram länge, och sedan ge ett större mål mat efteråt?
nä, jag gillar inte heller att mata innan jag rider, men jag vill inte ge allt efter heller för det blir så mkt på en gång då....hon får alltid vatten i pelletsen och en hink vatten brevid så det brukar inte vara några problem med att det är torrt.

fast de andra hästarna tappade ju inget hull och de hade en jättestor hage på tre hästar...det är bara min primmadonna som behöver äta som en elefant :angel:

hmm, det är ju oxå en idé... jag får klura lite.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 705
Senast: Dornes
·
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 613
Senast: akleja
·
Foder & Strö Har två pojkar i stallet som jag behöver få upp i vikt..( en 4 åring hbl och en 10 årig lusitano) Det är dom ända som får hö i stallet...
2
Svar
26
· Visningar
4 707
Senast: rebeckasff
·
Foder & Strö Hej. Jag skulle behöva lite foder tips. Så som det ser ut idag så äter min häst granngårdens egna original pellets och han får ca 1kg...
Svar
5
· Visningar
1 240
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve