Fettbildande foder??

L

LoveMyHorse

MIn häst blev väldigt smal på betet förra året, det fanns ju inte sådär jättemkt gräs pga allt :devil: regn :/

jag stödfodrade då med hippo bas pellets, ca 1kg /dag eftersom hon reds lite under betet oxå, men hon blev som sagt lite väl smal....nu undrar jag vad jag ska ge för kraftfoder iår för att få upp henne i hull? (hon får nu när hon är uppstallad 2kg hippo bas, 3mått lusernhack, sojaolja, vitlök och morötter och ca 9kg hö/dygn.) jag ska se om det går att ordna med hö i hagen i sommar men det kanske inte funkar... men vad kan man ge för fett och proteinrikt kraftfoder? hon kan bara få en gång om dan då så det kan ju inte vara så jättestor giva heller.

Några tips? vore mkt tacksam:bump:

Sv: Fettbildande foder??

Lusern kanske ? funkar för min häst har börjat gett han de för upptäckte att han hade proteinbrist för ca. 1 månad sen började då ge honom lusern och mer hösilage och han ser mkt finare ut nu :D
Är hästen mager lr bukig (proteinbrist), är den mager behövs det mer energi ochhar den priteinbrist behövs det mer protein...

Om du vill ha upp hästen i hull fungerar det nog inte med en fodring om dagen. Lusern är bra och snällt mot magen, proteinrikt och är bra foder att bygga muskler på.

Hur ser era fodringsrutiner ut? När och hur mycket mat får hästarna?

När min häst gick ner i vikt så började jag med Lucern, men fick rådet av en vetrinär att inte ge det. Kommer inte ihåg varför.

Nu fodrar jag med Lympos Bas och Majs brevid. Majsen köpte jag av St Hippolyt. Och fri tillgång på bra grovfoder. Funkar jätte bra :) Kommer inte låta henne sova ute i sommar, för det var då hon gick ner så otroligt i vikt. Hon e fullblod också. + att betet inte är så bra.

Jag kommer inte punktligt ihåg vad vetrinären sa.
Det jag kommer ihåg var att hon hänvisade mig till Majsen istället.

Kanske är individuellt ? Jag vet inte.

Jag med!
Det måste ha varit tal om lucernpellets. Lucern strå är väl den optimala foderförstärkaren.

Oh hjälp. Nu är jag ute på hal is, känner jag. Jag har hört detta flera gånger, men är inte säker på att jag kan förklara det, så hoppas att nån foderexpert hittar hit och klarar ut det.
Främst är det så att pelletsen ska blötläggas. De sväller jättemycket och kan orsaka foderstrupsförstoppning om man utfodrar dem torra. Självklart är det bättre för hästen att få mat som tuggas än nån soppig sörja.

Sen är det mineralerna. När lucern pelleteras så händer nåt i själva processen som gör att det kemiskt inte funkar som ett "gräs" längre. Mineraler som det är okej att få överskott av i ett gräs (till exempel lucernhack) är inte okej att få överskott av i pelleterat lucern. Har jag fått lära mig. Fråga mig INTE vad dwet är som händer i tillverkningen som gör att det inte är grovfoder längre...'
Äh vafan, kan inte nån foderexpert hjälpa till lite här? :o

Vår foder expert HH här på buke är oxå en som brukar rekommendera Lusern, så jag vet inte riktigt vart du vill komma med ditt påstående.

Först o främst måste vi ha lite mer info ang. hästen. Vad är det för storlek på den? Hur mkt rids den? Vad har du för värden i ditt grovfoder? Hur stora är måtten med Lusern din häst får?
Det går inte att ge några råd utan att veta detta.

Jag hade ett sto som av olika anledningar tappade massor av hull under sommaren. Jag gav Krafft Energi och det fungerade väldigt bra på min häst. För min del var betet helt okej men då hon hade blivit så tunn och hade föl vid sidan som diade räckte inte betet till ändå. Annars hade jag gett hö i hagen och det är väl det som jag rekomenderar först men om du inte får till det så rekomenderar jag Krafft Energi.

Lycka till!

- Härligt att du tänker på sommaren redan nu förresten, jag ser bara kladd och lera och sommaren känns lååångt borta :)

Om du vill ha upp hästen i hull fungerar det nog inte med en fodring om dagen. Lusern är bra och snällt mot magen, proteinrikt och är bra foder att bygga muskler på.

Hur ser era fodringsrutiner ut? När och hur mycket mat får hästarna?

Ja, det blir ju ganska annorlunda rutiner på sommaren iom att hästarna går ute dygnet runt. när hon är uppstallad får hon hö 4ggr/dag och kraftfoder 3ggr/dag. på betet (btw inte på samma ställe som stallplatsen) får hon kraftfoder en eller två gånger per dag,det är när jag kommer för att rida så får hon före och efter ridning. tanken är ju sen att gräset ska räcka som grovfoder.

Senast ändrad av en moderator:

Först o främst måste vi ha lite mer info ang. hästen. Vad är det för storlek på den? Hur mkt rids den? Vad har du för värden i ditt grovfoder? Hur stora är måtten med Lusern din häst får?
Det går inte att ge några råd utan att veta detta.

hästen är ca 150 cm hög, "normalbyggd" och nu väldigt fin i hullet. hon rids nästan alltid 1-2 timmar om dagen, på betet blir det bara uteridning (det finns ingen ridbana) i alla gångarter med lite krav på form osv., medelhårt arbete med andra ord. jag har ingen analys på grovfodret då det ingår på vårt stall, men ska fråga stallägaren om analys finns. det är vanliga krafft-mått, fullpackade så det blir ca 1kg lusernhack om dagen.

- Härligt att du tänker på sommaren redan nu förresten, jag ser bara kladd och lera och sommaren känns lååångt borta :)

det är tanken på bada med hästen, långa varma ljusa kvällar och barbacka galopper i hagen som håller mitt humör uppe i dessa mörka tider:D

men vad tror ni om det här då som sommar foderstat:

före ridning:
2mått lusernhack(ca 0,5 kg)
1mått hippo
1tsk vitlök
1dl olja

efter ridning:
2mått lusernhack
1mått hippo

har funderat på om man borde komplettera med kornkross eller havrekross oxå, för lite mera energi? vad tror ni?
eller ska man köra enbart på lusern, sädkross och nån sorts vitamineraler?

Har oxå blivit rekommenderad att fodra med den hackade formen istället, men det var för min häst hade ont i munnen då.
Är nog individuellt det där.

är lite svårt att veta hur mkt "1 mått" är och det gör det ganska svårt att få en uppfattning om hur mkt din häst äter.... Och hippo är det kraftfoder lr??

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 705
Senast: Dornes
·
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 613
Senast: akleja
·
Foder & Strö Har två pojkar i stallet som jag behöver få upp i vikt..( en 4 åring hbl och en 10 årig lusitano) Det är dom ända som får hö i stallet...
2
Svar
26
· Visningar
4 707
Senast: rebeckasff
·
Foder & Strö Hej. Jag skulle behöva lite foder tips. Så som det ser ut idag så äter min häst granngårdens egna original pellets och han får ca 1kg...
Svar
5
· Visningar
1 240
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve