Fett hår! Vad gör man?

Försöker hålla upp så jag duschar håret var tredje dag, under de dagar håret är lite av en katastrof så är det torrschampo som gäller.

Jag använder Reco Hair, ett silikonfritt schampo med ett fåtal ingredienser, sedan typ 7 år tillbaka och jag tycker det fungerar utmärkt. Mitt hår slutar strax nedanför skulderbladen och jag tvättar det ungefär 2 gånger i veckan. Använder sällan torrschampo eftersom jag tycker det blir äckliga beläggningar i hårbotten av det.

Jag hade under en period när jag tvättade håret varannan/var tredje dag problem med att det snabbt blev fett. Jag gjorde som så att när jag fick möjlighet att inte visa mig bland folk på ett tag eller kunnat dölja håret under mössa så tvättade jag inte håret på ca 2 veckor. Sedan höll jag mig strikt till att inte tvätta oftare än 2ggr/veckan, sen körde jag en sådan period igen där jag inte tvättade alls på någon/några veckor. Kunde upprepa detta ett par gånger.
Numer räcker det med tvättning av håret max en gång i veckan. Använder aldrig torrschampo eller specialschampon utan håller mig mest till ekologiska eller allergifria hårprodukter utan silikoner m.m.

Mycket att lära sig nu då :) vilket silikonfritt schampo o balsam är bra då? Har dock inte råd med svindyra frisörmärken. Ser helst att det går att finna i en vanlig butik eller nåt :)

Ricinoljan använder jag för man läser överallt att det är såååååååå bra, men det gör ingen skillnad i mitt hår iaf.

Mycket att lära sig nu då :) vilket silikonfritt schampo o balsam är bra då? Har dock inte råd med svindyra frisörmärken. Ser helst att det går att finna i en vanlig butik eller nåt :)

Jag skulle rekommendera Urtekrams ekologiska produkter men det är inte alla som gillar dom. Tror det går att köpa på COOP? Annars bara att beställa på vitaminvaruhuset/apotea, är ändå gratis frakt så blir tom billigare än att åka till affären :p

Ricinoljan använder jag för man läser överallt att det är såååååååå bra, men det gör ingen skillnad i mitt hår iaf.

Grejen med ricinolja är väl att man ska massera in det i hårbotten, låta sitta nån timme och sedan tvätta ur, för att stimulera hårväxt. Trodde inte man använde det på något annat sätt faktiskt till just hår. Låter man det sitta kvar kan jag mycket väl tänka mig att det blir äckligt :eek:

Jag skulle rekommendera Urtekrams ekologiska produkter men det är inte alla som gillar dom. Tror det går att köpa på COOP? Annars bara att beställa på vitaminvaruhuset/apotea, är ändå gratis frakt så blir tom billigare än att åka till affären :p

Grejen med ricinolja är väl att man ska massera in det i hårbotten, låta sitta nån timme och sedan tvätta ur, för att stimulera hårväxt. Trodde inte man använde det på något annat sätt faktiskt till just hår. Låter man det sitta kvar kan jag mycket väl tänka mig att det blir äckligt :eek:

Använde det bara i topparna. Står i mitt första inlägg ;)

Jo men där fyller det ju ingen direkt funktion, så förstår inte varför man skull eha det där. Om man dessutom inte sköljer ur det så lär det ju inte bli så fräscht även om det bara är i topparna?

Nä det är givetvis sant, men jag följde instruktionerna på flaskan, och där stod det att man skulle massera in det i längderna. Hårbottnen nämns inte ens. Men jag klarar mig utan oljan också. Den är inte livsnödvändig.

Jo men där fyller det ju ingen direkt funktion, så förstår inte varför man skull eha det där. Om man dessutom inte sköljer ur det så lär det ju inte bli så fräscht även om det bara är i topparna?

Det är väl om man har väldigt torrt hår, har man inte det så är det liksom meningslöst.

Nä det är givetvis sant, men jag följde instruktionerna på flaskan, och där stod det att man skulle massera in det i längderna. Hårbottnen nämns inte ens. Men jag klarar mig utan oljan också. Den är inte livsnödvändig.

Jaha det står på flaskan, visste inte att det säljs som hårprodukt :laugh: Då jag köpte det var det något man fick fråga efter på apoteket, och det var ju inte menat för hår ens så kommer ihåg att jag tyckte det var pinsamt att köpa när jag ville testa det för håret :angel: Var väl ett tag sedan inser jag.

Jaha det står på flaskan, visste inte att det säljs som hårprodukt :laugh: Då jag köpte det var det något man fick fråga efter på apoteket, och det var ju inte menat för hår ens så kommer ihåg att jag tyckte det var pinsamt att köpa när jag ville testa det för håret :angel: Var väl ett tag sedan inser jag.

Hehe :D kan ju inte ha koll på allt! :p

Jag tycker att The body shop´s schampoo är riktigt bra.

Tänk bara på att du måste få ut allt silikon först och det kan man göra med t.ex jane hellen-shampo eller faktiskt diskmedel.
Att det efter känns väldigt torrt är p.g.a att det är rent från precis allt.

Sedan kan man använda shampo utan silikoner. Glöm inte att använda balsam utan silikoner också.

Silikoner är inte dåligt för håret alls. Det är bara att det kan byggas på och se fett ut.

Just nu har jag ett schampo och balsam som ska vara bra för hårbottnen, och det ska användas ca 5 gånger i veckan så just nu tvättas håret ofta. Men innan dess körde jag en halv-variant av balsammetoden, just eftersom jag var trött på att håret snabbt blev fett. Jag tvättade håret med schampo kanske var femte till sjunde dag, och däremellan tvättade jag med enbart balsam (använde billigaste sorterna från typ Eldorado). Sen så använde jag bara "balsammetoden"-produkter, särskilt stylingprodukterna som rekommenderas löstes upp och tvättades ur mycket lättare än de jag använt tidigare och gjorde inte håret lika fett.
Det fungerade jättebra att tvätta med enbart balsam som ett sätt att få det att gå längre tid mellan gångerna jag använde schampo. Håret blir inte lika "krispigt" och flygigt nytvättat som med schampo, men det verkade bli mer eller mindre lika rent och självtorkade till en helt okej vardagsfrisyr så det blev mindre jobb.

Fundera på hur mycket du lägger på schampo/balsam om året.
Jag kör på Sebastians produkter blir ca 600kr för både schampo och balsam och det räcker i ett halvår. Mitt hår räcker kanske två dm nedanför axlarna och är tjockt. Tycker inte att det är mycket pengar med tanke på vad man får jämfört med billiga skitschampon...

Läste faktiskt ett intressant blogginlägg idag där de skrev väldigt utförligt om skillnaden mellan frisörprodukter och sånna man köper i handeln. Men tror inte man får länka bloggar?

Fundera på hur mycket du lägger på schampo/balsam om året.
Jag kör på Sebastians produkter blir ca 600kr för både schampo och balsam och det räcker i ett halvår. Mitt hår räcker kanske två dm nedanför axlarna och är tjockt. Tycker inte att det är mycket pengar med tanke på vad man får jämfört med billiga skitschampon...

Läste faktiskt ett intressant blogginlägg idag där de skrev väldigt utförligt om skillnaden mellan frisörprodukter och sånna man köper i handeln. Men tror inte man får länka bloggar?

Du får väldigt gärna skicka PM med blogglänken :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vet att det finns trådar på ämnet men jag vill ändå ha en till. Mitt hår är alltid torrt och tråkigt. Jag använder schampokakor och...
Svar
11
· Visningar
431
Senast: Dimmoln
·
Kropp & Själ Mitt hår gör mig galen. På dagen är det torrt och statiskt och varje morgon är det flottigt och stripigt som om jag sovit i ett...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 460
Senast: CaisaCax
·
Kropp & Själ Jag söker alla tips på hur man på ett mindre smärtsamt sätt reder ut trassligt hår. Källan till problemet är ett litet barn med...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 307
Senast: Ms_Antrop
·
Kropp & Själ Ja som topic lyder. Jag har haft det här problemet länge och tänkte be om tips för vilka schampon som funkar för just er (kanske något...
2
Svar
32
· Visningar
5 609
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar