Fett foder

Magica

Trådstartare
Vad finns det för olika fodermedel som innehåller fett som får hästen att lägga på sig i hull istället för massa energi som sätter sig på huvudet?

Olja? vilka typer av olja?

Något mer?

Sv: Fett foder

Kallpressad linfröolja är det bästa. Innehåller bra förhållande mellan de viktiga Omega-fettsyrorna 3 och 6.

Hm, borde du inte utfodra med något socker- och stärkelserikt foder då? Motsatsen till vad man vill ge IR- och fång hästar? Hö med mycket socker i, melasserad betfiber (Betfor), müsli med majs typ. Korn.

Blir hästar feta av fett? Det trodde jag inte att de blev.

Det kanske de inte blir :confused: Har jag aldrig tänkt på :o

Vad blir hästar feta av kanske frågan borde vara istället?

Energi som inte används blir fett på kroppen. Oavsett vad det kommer från för källa.

Olja kan mycket väl sätta sig på huvudet, har sett det hos högaktiva tävlingshästar.

Så då ska man i stort sett trycka i hästen energi och det den inte gör av med sätter sig på kroppen precis som hos människor? Det är ju logiskt. Men hos människor sätter sig kanske inte lika lätt på huvudet som hos hästar dvs att de börjar se "spöken", blr rädd för minsta lilla mm. Människor reagerar ju inte riktigt så utan blir kanske mer överaktiva om det blir energi i form av socker. Men djästa av fett från skräpmat. Men det lägger sig på kroppen också. Hur komemr man åt den reaktionen hos hästen? Att den inte blir överaktiv och stirrig utan tjock istället?

Det har med personlighet att göra. Vissa människor blir tjocka soffpotatisar när de stoppar in för mycket energi, andra blir hyperaktiva stressråttor.

Samma med hästar. Fullblod har nog en tendens att vandra av och explodera, medan kallblod "sätter sig i soffan och blir feta" - väldigt hårddraget.

Man kan inte ändra på personlighet. Har du en häst som blir spattig med för mycket energi, så är det hästens personlighet. Att somliga taggar på havre finns det väl däremot förklaringar på.

Fast när det gäller människor blir de väl hyperaktiva när de äter socker? Det är skillnad på varifrån energin kommer, socker har definitivt den effekten att få barn att bli hyperaktiva. Vet dem som haft barn med ADHD och när de har gått över till LCHF-kost så har barnens ADHD dämpats betydligt, för att inte säga försvinna.

Vad gäller hästar så har jag den erfarenheten att just havre får mina kallblod att bli helt galna. Från att ha varit filbunke-hästar så har de varit sjukligt turboladdade och velat springa hela tiden. Nerverna utanpå och reagerat med full fart framåt så fort något varit obehagligt. Jag vet inte hur mycket havre de fått då eftersom det var några barn som upptäckt att hästarna tyckte det var jättegott med havre och förmodligen matat på dem en del utan vår vetskap eller tillåtelse. Helt personlighetsförändrade blev hästarna i alla fall.
När jag har gett dem olja vid andra tillfällen har de inte alls reagerat så. Inte vid för mycket hö (för mycket socker totalt) heller utan då har de bara blivit feta och loja.

Till TS: Öka på högivan till fri tillgång, så lägger nog din häst på hullet. :)

Håller med där med sockret; de flesta blir hypersktiva precis som jag skrev i ett inlägg innan. det beror på vart energin kommer ifrån.

Han fåt redan fri tillgång dygnet runt. han kan inte få mer att äta för då behöver han fler timmar på dygnet. har en uträknad foderstat men vill få i lite mer fett som lägger sig runt revbenen.

Ja men detta med människor och hur de reagerar beror på vart ifrån energin kommer ifrån. Mättat fett eller socker (precis som jag skrev i inlägget ovan ditt)

Det är detta jag vill ha reda på när det gäller hästar också; vilken typ av fett får dem att bli soffpotatisar?

Olja, och då gärna linfröolja kan man ju ge men inte så stora mängder. De vise träter fortfarande om ifall hästar överhuvudtaget kan tillgodogöra sig olja så det får man skaffa sig en egen uppfattning om helt enkelt.

Betfor eller betfiber överhuvudtaget tycker jag att de lägger på sig av och ger man betfiber, alltså betfor fast utan melass så ger det ju inte så snabb energi utan mer långsam som de då får hull av om det blir ett överskott istället för att sätta sig i huvudet.

Något som jag ofta tog till förr är faktiskt fibergi och då den sorten som rekommenderas åt ponny. När man läser innehållsförteckningen så skrattar man ju bara åt innehållet men faktum är att jag har fått upp hästar i fint hull på kort tid när jag har gett det också detta utan att det sätter sig i huvudet.

Fri tillgång på ett bra hö antar jag att hästen redan får för annars är ju det den första åtgärden.

Se också till att hästen verkligen får tillräckligt med vitaminer och mineraler. Utan t.ex. E-vitamin är det väldigt svårt för hästen att bygga muskler och att hålla hullet. Lysin är också väldigt viktigt att de får tillräckligt utav.

Du får helt enkelt sätta dig och räkna ut en foderstat till hästen och lägga på kanske det dubbla mot vad hästen egentligen borde behöva för att sedan öka eller minska allt efter behov.

Här; http://www.hastsverige.se/Nyhetslista1.html?news=15004 hittar du mycket bra information och även ett bra foderstats program.

Det där är ingen absolut sanning. Själv somnar jag av socker.

Tror inte man kan jämföra hästars och människors näringsbehov och reaktion på socker osv. Hästar är ju gjorda för att klara av att äta enorma mängder socker, dvs det socker som finns i betet vilket ofta motsvarar tiotals kg socker/dag. Tycker mig märka en tendens att överföra människans sockerfobi (LCHF dieter och andra påfund) på hästen, vilket inte enligt min mening, blir riktigt rätt.

Sen är det ju väldigt indviduellt vad en häst blir tjock av men man kan nog vara säker på en sak och det är att om hästen får i sig mer än energi (vilken energi det än är) än den gör av med så borde den blir fet om den inte är sjuk dvs.

Nu svarade jag på påståendet att människor blir hyperaktiva av socker. En inte sann sanning.

Jag har redan i mitt första svar skrivit att energi som inte förbrukas blir fett på kroppen.

Hästsverige använder jag redan för att räkna foderstat till hästen. så det har jag inga problem med. Han får fri tillgång på ensilage och andra fodermedel. Vill dock ha litel ite till över revbenen och tänkte då om där var något som man kunde ta till som inte sätter dig på huvudet.

ja så klart du gör...

jag är tvrärtom. så ja, det har kanske med individens personlighet att göra.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
589
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Min ponny skulle behöva få i sig munkpeppar eller liknande för sin brunst. Grejen är att hon är kräsen. Försökte med NAF Oestress idag...
Svar
16
· Visningar
536
Senast: Leeelot
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka