Fett eller muskler

dressyrtjejen

Trådstartare
Hur bedömer man om en häst med väldigt kraftig nacke är väldigt musklad där eller det mesta består av fett? Hästen ser i övrigt för blotta ögat ut att vara i normalhull. Hästen tränar dressyr på MSV nivå.

Sv: Fett eller muskler

Man känner det. Med lite träning lär man sig känna skillnaden.
Fett känns liksom lite.. fettigare, vattnigare än muskler. Vet inte hur man ska beskriva med ord..

Jag upplever det såhär:
En icke spänd muskel "sviktar när du trycker på den.
En spänd muskel är stum och sviktar inget vid tryck + att du ofta får en reaktion av hästen

Fettnacken är bara hård liksom, och man kan gunga den från sida till sida (svårt att förklara)

Hur bedömer man om en häst med väldigt kraftig nacke är väldigt musklad där eller det mesta består av fett? Hästen ser i övrigt för blotta ögat ut att vara i normalhull. Hästen tränar dressyr på MSV nivå.
Väldigt viktig fråga. Enligt nya (?) rön så har även hästar problem med insulinintolerans. Det yttrar sig bl.a. som fång. Något man bör se upp med är feta hästar och särskilt de som har fett inlagrat i halsens överkant.

Tänker att det beror på hur fet nacken är. En del är ju bara lite "extra vadderade", andra kalasfeta.
Tror inte det går att beskriva med ord exakt hur det känns, man måste nog visa.

Muskler som är vältränade ska inte kännas hårda.

just mankammen på en häst som inte är hingst, men ändå är grov består ofta av fett- fettnacke.

Maasörer som kan sin sak masserar inte hårt fett som även kan sitta på fettrumpa.
först måste hästen tränas o få muskler som då kan masseras.

Fettnacke är liksom "mer" än musklad nacke/mankam, fettet är liksom valkigare att känna på tycker jag. Muskler mer släta och inte så "bulliga".

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Gnägg Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
990
Senast: ufot
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 488

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka