Fett avelssto i gräshage på vintern?

diamonia

Trådstartare
Jag har ett överviktigt dräktigt sto som kommer äta mycket gräs långt in på vintern i hagen dagtid.

Eftersom hon är fet så vill jag banta henne men samtidigt att hon ska få i sig det hon och fölet behöver.

Hur ska jag tänka när jag vet att hon säkert kommer föredra gräs framför hösilage med låga värden, vad bör jag komplettera allt gräs med?

Sv: Fett avelssto i gräshage på vintern?

Till mina inte alltför magra ponnyer så tillsätter jag lite proteiner, i mitt fall potatisprotein, utblandat i lite betfor och linfrökaka. Till det mineraler baserat på tidigare höskördar på marken de går på nu.

De har halm i ligghallen också, så här kommer hösilage att serveras först när de tappat en hel del hull eller det kommit så mkt snö att det inte går att skrapa fram gräs.

Min första tanke är risken med överviktigt sto och kallt gräs. Frostnupet är värst. Fång dödar.

Med det sagt lämnar jag med den brasklappen.

fruset gräs är farligt, så inget att rekommendera om du inte vill ha fång!

Jag tycker inte att du ska banta ett dräktigt sto alls, möjligen se till att hon inte blir ännu fetare. De brukar behöva det extra hullet när de ger di...

Sen vet jag inte riktigt hur du tänker vad gäller hösilage med låga värden. Energin i grovfoder varierar inte särskilt mycket, "låga värden" brukar betyda lågt protein. Och det är just proteinbehovet som är viktigt att täcka hos det dräktiga stoet, hon har samma proteinbehov som tidigare i början av dräktigheten medan behovet ökar ganska ordentligt på slutet.

Det är redan sagt det mesta när det gäller själva gräsets vara eller inte och de risker som finns där...det jag undrar är ju då om stoet verkligen är fet? Det finns ju rätt många olika åsikter om vad som ska anses som fetma eller inte. Handlar det om betesrund eller är det fettdepåer vid nacke och svansrot etc.? Är hästen bara bukig?

Fång drabbar inte bara feta hästar, ska man vara noga med att ha i tanken. Hormonförändringar i samband med dräktighet kan också dra igång det. Så...bra och välbalanserat foder torde vara att rekommendera för ett dräktigt sto och så lite förändringar som möjligt...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 006
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 184
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 406

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka