Sv: Fetma/övervikt.
Jag tycker tvärtom mer skolgymnastik, en lektion om dagen.
Men håller med att det borde finnas fler valmöjligheter, chans för ungarna att prova olika grejor och om de fastnar för nåt kunna fortsätta med det. Och ta för tusan bort betyget i ämnet, det tjänar ju inget till i allla fall.
Anledningen till att jag absolut vill ha kvar gymnastiken i skolan är att jag är väldigt skeptisk till att de som är i riskzonen skulle ta upp någon idrott på egen hand. De som redan är aktiva skulle få alla chanser att utvecklas med sin idrott, medan de som inte har något blir lämnade efter. Tänk på att många familjer inte heller uppmuntrar fritidsaktivteter, jobbigt att köra och hämta, sedan är det ju ofta en extra kostnad också.
Vad jag minns hade vi näringslära både på idrotten och i hemkunskapen på högstadiet, och på idrotten i gymnasiet. Så den biten finns faktiskt med i läroplanen, men kunde säkert ökas genom att leva som man lär, dvs servera mat som inte dryper av socker och fett i skolmatsalen tex.
Jag tycker tvärtom mer skolgymnastik, en lektion om dagen.
Men håller med att det borde finnas fler valmöjligheter, chans för ungarna att prova olika grejor och om de fastnar för nåt kunna fortsätta med det. Och ta för tusan bort betyget i ämnet, det tjänar ju inget till i allla fall.
Anledningen till att jag absolut vill ha kvar gymnastiken i skolan är att jag är väldigt skeptisk till att de som är i riskzonen skulle ta upp någon idrott på egen hand. De som redan är aktiva skulle få alla chanser att utvecklas med sin idrott, medan de som inte har något blir lämnade efter. Tänk på att många familjer inte heller uppmuntrar fritidsaktivteter, jobbigt att köra och hämta, sedan är det ju ofta en extra kostnad också.
Vad jag minns hade vi näringslära både på idrotten och i hemkunskapen på högstadiet, och på idrotten i gymnasiet. Så den biten finns faktiskt med i läroplanen, men kunde säkert ökas genom att leva som man lär, dvs servera mat som inte dryper av socker och fett i skolmatsalen tex.