Sv: Fetma/övervikt.
Ja, sockerberoende vid ett års ålder är ju knappast okey. Dock kan jag tycka att det är mer okey som min son, ett år, får: en kaka eller något annat gott när vi "fredagsfikar" på stan, eftersom det är enda gången jag själv fikar med något sött. Än att göra som min väninna gör: hinkar i sin son halvlitrar med MER eller Festis under de övriga fikastunderna i veckorna, men sedan skulle hon aldrig någonsin bjuda sin son på något godis.
Det tror jag också. Men det är rätt stor skillnad på att smaka lite nån gång då och då och nöja sig med det, eller att bli sockerberoende som liten parvel. Bebisar och barn äter det som föräldrarna stoppar i dem, de väljer inte själva i nån större utsträckning. Tids nog upptäcker de både kakor och godis etc. Men man behöver ju inte göra nån stor grej av det.
Varför tröstas och belönas det så ofta med godis tex? Man hetsar upp värdet av godis och snacks till närmast hysteri.![]()
Ja, sockerberoende vid ett års ålder är ju knappast okey. Dock kan jag tycka att det är mer okey som min son, ett år, får: en kaka eller något annat gott när vi "fredagsfikar" på stan, eftersom det är enda gången jag själv fikar med något sött. Än att göra som min väninna gör: hinkar i sin son halvlitrar med MER eller Festis under de övriga fikastunderna i veckorna, men sedan skulle hon aldrig någonsin bjuda sin son på något godis.