_moa_

Trådstartare
När ska man börja bekymra sig över kattens vikt? Min katt vägde i september 4.9 kg. Då var han i perfekt hull, kanske aningens smal men eftersom han är stallkatt tyckte veterinären att det var helt okej. Att dom lätt blir slanka när dom jagar möss och gör sina utflykter på flera dagar.

Nu på hösten går kattskrället knappt utanför dörren till stallet och gör han det så är det bara korta rundor han går. Det innebär att att han gått upp i vikt och väger nu 5.5 kg, latmasken:p ! Han är en ganska stor katt, men jag har svårt att veta när dom blir för tjocka?

Sen har jag funderat på om det kanske är bra om han är lite smårund nu eftersom dom lever ute i stallet hela vintern. Dom har niget varmt rum att gå in i eller något utan bara små lådor och filtar att värma sig med. Håller dom lättare värmen om dom är lite smårunda?

Tips och råd?

Sv: Fet

Det går inte att säga någonting bara efter vikten. 5,5 kg kan ju vara alldeles lagom för en katt och på tok för mycket för en annan. En viss mängd underhudsfett behövs ju för att katten ska kunna hålla värmen bra men katter är rätt känsliga för övervikt. De drabbas lätt av tex. diabetes när de blir överviktiga. Jag tycker du ska låta en veterinär bedöma hur allvarlig övervikt katten har. Visst kan en katt vara lite småmullig utan att den löper risk att bli sjuk av det, men det kan vara svårt att bedöma vad som är småmulligt och vad som börjar bli hälsovådligt för en lekman.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har för mig att det funnits en presentationstråd för oss och våra katter tidigare (hittar den dock inte vid en snabb sökning), men i...
Svar
10
· Visningar
1 951
Senast: cili
·
Övr. Katt Sedan en vecka har jag en inneboende i stallet. Ett stycke katt som aldrig tidigare synts till i byn och inte tillhör någon av de andra...
43 44 45
Svar
881
· Visningar
80 151
Katthälsa Jag har en Devon rex-hona som fyllde 1 år i början av december. Hon kastrerades i november och efter det har hon gått upp i vikt. Jag...
Svar
2
· Visningar
1 191
Senast: Sol
·
Katthälsa Jag behöver skriva av mig känner jag. Har under några dagars tid haft en gnagande oroskänsla över att flytta och inte kunna ta med mina...
Svar
8
· Visningar
1 425
Senast: fiao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama