Fet häst...!

G

Glory

Hej hej ! :)
Nu undrar ja om nån i detta avlånga land kan hjälpa mig??
Det är nämligen så att vi har ett Islandssto på 28 år.
Hon är alldeles för tjock !!
Men jag kan inte arbeta henne så mkt att hon blir "smal" för hon har lite krångel med ett ben,så kan endast gå lugna,korta skogspromenader med henne...
Och jag kan inte heller ge henne mindre mat för hon får så lite ändå...!
Så snälla nån med samma problem ??
Vad gör man ??:confused::confused:

JÄTTEtacksam för lite tips !!:bow::D

Sv: Fet häst...!

Vad får hon för mat nu och hur mycket?
Är hon rund bara om magen, alltså bukig eller har hon ett fettlager på kroppen?
Har du bild?

Hon får mineraler,havre,liiite betfor :) men hon har inte fått betfor nå länge :)

Varför havre?

Vad får hon för grovfoder och hur mycket?
Har hon vart tjock länge?
För mycket bete?

Vad får hon för mat nu och hur mycket?
Är hon rund bara om magen, alltså bukig eller har hon ett fettlager på kroppen?
Har du bild?

Hon får havre,mineraler och lite betfor :) men de e så lite så jag kan inte minska på kraftfodret ...+ att hon går på magert bete :)

Alltså hon är ju rund om magen och så har hon ju ett fettlager också... Inte så de "dallrar" precis men en del e de ju :crazy:
Ja inte världens bästa men...

Varför havre?

Vad får hon för grovfoder och hur mycket?
Har hon vart tjock länge?
För mycket bete?

Annars äter hon inte mineralerna :crazy:

Hon går på ett ganska magert bete just nu ...

nja inte jättelänge de har blivit som värst nu i sommar...
Alltså hon e ju inte ENORM men lite för mkt fett har hon ...:crazy:

Då kanske det bara handlar om för mycket bete?
Det blir kanske bättre till hösten?

du har alltså låtit henne gå på bete och blivit asfet av betet?

jag har erfarenhet av det och det slutade inte bra.. sätt på greenguard och begränsa betet även om det är magert nu.. ta bort allt kraftfoder, det är ingen mening att du ger mineraler när du ändå inte har en susning om vad hennes näringsintag består av..

när du börjar ge grovfoder istället för bete så kan du räkna på foderstaten..

jag kan väl ändå göra dig uppmärksam på vad som hände islänningen jag kände.. 5 år, släpptes på bete maj-sept.. blev överviktig, vägde ca 500 kg istället för 350 kg som han borde, blev halt, kotledsinflammation båda fram som blev kronisk, togs bort våren därpå.. bara 6 år..
jag blir så ledsen..

du har alltså låtit henne gå på bete och blivit asfet av betet?

jag har erfarenhet av det och det slutade inte bra.. sätt på greenguard och begränsa betet även om det är magert nu.. ta bort allt kraftfoder, det är ingen mening att du ger mineraler när du ändå inte har en susning om vad hennes näringsintag består av..

när du börjar ge grovfoder istället för bete så kan du räkna på foderstaten..

jag kan väl ändå göra dig uppmärksam på vad som hände islänningen jag kände.. 5 år, släpptes på bete maj-sept.. blev överviktig, vägde ca 500 kg istället för 350 kg som han borde, blev halt, kotledsinflammation båda fram som blev kronisk, togs bort våren därpå.. bara 6 år..
jag blir så ledsen..

Tror inte du har fattat riktigt...
För det första e hon INTE ASfet !
För det andra så väger hon INTE 500 kg ! klart hon e lite överviktig annars skulle ja inte skrivit nåt om de,men hon e verkligen inte asfet !!!
Och e man så dum att man inte märker att hästen börjar bli fet när den väger 500 kg,och inte gör nåt åt det i tid,så tycker JAG att man inte ska ha häst...!!

Problemet är att hon skulle fått ett föl,förra sommaren,så då kunde vi inte träna henne stenhårt.
Men antagligen så var hon för gammal så fölet resorberades...
När vi väl fick reda på det,så började vi så klart att sätta igång henne lite försiktigt,både med tanke att hon e så gammal och att hon stått så länge.
Men med tanke på hennes ålder så vill man ju inte träna stenhårt med henne så nu har gått och blivit lite tjock ja !
Men istället för att bara anmärka och påstå att hon e ASFET så kan du ju ge lite tips om vad jag ska göra !!!

Annars äter hon inte mineralerna :crazy:

Hon går på ett ganska magert bete just nu ...

nja inte jättelänge de har blivit som värst nu i sommar...
Alltså hon e ju inte ENORM men lite för mkt fett har hon ...:crazy:

Ett ganska magert bete kan ju vara vad som helst så det är lite svårt att veta. Om det är rejält avbetat men gräs som då växer upp igen så kan det nog innehålla en hel del. Om hon har blivit tjock av det så är det ju inte för magert för henne i alla fall. Kan du inte begränsa betet på ngt sätt, betesbegränsare eller inte låta henne gå där hela tiden? Det viktiga i så fall är att se till att hon får tillräckligt att tugga ändå. Om jag var tvungen att ge ngt till min häst för att få i den ngt annat så hade jag valt betfor i stället för havre. det är snällare mot magen.

Vad är det för fel på hennes ben? Är det ngt som går över snart?

Bra att du tar tag i det. Jag har själv en häst som lätt blir tjock bara av att titta på gräset. Hon går i en naturbeteshage med gräs som inte är så näringsrikt. Men henne rider jag varje dag.

Ett ganska magert bete kan ju vara vad som helst så det är lite svårt att veta. Om det är rejält avbetat men gräs som då växer upp igen så kan det nog innehålla en hel del. Om hon har blivit tjock av det så är det ju inte för magert för henne i alla fall. Kan du inte begränsa betet på ngt sätt, betesbegränsare eller inte låta henne gå där hela tiden? Det viktiga i så fall är att se till att hon får tillräckligt att tugga ändå. Om jag var tvungen att ge ngt till min häst för att få i den ngt annat så hade jag valt betfor i stället för havre. det är snällare mot magen.

Vad är det för fel på hennes ben? Är det ngt som går över snart?

Bra att du tar tag i det. Jag har själv en häst som lätt blir tjock bara av att titta på gräset. Hon går i en naturbeteshage med gräs som inte är så näringsrikt. Men henne rider jag varje dag.

Ja hon går i en rejält nerbetad hage.
Hon har en gammal senskada som har gått upp.
Senskadan fick hon hos sin förra ägare som red henne alldeles för hårt...
Men hon är då på bättringsvägen nu :grin:

Hahaha det är ju lyckat ;)

ta iallafall bort kraftfodret och sätt på greenguard och begränsa tiden ute eller hagens storlek..
Det finns flera olika uppfattningar om vad "magert bete" är..
Det du har är ju en "rejält nerbetad hage" och i och med att de fortfarande är betestillväxt så är det som växer upp väldigt proteinrikt, det syns kanske inte från dag till dag men låt henne stå i sandpaddock 3-4 dagar så du ser hur mycket gräs som växer upp i den tomma hagen.. det är ganska mycket, och allt är fullsmockat med näring..

motionen, skall den ske på mjukt underlag? eller kan du promeera henne på asfalt? hästen jobbar mer när den går på asfalt (minns inte den exakta vetenskapliga förklaringen men dom spänner sig mera)..
men försök komma ut med henne fler gånger på en dag så det sammanlagt blir mer motion per vecka..

och jag tycker inte heller att man skall ha häst om man låter den bli så fet som häste jag kände.. men jag hade ingen talan när jag hängde i det stallet, för jag ägde inte häst och kunde därmed INGET :(
veterinären sa till ägaren att "jo det finns en liten chans, ca 1%, att hästen hade ett medfött exteriörfel som orsakade kotledsinflammationerna" så det är det ägaren anser är orsaken, inte alls att h*n låtit honom bli fet.. :( h*n har ingen häst längre iallafall, men h*n kanske har lät sig något iallafall, för innerst inne måste h*n veta att det är fetman som orskade allt..

ta iallafall bort kraftfodret och sätt på greenguard och begränsa tiden ute eller hagens storlek..
Det finns flera olika uppfattningar om vad "magert bete" är..
Det du har är ju en "rejält nerbetad hage" och i och med att de fortfarande är betestillväxt så är det som växer upp väldigt proteinrikt, det syns kanske inte från dag till dag men låt henne stå i sandpaddock 3-4 dagar så du ser hur mycket gräs som växer upp i den tomma hagen.. det är ganska mycket, och allt är fullsmockat med näring..

motionen, skall den ske på mjukt underlag? eller kan du promeera henne på asfalt? hästen jobbar mer när den går på asfalt (minns inte den exakta vetenskapliga förklaringen men dom spänner sig mera)..
men försök komma ut med henne fler gånger på en dag så det sammanlagt blir mer motion per vecka..

och jag tycker inte heller att man skall ha häst om man låter den bli så fet som häste jag kände.. men jag hade ingen talan när jag hängde i det stallet, för jag ägde inte häst och kunde därmed INGET :(
veterinären sa till ägaren att "jo det finns en liten chans, ca 1%, att hästen hade ett medfött exteriörfel som orsakade kotledsinflammationerna" så det är det ägaren anser är orsaken, inte alls att h*n låtit honom bli fet.. :( h*n har ingen häst längre iallafall, men h*n kanske har lät sig något iallafall, för innerst inne måste h*n veta att det är fetman som orskade allt..

ja men nu e de så här att vi inte har några sandpaddockar...vi har bara gräshagar.
men jag har då satt upp en liiiten hage som hon får gå i på nätterna så nu har jag "begränsat" hagen ...

Motionen ska helst ske på mjukt underlag för de e skonsamast mot benen sa vet. men jag motionerar henne efter vad vet. har rekommenderat...

Så bara för att du inte hade nån häst, så betydde din mening ingenting, lr ???
verkar inte som nån smart människa den där...

ja det låter bra att hon går i mindre hage iallafall, dom sätter ju ändå i sig grymt mycket.. 8% av sin egen kroppsvikt kan de sätta i sig i gräs under ett dygn, så om din häst väger ca 350 så är det ca 28-30 kg gräs :crazy:

ja det är lika bra att följa veterinärens order, så du inte råkar överanstränga henne..

Jo precis, människan tyckte lika åt andra hållet, att bara för att man äger häst så kan man allt..
t.ex det alltid är kraftfodret som gör hästen fet.. :crazy: och är deras hästar blev lite tjocka på 1 kg havre och 5 kg hö (7 mj, 12 g smbrp, kvot 1,6!) så tog dom bort havren, som i princip gav hästarna mer protein än hela högivan :crazy:
Och uträknade foderstater med 2 kg lusern och 300 g soja, ja dom tyckte de va dyrt med lusernen, så dom gav mer av "höet".. :( och när sojan tog slut, ja det går väl att gissa vad dom gjorde..

ja det låter bra att hon går i mindre hage iallafall, dom sätter ju ändå i sig grymt mycket.. 8% av sin egen kroppsvikt kan de sätta i sig i gräs under ett dygn, så om din häst väger ca 350 så är det ca 28-30 kg gräs :crazy:

ja det är lika bra att följa veterinärens order, så du inte råkar överanstränga henne..

Jo precis, människan tyckte lika åt andra hållet, att bara för att man äger häst så kan man allt..
t.ex det alltid är kraftfodret som gör hästen fet.. :crazy: och är deras hästar blev lite tjocka på 1 kg havre och 5 kg hö (7 mj, 12 g smbrp, kvot 1,6!) så tog dom bort havren, som i princip gav hästarna mer protein än hela högivan :crazy:
Och uträknade foderstater med 2 kg lusern och 300 g soja, ja dom tyckte de va dyrt med lusernen, så dom gav mer av "höet".. :( och när sojan tog slut, ja det går väl att gissa vad dom gjorde..

ja de e sjukt så mkt dom kan äta :crazy:

mmm..

fan va sjukt,sånna människor borde inte ha häst !:( tkr jag iaf :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 769
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 854
Senast: gloiredor
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 811
Senast: Fraegd
·
Hästvård Hej! Jag antar att många hästar är lite runda efter sommaren, men nu börjar jag bli lite orolig för min. Jag har haft henne i många år...
Svar
19
· Visningar
3 187
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka