Fet häst!

elefanten

Trådstartare
Jag har varit medryttare på en halvblodsvallack i snart 2 år nu och han har under hela denna tiden varit tjock. Förra sommaren blev han fet men inte så fet att jag reagerade nämnvärt. Enligt ägaren (som ägt honom hela hans 22-åriga liv) har han alltid varit åt det rundare hållet och svårbantad. Jag har sedan i höstas mestadels ansvar för honom pga ägarens graviditet och nu bebis, dock betalar jag inget. Nu till det stora problemet.

Jag har uppmärksammat hur tjock han blivit i maj och tagit upp detta med ägaren & stallägaren. Ägaren är väldigt klemig med honom, ger väldigt mkt ensilage & hö (hon vill att han ska ha det bra på ålderns höst) men efter mina påpekande och även efter en veterinärs inrådan har hon minskat ner maten. Just nu får han ca 1 kg hö till frukost och 1 kg hö till kvällen. Han går ute mellan ca 8-21 och går då i mkt gräsrika hagar (det är därför han blivit så tjock). Stallägaren har inte tagit min oro på allvar utan flera gånger skämtsamt sagt när jag kommit "vågar jg berätta för dig vilken hage P gick i idag *fnissfniss*". Jag har varit bortrest i en vecka nu och fick en chock när jag såg honom. SÅ FET! Han står och flämtar i stallgången och är rund som en tunna, svettig i hagen osv.

Jag blev förstårs väldigt upprörd och ringde ägaren som mest kom med "det finns inget vi kan göra". Men jag vill iaf kämpa för att banta ner honom, hade tänkt börja tävla nu i sommar men jag vägrar ge mig ut när han ser ut sådär. Är så himla orolig över honom eftersom han är gammal, hur det ska gå för hans ben och så :cry:. Jag ska inte hoppa med honom något nu i sommar för benens skull vilket också är tråkigt eftersom det är det jag gillar mest.

Vad har ni för tips? Mina tankar är att någon skrittar honom på morgonen (ägaren, jag eller ev. tredje part) och sedan släpper ut. Mitt på dagen tar någon in honom och sen åker jag upp på kvällen och rider ordentligt (ev ägaren eller tredje part) och sen släpper ut. Låter det bra? Jag vet att ägaren inte har särskilt mkt tid att lägga på honom men hon bor bara 2 min gångväg från stallet så jag hoppas hon iaf kansläppa in honom på dagen. Detta gäller alltså när de ska gå ute dygnet runt. Eftersom jag ska jobba hela sommaren och även festa & resa en del (tar studenten nu) så har jag inget emot en andra medryt´tare - frågan är vad ägaren tycker om det. Har ni några fler tips? Vore väldigt tacksam :bow:

Sv: Fet häst!

Han får 0,5 liter havre på morgonen och kvällen. Det är väl ändå inte för mkt för en häst som går normalmycket?

Blir han fet, då ser du ju på hans kropp att det är för mycket energi, så jag hade tagit bort havren helt.

Så länge han håller hullet, så behöver han absolut inget extra. Du kommer märka om det behövs något extra.

Känner så väl igen mig, har själv ett sto som också är otroligt lättfött. Hela denna vintern har hon varit i tävlingskondition, ändå inte fått mer än sitt hö, och en liten näve lucernpellets morgon och kväll för att hon skulle få något när resten i stallet fick mat.

/Camilla

Ta bort havre/ all kraftfoder. Behövs vitaminer och mineraler så blanda tsm med riven morot. Om han nu går på gräs. Varför får han hö el silage? Och om nu hö el silage behövs så blanda med en 1/4 del halm. Blanda noga så han får stå och pilla ut det "götta". Mina får med "fritillgång" till silage/hö under vinterhalvåret. Men blandar då noga med en del halm (1/4 del) om de sen inte vill äta upp halmen så gör inte det så mkt då jag återanvänder den och blandar i igen.

Hmm, jag har lite samma problem. Hästägaren tycker inte det är så farligt att hästen är tjock. I mitt fall är ju dock hästägaren min mamma. :crazy:

Ta bort allt kraftfoder och, precis som du säger, begränsa hans tillgång på bete till några timmar om dagen.

Ägaren tycker han behöver hö eftersom han står inne på natten fortfarande. Mineraler behövs inte för honom nu på sommaren, han får några mot hosta under vintern då de står inne mkt. Tack för tipsen :)

Jag håller nog med ägaren lite där. Står han inne hela natten behöver han något att tugga på. Men som någon här ovan skrev, varför inte blanda ut med halm istället? Så han iallafall har något att pilla med på natten.

Usch stackars häst:crazy:

Jag tror faktiskt hästen klarar sig utan kraftfoder om h*n nu är såpass tjock. Och sen dra ner jättemycket på hö/ensilaget. Ge halm istället så har hästen ändå ngt att äta på:)

Finns det ingen annan hage som inte är så mkt gräs i? Annars får man nog göra som du skrev, att hästen inte får gå ute och äta så många timmar. Det plus motion borde göra susen, dock tar det ju ett litet tag innan hästen går ner. Bra iaf att du tar ditt ansvar och ifrågasätter ägaren när du ser att hästen är alldeles för tjock:bow:

Det är värst nu den här årstiden när gräset växer som... gräs. Även om det är mycket gräs i hagen under sensommaren hösten så tar det inte och fastnar lika mycket på hästarna.

Vidare så ser hästen tjockare ut än den är när den gått på gräs hela dagen. Hela tarmpaketet är fyllt med gräs och luft den fått i sig. En sån häst blir rejält mycket magrare på två dagar inne med hö t.ex, så det är inte fett allt du ser utan den är rejält "uppblåst"

När det blir mycket insekter dagtid är det nog skönt för hästen att komma in och vila så om det finns möjlighet till det blir det då några timmar mindre ute. MEN den äter möjligen "ikapp" dom timmarna under de timmar den är ute så det är möjligt det inte tjänar något till.

Vad roligt din häst får stå i stall med beteshagar med gräs! Det är inte alla hästar förunnat!!

Jag hade samma problem med min ponnykorsning. Har aldrig haft fång men han blev fet som en gris på sommaren. För tre år sedan bytte vi sommarbete till ett större och då blev han så fet på bara tre veckor att han knappt kunde gå, då var måttet rågat.
Jag köpte en betesmunkorg på Hööks. Kostade 500 :- men den gick han hela förra sommaren, utom sista månaden då betet var ganska torrt och avbetat, och han var som en annan häst! Pigg och glad och kunde galloppera och hänga med på uteritter. Jag tror det skilde 75-100 kg i vikt från sommaren innan när han kom hem från betet. Visst han blev rund men inte grotesk !!
Bästa 500:- jag spenderat på år och dar!! Ja han var sur som f-n i två dagar för att han inte kunde beta obehindrat men i år när jag satte på honom betesmunkorgen bara suckade han lite. Han kan dricka och beta som vanligt (fast mindre mat kommer i honom!) det enda är att jag tar av honom den varannan dag ett par timmar så han kan slicka på saltstenen... "Din häst" är ju utan munkorgen på natten så då är ju det problemet löst. Jag rekommenderar det varmt !!!

Hej
Jag skulle minska ner tiden i hagen alt sätta på en gräsbegränsare eller båda. Risken för fång verkar ju avsevärd. Hoppas det löser sig.

Jag skulle dra bort allt hö och ge halm till natten. Då har han att tugga men får inte i sig en massa energi.
Och ingen havre eller så. Vill man ge selen och/eller andra mineraler skulle jag ge det i en liten skvätt betfor eller så. (Liten skvätt = 1 dl typ)

Mitten - som bantat häst i ett år nu och hon är superfin :banana:

ge endast t.ex morötter/äpplen när de andra hästarna får havre. och ev. lite betfor på kvällen. ge honom lite mindre hö. inhägna en del i hagen som han får beta ner och sen gå där. rid honom 6 dar i veckan med mycket galopp, klättring m.m och sen vänta ut resultatet. sen tycker jag att han gott kan få vitaminer & mineraler, det ska ju alla hästar ha?

Den får två kg hö per dygn - hur mycket tycker du de skall dra ner? :D

Allt:D Det räcker säkerligen med halm inne om hästen äter mycket gräs ute...( Eller så låter man inte hästen gå ute så länge:angel:)

Du skiljer väl på fet och bukig? En bukig häst är stor men fast om magen och har inte en massa valkar på ryggen och halsen som fet häst har. Jag skulle ta bort kraftfodret helt, det behöver den säkert inte. Sedan skulle jag fodra med halm på natten, på morgonen behöver hästen inget foder alls, den får ju foder (gräs) i hagen. Det bästa du kan göra för att få bot på bukighet är att gallopera mycket kort galopp för att bygga upp magmuskulaturen.

Tack allaför tipsen :bow: Det verkar som om de är bäst att ta bort höet hlt och även havren och bara ge lite morötter? Tyvärr äger vi ingen halm så kanske en liten hötuss till kvällen iaf. Betesmunkorg låter väldigt bra men oj vad han skulle bli sur :D. Tror knappast ägaren skulle gå med på det, hon är som sagt klemig men jag kan ju lägga fram förslaget. Betalar den gärna själv om det är så.

Han är inte fet på det sättet att han är valkig men magen är enorm. Tyvärr finns ingen direkt möjlighet till mindre hage eftersom de han går med inte vill skilja dem eller flytta dem till mindre hage pga att de två stona bråkar om de får gå ensamma länge och det enda stoet är mager och svårfödd så hon behöver mkt gräs. Såhär såg han ut förra sommaren som exempel.

Pralle15.jpg

d015fdc6.jpg

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 411
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka