Fet av hö?

tezzie82

Trådstartare
En lite dum fråga kanske men jag har en stor d-ponny som är ganska så fet. han brukar få ca 7 kg hö på vintern. om han skulle ha fri tillgång till hö skulle han bli fetare då? eller är det olika från häst till häst? :bump: nyfiken :bump:

Sv: Fet av hö?

Men det är väldigt olika, det handlar också om vad det innehåller. För min erfarenhet är att, hästarna ofta äter mera av det sämre grovfodret än vad de behöver av ett grovfoder med bra värden. Låter konstigt ja, men så har det hitills sett ut märkligt nog.

Äter de mera av ett sämre grovfoder, får de ju ofta i sig en stor mängd Mj. Överskott av Mj sätter sig som fett, har grovfodret en bättre kvot brukar inte det bli lika märkbart och är även lättare att rida bort.

*lånar tråd*

Jag funderar även på att börja ge mitt matvrak fri tillgång då jag inte kommer att ha möjlighet att ge lunch hädanefter. Skulle det fungera att han får fri tillgång på hö ute och bara halm på natten. Självklart då även ordentligt med halm så han har något att tugga på så han inte är utsvulten när han kommer ut på morgonen. Tänkte bara att det kunde vara en ide för att hålla energin nere eller är jag ute och cyklar?

Det går nog bra att hålla nere energin så, MEN... det gäller att hålla koll på proteinet så att det inte blir på tok för lite protein istället. Hänger på hurudant hö du har om det är en jättebra eller en jättedålig idé. T.ex. med det hö jag har nu skulle det vara en urusel idé medans det med det hö jag kommer att använda sen i vinter skulle vara en utmärkt idé eftersom det innehåller väldigt mycket protein.

förra årets hö värden var väldigt bra och jag tycker att detta årets ser ännu bättre ut. då kanske det inte är ngn fara att ge honom mera hö då... är 7 kg en normal högiva för en stor d-ponny? hur mkt får era?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 015
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 313
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
399
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skötsel av utedass
  • Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur