fenylbutazon

F

Fantasi

efter åter ett besök hos veterinären konstateras att bakhältan sitter högt upp, dvs bedövning i kota, has och knä släcker inte, hästen är ändå halt.i böjning så är det ca en halvgrad,på rakt spår i arbete syns inget men så fort man longerar så vill han inte ta för sig med det benet som ytterben, han länger inte ut det utan släpar bak med det..

enligt veterinären finns inte så mycket mer att göra utom att sätta hästen på en allmän behandling med butta i kombination med vila då man inte ver exakt varifrån hältan kommer. hästen är dessutom halt 1 1/2-2 grader bf kotor(efter två sprutningar) samt har halvgrader lite här och där utöver.

Det jag nu undrar är hur fenylbutazon verkar, hur "bra" är det, verkar det även på framhältorna? hur dyrt är det samt hur lång behandling brukar dom (vanligtvis) få?

är i valet och kvalet om jag ska sätta punkt här och låta han vara sällskapshäst eller om jag ska grabba detta "halmstrå", på sätt och vis så vill jag ju behandla för antingen blir han bra( tveksamt) eller så svara han inte och då finns det underlag för utdömning.. känner dock att pengarna rinner iväg till ingen nytta och att jag inte vet om jag vill angagera mig mer i hästen och ha honom ståendes kvar kanske hela sommaren... *suck*

Sv: fenylbutazon

det ena halvblodet här gjorde sig illa i ena bakknäet i hagen som mkt. ung. veterinärerna lyckades inte släcka hältan (lokalisera den) dom första gångerna hästen va på klinik. inte förens dom bedövade alla 3 punkterna vid bakknäet (vet inte varför det inte gjordes dom första gångerna, då bedövades bara 2 punkter i knäet) blev hästen ohalt vid böjprov.

dom sprutade henne med kortison, men problemen återkom. hon fick även problem fram med lite hälta som kom och gick (eftersom hon felbelastade). hon röntgades och dom u.l men det fanns inget "synligt". detta höll på i flera år tills vår veterinär föreslog att vi skulle ta ut en kiropraktor (efter att hon återigen blivit beh.) hon hittade låsningar bak, i halsen och i käken. *peppar peppar* än är hon helt frisk, och det är drygt ett år sedan kiropraktorn beh. (2 besök)

min egen fick en "vridskada" i hasen i jan. han fick butta 10 dagar och drygt 1 mån. boxvila/boxhage 4*4 m, för att sedan utöka boxhagen sakta samt ridas igång under yttligare några v. på honom fungerade det fint, kommer inte ihåg exakt hur mkt. buttan kostade men det va bara några hundralappar.

en annan bekant till mig hade en häst där dom inte riktigt kunde fastställa var hältan kom från, den hästen fick tuppkam i blodet och det blev hon bra på.

hur längeh ar han vart dåli?

jag skulle nog åkt till en annan vet och be dom kolla hästen jag... lycka till!

Menar du att hältan då skulle sitta i höftleden? Finns ju veterinärer som behandlar höftleder om det nu skulle sitta där. Istället för butta, som är väldigt tufft mot magen, hade jag nog hellre gett tuppkam eller adequan intravenöst.

veterinären säger att det kan sitta i höftleden men dom behandlar inte där, speciellt då dom inte säkert vet om det sitter där..
hästen har varit dålig i snart tre månader.
att byta veterinär känns inte aktuellt då jag redan har dom "kunnigaste" här i stan..

han har ätit både matacam och tuppkam oralt.

Vilket preparat är det som har tuppkam i som man ger oralt?

"Behandling" med butta är effektivt så till den grad att hästen blir smärtfri (om det inte är något väldigt allvarligt) och att det är antiinflammatoriskt. Man ser effekt ganska så snart!

Har ni röntgat igenom hästen? Hur ser ryggen ut? Jag hade tagit ut kiropraktor och sen gett hästen ganska lång vila. Låt den stå 3-4 månader över sommaren så att alla ledinflammationer får läka ut och rehabiltera sig. När du sen börjar sätta igång hästen så låt den kollasmed jämna mellanrum av kiropraktor och/eller et. I sammanhanget är dock vila en underskattad behandling.

Jag skulle som någon annan sagt ge tuppkam intravenöst eller ge adequanin (det kostar däremot) eller liknande, istället för butta. Enligt MIN erfarenhet så butta är bra mot mjukdelssmärtor och liknande, samt som smärtlindring. Men INTE tillräckligt för att läka ut ldinflammationer.

Din herre har multipla inflammationer, och tuppkam i blodet t ex når alla leder. Sen om de tror det sitter i höften förstår jag inte varför de inte bedövar/behandlar höften?

Så byt klinik, eller ge tuppkam i blodet och prova skulle jag göra.

Sen kan man ge butta för att se hur hästen reagerar på smärtlindring, men det ser jag i sådana här fall mer som en del i hältutredningen och inte behandling.

Är hästen kollad av kiropraktor eller liknande? Är han sned bak t ex så kan det ge kompensationshältor både här och var, och gärna fram..

Sällskapshäst med så många böjreaktioner, är han verkligen smärtfri och obesvärad i grunden då?

efter åter ett besök hos veterinären konstateras att bakhältan sitter högt upp,

Kan veterinären utesluta att hältan kommer från bakknäet? Har det gjorts röntgen/ultraljud eller dylikt av bakknäet?

Min erfarenhet är att veterinärer är tragiskt dåliga på att hitta hältor som sitter högre än framknä(carpus) eller has.
Det kan lika gärna vara så att hästen har en låsning i bäcken/halskotpelare/rygg som gör att den spänner sig och felbelastar benen rent generellt.

Ta ut en kiropraktor/euqiterapeut som får känna igenom hästen och behandla vid behov innan du ger upp!

anledningen att veterinären kunde utesluta knäet var för att dom bedövade bort knäet men det släckte inte hältan.. han är ej rönkad där, men i flera andra leder och visar inget tecken på förslitningskador lr dyligt där..

som jag tidigare sagt så behandlar tydligen inte veterinärerna här höftleder, eller rönkar, jag frågade om det då jag var inne med hästen.. utan det enda dom gör är att behandla med ex butta..

jag har hur som helst inte bestämt mig än för hur jag ska göra om jag ska sätta honom på butta och ta ut en equterapet eller inte, ska fundera på saken.. med tanke på hur ofräch i så många leder han är så vet jag ej om jag känner det lönt att lägga ut ännu mer pengar :-(

kom inte ihåg vad preparatet hette, det var på "avmaskningspruta" och man gav 5 mg dagligen, har det i stallet ska kolla upp namnet..

hästen stog nästan fyra månader förra våren/sommaren, för att få en lång vila innan han skulle ridas in, dessutom är han lugnt tagen i ridningen och det är inte förrän ett par månader innan hältan visade sig som vi började trappa upp arbetet (i trav).

Om du nu inte kan ta dig till en klinik som behandlar höften eller kan kolla upp den ordentligt så hade jag utan tvekan tagit ut en erfaren equiterapuet som gått igenom hästen från topp till tå - det är inte så våldsamt dyrt.

Sen hade jag faktiskt bytt veterinär för att få ett andra utlåtande. Vissa veterinären har en tendens att stirra sig blinda på vissa delar. Även den bästa kan "göra fel"...

Men eftersom man bedövat knäet utan resultat så sitter problemet garanterat högre.

Ta ut kiropraktorn för att vrida hästen rätt - det är vanligt att unga hästar är sneda, sen födseln eller efter för mycket bus i hagen.
Min kiropraktor kostar ca 700 kr för ett besök. Det är väl värt pengarna, om du kan få en ridbar och funktionsduglig häst igen, istället för att döma ut den.

Jag har efter att läst dina trådar förstått att vi kommer från samma stad och att du använder dig av ATG-kliniken här i stan... Tyvärr går sakerna lite på rutin där, jag upplever inte att dom gör allt dom kan för att hitta felen på hästarna. :( Det finns inte heller så många alternativa kliniker.

OM du trots allt vill prova någon annan klinik så rekommenderar jag PH vet i Timrå. http://www.phvet.com/
Tillskillnad från ATG här i stan har som bland annat rullmatta som hästarna får springa på och termografikamera.

Det blir en bit att åka, helt klart, men mina erfarenheter säger mig att det är värt det! Det är rätt många härifrån stan som åker ner dit så man brukar ibland kunna samåka med någon. :) Det kostar ju inte något att ringa dit och höra vad han tror?! Det är inte alls så dyrt där heller...

"vår" häst hade problem i ett bakknä. vi va på 2 större kliniker där dom försökte släcka hältan i knäet, vilket inte lyckades dom första gångerna. det finns tydligen 3 punkter dom kan bedöva i bakknäet, men oftast bedövar dom bara 2. när vi bytte veterinär som även bedövade 3 punkten så släckte dom hältan.

tack för tipset, jag skall absolut kolla upp det! nej, det finns ju som ingen fler som är "riktigt bra" att vända sig till här.. och det är väl i sådana här lägen lite drygt..

hästen bedövades så vitt jag kunde se enbart på två punkter i näet, jag vet ej hur dom bedövar för att komma åt den tredje? dom bedövade en spruta på vardera sida om knäet.

men kan det skada att testa butta? Och om jag ska ta ut en eq skall jag göra det före eller under behandlingen av butta?
hästen i fråga är ej snä bak vad jag kan se, höftknulorna sitter i samma höjd fast därimot så belasta han det ena frambenet mer än det andra och har så gjort under hela tiden jag ägt honom, inte mycket men så pass att man ser att han ser sne ut under bringan.. men det räcker att man petar försiktigt med fingret på bogen för att han skal "väga tillbaka" dessutom så står han alltid (nästan) med samma ben framför sig då han äter, vet ej om det kan spela in eller om det är en favoritställning, dock det ben han använder mest under sig i bete/mat situatinoer är ju oxå det ben han väger över lite på då han står på gången. han väer inte över allt jämt men ofta. har funderat om dett spelar in, men har innte fått någon direkt respons på detta från vet, inte heller har hon tyckt att jag skall ta ut eq så länge han har stått nder behandling, utan att jag skulle vänta till efteråt..

det va först när 3 punkten bedövades som dom släckte hältan, det hade inte vetrinärerna före gjort utan dom bedövade bara så som du beskrev. hästen va dessutom ganska ojämt musklad.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej. Jag har lite bekymmer gällande min halta häst. Känner mig uppgiven och maktlös när jag inte har klart och tydligt vad som är...
2
Svar
23
· Visningar
2 568
Senast: Lavinia
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 790
Senast: pews1972
·
Hästvård I fredags var jag hos veterinären med min häst. Han böjdes ordentligt och markerade lite på höger bak (2 gradig) både på hög och låg...
Svar
0
· Visningar
960
Senast: Saile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka