fenylbutazon

Sv: fenylbutazon

Oki, det verkar ju som om det är något högre upp som stör hästen. Har du möjlighet att köra till den andra kliniken som du blev tipsad om så gör det! Om inte annat är det alltid nyttigt med nya ögon! Jag tycker också att det är konstigt att inte knäleden är röntgad (el. jag kanske missuppfattade?).Om du åker tillbaka till samma klinik så stå på dig och kräv röntgen samt att de bedöver den tredje punkten! Ibland går det lite i slentrian på klinikerna så man måste ibland som ägare stå på sig.

Om du tar ut et så gör det efter butta-kuren. När hästen går på smärtstillande kan inte et ställa någon diagnos alls.

Jag tror på butta-kuren, förutsatt att din häst verkligen blir smärtfri av medicinen.

Genom att ge hästen smärtlindring och antiinflammatoriskt så får du en effekt dels på den onda leden, dels på kompensatoriskt spända muskelgrupper i området. När hästen känner sig bättre kommer den automatiskt att röra sig bättre - större rörlighet ger bättre cirkulation i området samt bättre miljö i ledbrosken (svampeffekten och allt det där) vilket på sikt kan verka läkande. Lång kur och vila från arbete men fri rörelse i stor hage.

Att injicera kortison och tuppkam i en led är inte en garanti för tillfrisknande och enligt mig överskattat i flera fall.

Har ni kollat fästingsjukdomar förresten? Jag har på senare tid blivit omvänd och tror bestämt att det finns något som är behandlingsbart m tetracyklin, ehrlichia eller ej!

Ja du ...jag vet inte om jag kan råda dej .
Min häst har stått på vila i ett år nu pga difusa hältor ooch en rörelse störning i höften.
Jag valde att inte ta bort henne då jag verkligen älskar min häst och hon klarar att gå i hagen utan att ha ont ..
nu har vi börjat med massage och euqiterapi(eller hur det nu stavas) och hon gillar det och verkar svar på behandlingen ...
under ett år kostade hon mej ca 30 000kr i egna pengar resten tog försäkrings bolaget hand om .
så dom funkar inte alltid som prom hästar fast man inte hittar nåt konkret som i vårat fall ..hon är fri röntgad o allt ?!
Gå efter ditt hjärta eller hör om nån annan vill ge hästen en chans kanske.

min medryttare vill ha hästen om hon finner stallplats, just nu går han på ett stort bete och lever hästliv.

han är inte testad för festingsjukdommar, men har efter tips här diskuterat det med veterinären och hon finner ingen anledning att tro att det skulle vara förknippat med något sådant då ingen häst här ännu testat positivt för fästingsjukdommar, det är tydligen vanligare längre ner i landet..

det här med att ta ut eq, kan det inte vara bra att ta ut han före eller under kuren snarare än efter om det skulle bero på någon snehet? eller är jag ute på fel spår då?

hur är det om man byter klinik och ber om en annan veterinär, går det på försäkringen då?

Min häst var halt högt på ena bak.
Sprutades i bakknät o blev inte ett dugg bättre.
Skulle skritta den uppsuttet, men jag kände ju på en gång att den inte var OK.

Ser då att hästen är sned över korset.
Åkte då till min Et som mest jobbar kiropraktiskt.

DIREKT efter manipulationen fick hästen en annan uppsyn o var sen helt OK.
ringde till min Vet. o berättade.

nu har jag i alla fall bokat tid med en euqiterapeut nästa vecka så vi får hoppas att det ger något. jag väntar således med vidare preparat och utredningar tills jag vet om han hittar något!

men alltså jag förstår inte...ni vet att hästen är dålig, men att det INTE är i benet, varför inte ta dit en kiropraktor innan ni går vidare??
det är det absolut första jag skulle gjort! Jag kompletterar alltid mina koller med BÅDE vet och Kiro, jag anser inte att man täcker hela hästen annars.

(har inte läst alla inlägg så ursäkta ifall jag missat nåt...)

Butta botar ju inte felet om den har ett sådant i rygg/kors.

hänvisar till mitt senaste inlägg ovanför ditt..

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej. Jag har lite bekymmer gällande min halta häst. Känner mig uppgiven och maktlös när jag inte har klart och tydligt vad som är...
2
Svar
23
· Visningar
2 568
Senast: Lavinia
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 790
Senast: pews1972
·
Hästvård I fredags var jag hos veterinären med min häst. Han böjdes ordentligt och markerade lite på höger bak (2 gradig) både på hög och låg...
Svar
0
· Visningar
960
Senast: Saile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka