Fenylbutazon - hur fort hjälper det?

Puppan

Trådstartare
Hur många dagar tar det innan medlet börjar smärtlindra?
Hur många dagar tar det innan effekten försvunnit?

Sv: Fenylbutazon - hur fort hjälper det?

det ska verka från dag ett!

och egt vara ur kroppen dagen efter, dock skulle jag säga ett par dagar för att vara säker..

Men det är väl livstidskarens på fenylbutanzon? Effekten avtar väl, men det "försvinner" väl inte ur kroppen?

Har för mig att det är 14 dagars tävlingskarens. Substanserna kan alltså finnas kvar i kroppen upp till 14 dagar.

hon frågar ju efter hur länge den smärtställande effekten sitter i, inte hur lång karenstiden är.

vet mkt väl att det är livstids karens på butta. samma med plegicil. men det betyder inte att hästen är drogad för all framtid för att den fått medicin en gång i sitt liv!

den långa karenstiden är för att man inte riktigt vet hur det ligger till än. men inget jag tänker på, mina hästar ska aldrig slaktas..

Jag tror att vi är på samma våglängd här faktiskt. ;) Jag syftade egentligen bara på att du skrev:
och egt vara ur kroppen dagen efter, dock skulle jag säga ett par dagar för att vara säker..

Om det är karens på ett läkemedel (för kött eller tävling) så torde substansen vara kvar i kroppen en längre tid. Även om effekten avtagit, sen kan det ju vara nedbrytningsprodukterna som är kvar länge eller nått. Men det är väl egentligen lite off-topic... :o

Min häst har för övrigt fått både butta och plegicil och kommer inte heller gå till köttproduktion.

Butta går inte att spåra på dopingprov efter karenstidens utgång. Då torde substanserna vara nedbrutna och upptagna av kroppen.

Jo, det vet jag, men varför är det då livstidskarens för kött? :confused: Är det bara för säkerhets skull eller är det ingen som vet säkert?

EU bestämmelse.
Var inte så förr och har ingen bra förklaring till varför.
Men det är inte många behandlingsmetoder som man får ge om hästen ska bli mat när den dör.

Ok, men min häst fick det för över tio år sen och då var det vad jag vet livstid redan eller?

Nej, det är lite synd faktiskt, iom att det är brist på hästkött i Sverige om man ska tro på allt man läser.

Ja, jag tror ju inte att det är mindre "skit" i kor o grisar.

Nu förtiden måste hästen ändå slaktas på slaketri om köttet ska tas tillvara även om den aldrig fått medicin.
De flesta tar ju bort hemma så det faller ju redan där.

Jag har varit på ett större slakteri där de slaktar nöt och enstaka hästar och sett hela processen, aldrig, aldrig mina hästar dit!
De får nog fortsätta dö hemma.

Där går hästarna förövrigt in som nöt.

Nej, verkligen inte. Har ju hört om speciellt utländskt kött fullproppat med tex antibiotika. :crazy:

Usch, det låter inte kul. Min kommer också få somna in hemma, vill att han ska kremeras också. Får väl se om man har råd med det.

Men det är väl livstidskarens på fenylbutanzon? Effekten avtar väl, men det "försvinner" väl inte ur kroppen?

Smärtstillningen avtar givetvis på någon/några dagar. Annars skulle ju detta läkemedel inte kunna användas alls för hästar som kan komma att tävlas i framtiden. Skulle ju bli doping.

Däremot så handlar ju karensen - livstid - att köttet därefter inte tjänligt som föda för folk.

Till trådskapare. Om du har dålig effekt på buttan på din häst, så har jag även en häst härhemma just nu, som buttan inte har någon verkan på alls. Det har jag inte upplevet förut.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 172
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 248
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 557
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka