Butta i låg dos 6 veckor ska inte vara något problem. I Fass vet anger tillverkaren en "normal" behandlingstid på 1-2 veckor, men skriver samtidigt att behandlingen kan pågå under flera veckor vid behov. Vad gäller biverkningar så visst, det är ett gissel med de flesta av våra läkemedel. Själv brukar jag undvika att läsa biverkningslistan på de läkemedel jag själv ska stoppa i mig, annars blir man ju alldeles gråtfärdig...
Val av behandling beror naturligtvis på var benpålagringarna sitter. De kan antingen vara intra- eller periartikulära, dvs sitta i själva hovleden eller utanför. I det senare fallet, liksom vid andra "förbeningar" som t ex hovbroskförbening, är en ledinjektion utesluten som behandlingsmetod. Artroser i hovleden behandlas företrädesvis med specialbeslag, men om man vill behandla en pågående ledinflammation borde butta per os, kanske i kombination med ett hyaluronpreparat, vara att föredra framför en ledinjektion med kortisonpreparat eftersom det senare utövar en negativ effekt på ledbrosken i en kroniskt affekterad led.
Möjligen kan man tycka att en ny röntgen vore på sin plats eftersom en hel del kunnat hända sedan diagnosen ställdes. Men lita på att veterinären kan sitt jobb! Vad gäller att sätta igång hästen skulle jag följa veterinärens rekommendationer eller, mer troligt, fega ett par veckor...