Fenomenet aktiv travare vs. fd...

Sv: Fenomenet aktiv travare vs. fd...

KL

Svarar generellt...

Det är ju som så, att travhästarna har ett större värde på travet, därför att det är det de är avlade för, det är deras speciallité. Du skaffar en travhäst för att den ska gå löp. Där konkurerar den mot andra travare, de KAN vara bäst i sin gren. Men som ridhästar är de inte bra, de är inte avlade för det, därför ger det den framtida ryttaren större svårigehter än med en ridhäst. Svårigheter som är onödiga, både vad gäller tid och arbete. Om du vill ha en dressyrhäst, inte skaffar du dig då en shettis? Vill du ha en travhäst som ska gå löp köper du dig inte en ardenner. That's it.
Däremot håller jag med dig om att de som oftast köper travare, har dåligt med pengar och ser då den billiga hästen, som man klart kan träna upp och vinna massa stora klasser med!:grin: De ser inte alla kostnader, det är ju som så att en dålig häst kostar lika mycket att hålla som en bra häst! Dessutom finns det ju otroligt mkt travare ute på marknaden, men ingen efterfrågan. Därav sjunker priset.

Att folk idag nästanb alltid vill ha hästarna för att tävla ser jag inte som konstigt, idag kostar en häst MYCKET pengar att hålla, både allt grundligt + träning. För många är det mycket pengar att lägga ut, bara för att lula omkring i skogen några dagar i veckan...

Jag skulle aldrig få för mig att sätta mina hästar framför en sulky och begära att de minsann ska trava så fort som möjligt, för de kan travarna!!

Se inte detta som ett påhopp eller något nu bara!!!
Ville bara ut med mina tankar:)

Deras exteriör gör dem obalanserade. du kan träna individen till att bli mindre obalanserad men han kommer aldrig att komm aupp i balnsen hos en infödd ridhäst.
Samma sak som att du kan aldrig få en ridhäst obalanserad nog att trava riktigt, riktigt fort.

Då vill jag veta hur ett antal travare kan tävla L:A-dressyr med placeringar, UTAN att kunna balansera sig?

Att folk idag nästanb alltid vill ha hästarna för att tävla ser jag inte som konstigt, idag kostar en häst MYCKET pengar att hålla, både allt grundligt + träning. För många är det mycket pengar att lägga ut, bara för att lula omkring i skogen några dagar i veckan...
Jag håller inte riktigt med där. Jag vet många som helt enkelt söker en trevlig häst att rida och ha roligt med, någon som vill rida lite dressyr för "husbehov" och kanske hoppa nåt hinder på 50-70 cm men mest rida ut i skogen. Kanske vill man också ha möjlighet att köra sin häst. För dessa personer (jag räknar in mig själv där), så är en ridtravare en utmärkt häst. Visst får man lägga tid på att skola om hästen - men man får lägga tid på unghästar också. Omskolningsprocessen är dessutom enormt rolig och lärorik, som gör att man kommer sin häst än närmare. Att få sin häst börja söka sig framåt/neråt, trampa under sig bättre, träna sidvärtes rörelser när man började från noll är en underbar känsla :love:

Många gillar också travare pga deras fina temperament, att de är väl hanterade, vana med dusch/veterinärer/transportering etc.

Jag tycker att ridtravare är utmärkta hästar för rätt ägare - dvs tex vi vuxna ryttare med lite erfarenhet som gärna vill hålla på med hästar och ridning, men inte är intresserade av att åka land och rike runt för att tävla. Är övertygad om att en ridtravare kan vara den bästa kamrat du kan få!

Dessutom - jag fascineras av att så många hyllar fullbloden och tar vilken häst som helst bara den har ett xx efter namnet... har sett flertalet fullblod som har varit väldigt lika ridtravare exteriört sett, men med sämre fötter och sämre temperament. Märkligt att de hästarna är så eftertraktade när travarna inte är det. Har det med tillgång att göra?

Senast ändrad av en moderator:

Då vill jag veta hur ett antal travare kan tävla L:A-dressyr med placeringar, UTAN att kunna balansera sig?

Deras exteriör gör dem obalanserade. du kan träna individen till att bli mindre obalanserad men han kommer aldrig att komm aupp i balnsen hos en infödd ridhäst.
Samma sak som att du kan aldrig få en ridhäst obalanserad nog att trava riktigt, riktigt fort.
Travhästen som "ras" har inte alls samma medfödda balans och självbärighet som ridhästen, där man medvetet avlat för att få just denna naturliga balans.

Sen finns det naturligtvis undantag både bland travhästar och ridhästar.
Men jag kan garantera att det är väldigt mycket mer jobb att få en travhäst klar för Lätt A dressyr än att få en ganska talanglös ridhäst dit.

Även fullblod är i grunden också ridhästar. Även om hästarna kan tyckas lika extriört är det stora skillander på raserna. Man ser det tydligast om man studerar rörelsemönstren.
Jag har studerar ofta hur hästarna hos oss beter sig själva i hagen (vi har 4 travare och fullblod tillsammans). Fullblodet rör sig mcyket mer balanserat och "på bakbenen" än vad travarna gör, de är mer "markbundna" och "framtunga".

Och ja, hovarna kan vara sämre. Vad gäller temramentet så finns det alla typer av individer både bland travarna och fullbloden. Hästarna avspeglar dessutom ofta sina ägare när det gäller temprament.

Skaune - stolt ägare av ett stycke cool gräshoppa.

Om man ser till antalet hästar i landet respektive antalet tävlingsryttare/jockeys/kuskar så märker man att de allra flesta hästar INTE tävlar. De flesta har sin häst som ren hobbyhäst, oavsett ras, även om det i vissa fall är dyrt. På landsbygden där jag bor kostar det inte så mycket att ha häst eftersom man ofta har stall på gården och egen mark.

Det spelar ju ingen roll vilken ras man har bara man trivs med hästen som individ och att man är klar med vad man vill göra med sin häst så att man köper något som passar för uppgiften. Till mina intressen och mål duger travhästraserna alldeles utmärkt.

Man kan träna upp en travare att ha bra balans med ryttare på ryggen, det kan man absolut.
Men bra balans för en travare är fortfarande miltals ifrån den balansen en ridhäst har av naturen, medfött.
Du får gärna motbevisa mig och visa mig ett fint ekipage, hittills har jag aldrig sett nått.

Jag har travare för att jag valt den rasen. Inte för att de är billiga i inköp. Vi tävlar distans lätt klass och då är travaren väl lämpad. Bästa rasen för distans är givetvis arabhästen, men jag tror travaren håller på att klänga sig fram som god tvåa. Och jag vill inte ha någon arabhäst:-)
Men sedan måste jag hålla med att de är otroligt mycket jobb med omskolningen. Mitt ena travarsto (jag har två) har kostat mängder med tusenlappar i ET-kostnader och olika typer av beslag för att hjälpa henne med balanseringen. Och lika fantastiska gångarter och balans som vårt 22-åriga halvblod fortfarande har kommer de aldrig att få. Men det var som sagt inte därför jag köpte dem:-)

skönt & veta att dt finns de som dig, som lägger ner pengar på dem & inte kommer sen efter 1 år & säger att hästen varit sönder körd på travet därav det onda i ryggen.

Kan gå till min egen tävlingstravare om man ska tala om inridning/ utbildning ; har haft henne sen 2005 & sen ett halvår tillbaka orkar hon bära upp sig ordentligt och är positiv till ridning, förut bromsade hon & slog om man begärde trav. Hon testades i monté i somras, travade 1.25g & man såg hur "tegelstenarna" hängde i svansen på henne(hon bromsade) Om jag skulle testa henne i det idag tror jag hon skulle ta det bättre & tom klara kvalet gallant.

Jag har också noterat fenomenet eftersom jag försökt sälja en f.d. travare i över ett halvår :angel: om de inte är välridna redan och visar talang för t ex hoppning så verkar de inte vara mycket värda, nej.
Tyckte ändå min kuse var rätt "välriden" för att vara en travare, men precis som med andra hästar så måste det till en duktig ryttare om hästen ska göra rätt, bara att lägstanivån var betydligt lägre med fel ryttare än ett halvblod med bättre teknik (som inte behöver hjälp med balans och teknik).
Om den potentiella köparen knappt kan trava på en volt hjälper det ju knappast att en annan ryttare hade kunnat ställa upp på en LB dressyr, rida samlad trav osv. Och duktiga köpare söker ju i regel inte hästar utan tävlingspotential = utbildningen var skit samma.

De som söker sällskapshästar eller promenadhästar vill ha hästarna i princip gratis.

För mig känns det också jättekonstigt för i mina ögon är en häst en individ, inte en handelsvara som man prissätter nära slaktpriset om den inte ÄR slaktfärdig! :crazy:
I mina ögon var den värd mycket mer.
Och i mina ögon borde ingen häst behöva hamna hos någon som måste pruta på ett pris som redan ligger under 10000.- OM det inte är för att personen ifråga vill lägga så mycket pengar som möjligt på utrustning eller dylikt! :p Med tanke på hur mycket en häst kan kosta att ha även om man har den hemma på egen gård.

Och sedan kan jag väl också tillägga att de musklar ju om sig väldigt under omskolningen och det har varit ett väldigt bytande av sadlar genom åren.Sjukt nog har jag lagt ned mer på ordentliga sadlar än vad de två kostade tillsammans:-) Nuvarande damer är nr 5 o 6 i ordningen "ridtravare" och jag är ändå, trots merkostnaderna, otroligt nöjd med dem.
Om någon undrar vilken typ av sadel jag valt så är det två bomlösa sadlar, en av westerntyp och en mer vanlig ridmodell. Plus en kvalitetswesternsadel med flexibel bom. Alla tre funkar kanon på våra tre hästar. Och jag passar väl inte heller in i kategorin "ung tjej som köper travare för att det är billigast så". Medelålders tant:-)

Jag rider också bomlöst, och oj vilken skilland på min dams ryggmuskulatur , hon orkar bära sig mer i vagn osv. Hon är ett rent muskelpaket med skaplig "krock kudde " till mage ;)

Åh en till som jag.. Får väl se mig själv som en duktig ryttare ( av travare då :p) , min söker sig ner på tygel, trampar under sig. En fin ridmodell, men det verkar inte hjälpa.

Nu har jag iaf funnit honom ett hem, på livstidsfoder så att säga. Ett svar på den annonsen löd : " Tror inte att din häst är fullt frisk, annars skulle du inte skänka bort honom när han är så ung."
Nu skänker jag inte bort honom, han är fortfarande min.

En kompis ska titta på en fd travare 10 år valack för 24 000. För det priset hoppas jag det är en bra ridhäst.

En kompis ska titta på en fd travare 10 år valack för 24 000. För det priset hoppas jag det är en bra ridhäst.

OJ! Utbildad ? Lär vara det för det priset, har sett några sånna annonser & tänkt att det varit varmblodig ridhäst men det har varit travare.

Fast tänk om man kunde få upp värdet på travhästen som ridhäst, då är juh 24.000 kr inget överpris. Men idag är det många som tycker 10.000 kr är överpris. Så egentligen är det enda " rätta" att avliva hästen, då de enda som ser värdet i sin häst är vi själva. Iallafall verkar det som det eftersom alldeles för många som hört av sig vill pruta ner priset till hälften & dessutom ska utrustning ingå i det.

Senast ändrad:

Det står i annonsen att den är dressyrtränad.

Det är jag som övertalat henne att titta på varmblodstravare. Jag har hand om hennes häst på vardagar då hon arbetar på olika platser. Hon har en arab sedan ett år som inte fungerar för henne, och vi har varit och tittat på några araber men oftast är de för lite ridna, åtminstone de som är över ponnymåttet. Hon vill ha en häst som är trygg och framåt för långritter och lektionsridning.
Jag har trivts väldigt bra med de varmblodstravare jag ridit och kan mycket väl tänka mig att skaffa en egen i framtiden. Nu har jag islandshästar så jag är van vid konstiga gångarter. ;)

Distans är faktiskt enda grenen jag anser att travaren passar som tävlingshäst. Då får travaren så mkt motion och stimulans den behöver på ett sätt som den klarar av.
Det enda negativa är väl för ryttarens del då, de är ju relativt obekväma att sitta på jämfört tex med araben.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Härnösand

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

Tillbaka