Femgångsproblem

E

Ekra

I Kan någon hjälpa mig med "i vilken ordning" jag bör satsa på att träna gångarterna. Sista tiden har jag satsat på att få tölten ren, och hästen kan nu tölta rent i långsamt tempo långa sträckor. Den är jag inte bekymrad för, tror farten kommer med styrka och när jag har ordning på alla andra gångarter.

Skritten är bra och behöver inte tränas särskilt.

Traven däremot och galoppen. Galoppera går bäst i branta uppförsbackar, annars blir det helst pass. Skall jag vänta med galoppen på plan mark tills jag har traven ordentligt?

Sist jag red fick jag för första gången henne att trava stadigt "melllan hjälperna" eller vad man skall säga, hon brukar rolla och bryta till pass, men nu gav jag henne försiktigt stöd och satt ganska tungt när jag startade henne och det gick super!! Det känns som om det är rätt väg att gå att trava henne mer nu. Lugna mig lite med tölten och galoppen.

Hon blir mest stressad när jag försöker galoppera, har provat att fatta ur både skritt och trav, men eftersom traven oftast är osäker så blir det inte bra. Och hon är nog inte stark nog att orka starta ur skritt.

Resonerar jag riktigt här? Verkar det bra att nu satsa mest på trav. Jag travar bara korta sträckor och skrittar eller töltar emellan i ett tempon hon behärskar så hon känner sig duktig, och väntar med galoppen förutom då den kommer nästan av sig själv i backarna.

Finns det smarta övningar jag kan göra i skogen för att hjälpa henne hitta galoppen och bli bättre i traven?

Passen är jag i nuläget inte det minsta intresserad av att träna. Hon måste bli starkare innan dess. Hon har anlag för flygande pass, men är ur kondition nu, och jag tror att passridande nu bara stör övriga gångarter.

Jag fastnar för att du tycker skritten är bra och inte behöver tränas och nog är det skönt med en bra stabil gångart :). Skritten är ju grunden för att allt ska funka och för att stärka hästen så den klarar de andra gångarterna kan det vara bra att utgå från den, att kräva mer där med samlande, lösgörande och stärkande övningar typ skolor, öka och minska tempot, böjning, rakriktning, gå ett steg i taget, serpentiner, att lära sig ha koll på benen exakt och hur man kan påverka kusen att ta i extra med ett visst ben.

Genom att träna skritten förbättrar du de andra gångarterna också. Glöm inte har ni ska ha rolig också, båda två.

Håller med Lobelia i hennes inlägg. Även om skritten i sej är bra, så kan den med fördel användas för att förbättra de andra gångarterna. I bland råder det dock meningar att för mkt skritt tråkar ut hästen och får den att tappa energi, det har inte gällt min häst i alla fall :o. Hon har tendens att bli passaktig i de flesta gångarter, och skritt med olika sidovärtes övningar får henne att slappna av och bli mjuk. Traven brukar bli bätre i slutet på ridpasset tycker jag, när hästen är lösgjord, min häst brukar vilja välja traven speciellt i slutet på ridpasset. Trava över bommar kan vara bra för traven, galoppen tror jag blir bättre när din häst blir mer stark i bakdelen, men hästar med mkt pass i sej kan ha svårt för galopp även om de är vältränade. Hur fungerar det med galopp i paddock tex på långa tyglar ? Fatta galopp i en kurva med mkt vikthjälp och ytterst lite kontakt med tyglarna, är ett tips. Öpnna och sluta är bra övningar i skritt som stärker bakdelen.

Vi hade lektion på ridskolan där alla fick varsin "svår" femgångare. Övningen vi fick göra för att få fram galoppen var som du säger att fatta galopp i/efter ett hörn. Efter hörnet var en upphöjd bom som skulle markera första språnget. Vi skrittade genom hörnet, samlade upp och laddade för att försöka få den explosiva fattningen och så galopp längs långsidan. Sen ska man kunna sakta av till skritt igen innan nästa hörn för att inte utmana hästens balans. Det var liiiiite svårt. :D Sen om jag missuppfattat något i övningen får ni gärna banka på mig. :)

Traven var nästan samma sak, fast där hade vi en upphöjd cavaletti-serie i början på långsidan istället, och så ska man se till att man har hästen ordentligt rakställd och mitt över bommarna och stadigt. Här ska man stå i fältsits också, något jag upptäckte att jag är värdelös på för det är skitsvårt att hålla balansen och inte störa hästen. :crazy:

/Erica

Hej

Jag har ingen ridbana att vara på tyvärr.. Inget inhägnat iallafall, kan rida på grusplan, men där får jag inte ha staket, så det är inte så bra för galoppträning.

Jag skulle nog inte våga galoppera henne på så liten yta iallafall, det blir som sagt lätt pass och snabbt dessutom.

Jag skrittar ganska mycket och tömkör på volt, DÅ travar hon stadigt och kan även galoppera ibland, men det blir rätt knackigt, jag brukar inte be henne om det, men ibland är hon PIGG!!

Idag gick det ganska dåligt :(, hon kändes ganska vimsig eller hur jag skall beskriva det. Hon går helst lite ställd ibland rent av böjd åt höger och jag fick idag sitta och passa henne hela tiden för att försöka få henne rak. Det blev dock lite trav mellan varven och snabb tölt :eek: uppför en brant backe vilket var lite lustigt.

Kanske rakriktning är vad jag borde satsa på först. Rider jag på höger sida av vägen drar hon snett åt vänster (men med huvudet årt höger) och jag får sitta och vakta med högerskänkel hela tiden, provar att rida öppna mellan varven, men är inte jättebra på det så hon blir nog lite förvirrad av hjälperna. När hon är lugn och sansad så går det dock bra.

Hon är mycket framåt och går gärna i lite överilad skritt och då är hon inte helt mottaglig för dressyrövningar. :smirk: Jag vill ju inte att allt skall vara jobb och ansträngande, men det känns VIKTIGT att hon blir rak och ren i gångarterna. Jag vill inte harva på i passtölt, grisepass och halvsnabb pass. :crazy:

Hej
När jag tränade upp galoppen på min femgångshäst (som inte ens klarade att galoppera lös i rundpaddock utan att nästan stå på huvudet) gjorde jag så att jag var i en ganska lång och lagom sluttande backe. Bad om galopp och när jag fick det så saktade jag av igen. MÅlet var att bara få ett eller två språng och sedan tillbaka till skritt. Jag gjorde detta endast i denna backe och fick till slut bra fattningar (i början brydde jag mig inte om vilken galopp det blev) och lugna avbrytningar. Eftersom hästen lärt sig att han skulle bryta av efter två språng. När han kunde det så var nästa steg 3 språng (och då kunde jag _rida_ tre språng eftersom han trodde att han skulle brya av innan). Jag fortsatte så under en hel vinter och kunde framåt vårkanten rida 15-20 riktiga galoppsprång innan han tappade bärigheten. Idag två år senare rider jag galopp på volt i form och kan göra flygande byte över bom om vi har en bra dag. Det har tagit väldigt lång tid men har också gjort väldigt mycket för de andra gångarterna (och ridbarhet och lydnad förståss). Problemet för min häst var både bärighet, styrka och att han blev stressad av galoppen (troligtvis pga den förlorade balansen).

kotte

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 141
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: __sofia__
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 478
Senast: Fiorano
·
Ridning Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är...
2
Svar
32
· Visningar
4 561
Senast: Skrämd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar