walkaway-
Trådstartare
Hejsan! Jag har hand om en femgångsvalack som är 14 år gammal, efter Fáfnir från Götarsvik. Han har under en väldigt lång period blivit dåligt riden, och absolut inte haft några större krav på sig - vilket har resulterat i minskad muskelmassa, och problem med gångarter. Nu när jag fått mer ansvar för honom så har jag börjat träna allt mer, och har börjat att få mer mål med ridningen. Men så är det så att han är en femgångare, som har väldigt svårt för tölten. Det han går i är alltså en väldigt passtaktig tölt. Jag har fått hjälp av en instruktör som har gett mig lite träningtips. Men trots det så fastnar man lite i ridningen, och låser sig själv i att man tycker att det inte känns bra i tölten. Rider man däremot barbacka så gungar man däremot framåt, och inte vaggande åt sidan, vilket tyder på att det trots allt är tölt, även om den inte är ren?
Iallafall. Jag har blivit sugen på att börja lägga honom i pass, med förhoppningarna att istället börja tävla femgångsgrenar. Denna säsongen har jag ställt upp i ett par V5 för skojs skull, med 2.5-3.5 för tölt, och 5.0 för skritt, trav och galopp. Han skall vara en bra passhäst enligt ägaren, men jag har inte lagt honom alls i pass då vi fokuserat på tölt.
Hur hade ni gjort? Ska jag vänta tills nästa tävlingssäsong med femgångsgrenar, och fortsätta fokusera på tölten? Tar gärna emot era erfarenheter, och tips!
Iallafall. Jag har blivit sugen på att börja lägga honom i pass, med förhoppningarna att istället börja tävla femgångsgrenar. Denna säsongen har jag ställt upp i ett par V5 för skojs skull, med 2.5-3.5 för tölt, och 5.0 för skritt, trav och galopp. Han skall vara en bra passhäst enligt ägaren, men jag har inte lagt honom alls i pass då vi fokuserat på tölt.
Hur hade ni gjort? Ska jag vänta tills nästa tävlingssäsong med femgångsgrenar, och fortsätta fokusera på tölten? Tar gärna emot era erfarenheter, och tips!