femårigt "föl"

C

Corban

För 3 veckor sedan fick jag hem en ny häst.:love: Som jag tänker behålla livet ut om han klarar ridningen. Han är 5 år men har inte gjort någonting i hela sitt liv. Vi lyfter hovar, longerar med sadel och stigbyglar, borstar och leder. osv. Det jag undrar över är igentligen en SKADA, Han har trampat på en lije eller liknande för ett årsedan, och höger bakhov klyvdes nästintill av vid ballen. Sprickan är fottfarande kvar igenom hela hoven men har växt ihop vid hovskägget. Altså läkte det dit, men inte längre. Varför vet jag inte. Han haltar inte även om han longeras osv, men undrar om han kommer hålla för ridning. En bekant till oss sa att vi kunde SKO hoven med RINGSKO, någon som använt det ? vet att de är en hel sko som går runt hela hoven och att den skulle stötta sprickan, nån som har nått annat förslag,? eller vet vad ringsko kostar att svetsa och sko på,? :confused:
 
Sv: femårigt "föl"

Fattar inte riktigt hur du menar att den klövs men den kanske inte har hunnit växa ut o bli hel igen?

Vet.besiktade du den inte innan du tog hem den??
vad sa vet?

Sj hade jag lyssnat med min hovslagare o låtit han kolla det...
 
Sv: femårigt "föl"

säger som personen ovan att den kanske inte har läkt ut helt ännu.... för det kan ju ta ett tag....

hur ser de anrdra hovarna ut? Berkar han ha bra hovkvalite?

Vad skall hästen användas till?

Ta hjälp av en hovslagare! Eller ett par stycken, så du får fler råd och alternativ!!
 
Sv: femårigt "föl"

Du kan ju rådfråga en hovslagare alt vet, dels om hur hoven kommer hålla och om man som du sa att du fått veta, sko med ringsko och så kan du ju fråga vet om det är någon risk att hästen blir halt och får ont av det i framtiden.
 
Sv: femårigt "föl"

nå hru går det med hästen? Har du tagit kontakt med vetrinär eller hovslagare?

//Dea
 
Sv: femårigt "föl"

det går bara bra nu, häftade hoven, för han gick inte sko ännu. hovslagaren tror att sprickan aldrig kommer läka men att han inte kommer ha ont av det när han har ringsko sen. :D:D (A) så nu är vi glada,
 
Sv: femårigt "föl"

säger som personen ovan att den kanske inte har läkt ut helt ännu.... för det kan ju ta ett tag....
hur ser de anrdra hovarna ut? Berkar han ha bra hovkvalite?
Vad skall hästen användas till?
Ta hjälp av en hovslagare! Eller ett par stycken, så du får fler råd och alternativ!!

han ska användas till fritidsridning . , hovarna är bra annrs.. jättefina tycktre hovisen.. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Altså måste skriva av mig lite. Min häst var jättefin för 3 veckor sedan när jag red. Hur fin i formen som helst och allt kändes...
Svar
7
· Visningar
982
Senast: Neia
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·
Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle...
2
Svar
22
· Visningar
8 787
Senast: Skywalker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp