Sv: Fem gångare eller Fyr gångare?
Idealet är en naturtöltande 5-gångare med lika lätt för trav som tölt men som också är har lätt för pass. Jag vill ha naturlig bärighet i grundgångarterna, bra gångarter, vägvinnande steg men lätt för samling, lättlärdhet, lyhördhet, känslig för hjälper, samarbetsvillig, uthållig, ganska rejäl och mycket hållbar.
Jag vill inte ha en markbunden grisepassande 5-gångare som är svår att få ren tölt på och svår att få till att trava, så får den ha hur jäkla bra pass som helst, det är inte värt något om de andra egenskaperna inte funkar! För hur ofta lägger man en häst i pass, om man inte vill att den skall ta stryk fysiskt? Och det blir bara korta sträckor och ögonblick. En bra islänning tål däremot att tölta km efter km, givetvis växelvis med grundgångarterna.
Jag har tölten som är min favoritgångart på islänningarna. Snabb galopp gillar jag också. Och min skimmelskäck har något som är att likna vid "flygande trav" och det är väldigt roligt att låta henne dra på i den. Hela hästen försvinner ner som i pass och det går rejält fort! Dessutom orkar hon hålla traven betydligt längre sträckor än en passhäst orkar passa. Skulle passa som monté-häst. Det rids på Island och det hade varit roligt om det blivit en gren i Sverige också på islandstävlingarna. Då har jag en tävlingskandidat!
Anette