Fem gångare eller Fyr gångare?

T

Tvistjarna

Om ni fick välja, skulle ni vilja ha en femgångs häst då eller en fyrgångare? Och isåfall varför vill ni jusst ha den?? Kul att veta :p
Själv har ja en liten fem gångare! För ja tycker är roligare! Kul att kunna rida flygande pass ju :D

Sv: Fem gångare eller Fyr gångare?

Nu har jag en 5 gångare, vet ju du ;)
Skulle vilja ha en 5 gångare nästa häst också om jag har lärt mig mer och verkligen kan rida en 5 gångare. Nu är det ju lite si och så med det, men jag har ju en väldigt bra läromästare :)
När jag gör rätt så funkar det ju bättre iaf :p

Om jag inte behärskar gångarterna mer än jag gör nu vill jag verkligen ha en 4 gångare, så det beror lite på det här ;)

Idealet är en naturtöltande 5-gångare med lika lätt för trav som tölt men som också är har lätt för pass. Jag vill ha naturlig bärighet i grundgångarterna, bra gångarter, vägvinnande steg men lätt för samling, lättlärdhet, lyhördhet, känslig för hjälper, samarbetsvillig, uthållig, ganska rejäl och mycket hållbar.

Jag vill inte ha en markbunden grisepassande 5-gångare som är svår att få ren tölt på och svår att få till att trava, så får den ha hur jäkla bra pass som helst, det är inte värt något om de andra egenskaperna inte funkar! För hur ofta lägger man en häst i pass, om man inte vill att den skall ta stryk fysiskt? Och det blir bara korta sträckor och ögonblick. En bra islänning tål däremot att tölta km efter km, givetvis växelvis med grundgångarterna.

Jag har tölten som är min favoritgångart på islänningarna. Snabb galopp gillar jag också. Och min skimmelskäck har något som är att likna vid "flygande trav" och det är väldigt roligt att låta henne dra på i den. Hela hästen försvinner ner som i pass och det går rejält fort! Dessutom orkar hon hålla traven betydligt längre sträckor än en passhäst orkar passa. Skulle passa som monté-häst. Det rids på Island och det hade varit roligt om det blivit en gren i Sverige också på islandstävlingarna. Då har jag en tävlingskandidat!

Anette

Och min skimmelskäck har något som är att likna vid "flygande trav" och det är väldigt roligt att låta henne dra på i den. Hela hästen försvinner ner som i pass och det går rejält fort! Dessutom orkar hon hålla traven betydligt längre sträckor än en passhäst orkar passa. Skulle passa som monté-häst. Det rids på Island och det hade varit roligt om det blivit en gren i Sverige också på islandstävlingarna. Då har jag en tävlingskandidat! Anette[/QUOTE skrev:
Jag har också en häst som går i "flygande trav"!!! Din beskrivning känner jag igen precis! Har skojat om att anmäla oss till montélopp på travet, nu när det kommer i Sverige också! ;)

Jag gillar fyrgångare bäst - riktigt "stamp" i tölten vill jag ha! :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
2 048
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 225
Senast: Ananazen
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 486
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka