Felplanering med 3 åringen

F

fiatobiasson

Halloj! "Rider" nu en treåring. Han är precis påbörjad och min tanke var att han skulle gå skritt, trav och galopp lagom till regnet kom efter sommaren och att han då skulle få vinterlov istället för sommarlov.
Nu är det så att han har gått från klarhet till klarhet och kommer bli "färdig" innan sensommaren, om det inte uppkommer några problem *håller tummarna*.
Vad tycker ni, ska jag nöja mig med skritt, trav & galopp och sedan vintervila lite tidigare? eller ska jag befästa det "ordentligare" och låta honom vila efter sommaren?
Nån som har nån åsikt?

Sv: Felplanering med 3 åringen

Jag hade nog hållt mig till den ursprungliga planen och tagit det lugnt.

Bättre att skynda långsamt än att gå snabbare fram än vad hästen klarar av. Förr eller senare kommer det bakslag, men ju lugnare man har tagit det och ju mer man låtit hästen befästa kunskaperna i lugn och ro ju mindre "smärtsamma" blir bakslagen.

Ja ge vintervilan när han är färdig, rid inte mer än tänkt. Sen kan du vila längre eller sätta igång lite tidigare.

Jag skulle ta det lugnt nu över sommaren- då de växer mkt o även ge vintervila.

Okej tack för er tid. Ska hålla mig till min första plan och vila dirket efter.

3-mån.intervaller brukar vara lagom. mitten av Feb-Maj sen mitten av aug- 15 nov. På ett ungefär o att man inte har ridit mer än 3-4 dagar/ v. men gjort annat.

Liknande trådar

Träning Nu har jag gett upp att klura på min kammare. Kanske är det nån där ute som har nån idé om ifall det är normalt eller om min häst borde...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 944
Senast: Habina
·
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 109
Träning Tänkte höra hur ni lägger upp ridningen och vila när det gäller era treåringar. Jag satt upp på min innan årsskiftet och lät honom...
Svar
7
· Visningar
1 492
Senast: MaRomer
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?