ufot

Trådstartare
Om några månader är det äntligen dags för mig att skaffa egen häst. Jag är 30 år gammal och har ridit i stort sett hela livet. De sista åren har jag utbildat ungponnyer. Då jag är liten till växten vill jag ha en mindre häst, inte halvblod. De raser jag främst tittat på är Welsh cob, Connemara, New Forest och Arab. Senaste dagarna har jag dock fått upp ögonen på en ny ras: Fellponnyn. Någon som vet något om den rasen?

Jag söker en pigg och glad ponny/liten stor häst som jag kan göra det mesta med. Rida ut på långa turer, ta ett pass på banan, träna lite hoppning och dressyr. Det lär inte bli några högre höjder då jag är hopprädd. Jag söker en häst med bra psyke som är med på det mesta. Jag kommer att köpa ungponny, troligen oinriden och göra allt jobb själv.

Så ni med fellponnyer, hur är de? Jag vill veta allt.
 
den fellponnyn jag mött har varit runt på allt med sin ryttare, hoppning, terräng, jakt, tornerspel, och ja typ allt man kan tänka sig. väldigt maffig ponny som bär upp sin ryttare väldigt bra och håller jämnt tempo med stora hästar både i galoppen och över hinder utan minsta lilla problem på jakterna :).
 
Tycker att fellponnierna är jättefina! Kollade lite på såna annonser förra året när jag skulle köpa ponny. Blev dock en svensk ridponny då istället (med mest hbl och connemarablod). Har även en connemara och båda mina tävlas i dressyr men är precis lika trevliga att rida ut med och göra precis vadhelst jag vill göra :). Så tror att individ är det viktigaste framför ras.
 
Om några månader är det äntligen dags för mig att skaffa egen häst. Jag är 30 år gammal och har ridit i stort sett hela livet. De sista åren har jag utbildat ungponnyer. Då jag är liten till växten vill jag ha en mindre häst, inte halvblod. De raser jag främst tittat på är Welsh cob, Connemara, New Forest och Arab. Senaste dagarna har jag dock fått upp ögonen på en ny ras: Fellponnyn. Någon som vet något om den rasen?

Jag söker en pigg och glad ponny/liten stor häst som jag kan göra det mesta med. Rida ut på långa turer, ta ett pass på banan, träna lite hoppning och dressyr. Det lär inte bli några högre höjder då jag är hopprädd. Jag söker en häst med bra psyke som är med på det mesta. Jag kommer att köpa ungponny, troligen oinriden och göra allt jobb själv.

Så ni med fellponnyer, hur är de? Jag vill veta allt.

Det finns så många trevliga ponnyraser tycker jag. Connemara, Welsh, New Forest och olika ridponnyer etc. De har redan nämts.

Jag skulle dock också råda dig att kika på Morganhästar. De har ett sån otroligt trevligt psyke. Och deras visningar kräver att man visar i både dressyr, hopp och körning. Det brukar borga för bra allsidighet och lynne. Man kan inte avla fram hästar som är för vansinniga att köra in. Och inkörda hästar brukar vara coolare än vanliga ridhästar.

Så kika du på de ponnyraser som nämts. Och kanske slå en kik på Morgans. Kanske Knabstrupper med. Kolla efter en individ som passar dig mer än ras.
Lycka till!
 
Jag hade också kollat efter individ istället för att låsa mig vid en ras om jag inte varit intresserad av en specifik ras vill säga.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 101
Senast: mamman
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 564
Hästmänniskan Vad ska man tänka på? Nej, jag ska inte köpa något föl nu, jag bara funderar på vad min nästa häst kan tänkas bli. Det kan dröja ett...
2
Svar
35
· Visningar
5 331
Senast: Ninnurur
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 413
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp