Felaktig tygelfattning, hur döms det?

N

nässla

Jag måste ha slagit i huvudet eller nåt, för jag har fått för mig att jag ska tävla dressyr... Men, mitt bekymmer är att jag har ett stelopererat ringfinger, så jag håller vänster tygel snäppet högre upp än vanligt, dvs. mellan ring- och långfinger.
Jag har haft sådär i drygt 10 år och har inga problem med att hålla lika mycket i bägge tyglarna, trots att jag har olika tygelfattning. Men det är klart, det ser ju lite konstigt ut.
Hur nerdömd blir man pga av en sådan sak? (Jag har inte tävlat dressyr sedan jag var ett mycket litet ponnybarn och höll tyglarna rätt) Borde jag kanske lära mig att rida med bägge tyglarna ett snäppa högre upp, eller är det bättre att hålla en rätt i alla fall?
Eftersom jag inte kan böja ringfingret kan jag tyvärr inte hålla den tygeln rätt ens en stund, jag tappar all finmotorik då...

Sv: Felaktig tygelfattning, hur döms det?

Är faktiskt tveksam till att domaren ens tänker på det?

Tror faktiskt inte det står något om vilket som är den rätta tygelfattningen i tr.

Mvh
Camilla

Jag kan inte heller hitta något i tr vad gäller tygelfattning. Kan fråga min chef som är msv domare vad hon skulle göra i ett fall som ditt om du vill?

tror faktiskt inte ensa att dommarna kommer att märka dte ha ha

Jag tror inte att domaren märker det ens. :angel:

Jag tävlade med gips runt tre fingrar en gång, men då hade jag kontaktat överdomaren innan och domaren visste om det. Men det var okej. Och jag vetifan hur jag höll tygeln då. :rofl:

Tror inte dommaren direkt tänker på de, å även om h*n gör de borde de inte bli nått direkt poängavdrag för de lixom!

Degree skrev:
Jag kan inte heller hitta något i tr vad gäller tygelfattning. Kan fråga min chef som är msv domare vad hon skulle göra i ett fall som ditt om du vill?

Det vore jättebussigt om du ville fråga henne!

*svarar alla*

Tror ni att domaren skulle missa det alltså? Man kan ju hoppas :angel: Men alla tränare jag har ridit för har lagt märke till det, fast de ser ju mig i lite mer än 5 minuter också... Dessutom rider jag i babyblå handskar eller inga alls, det kanske vore bättre om jag hade svarta handskar...

nässla skrev:
Det vore jättebussigt om du ville fråga henne!

Så här sa hon..."möjligt att jag inte ens skulle lägga märke till det men om jag nu gjorde det skulle jag skriva en påpekan om det i programmet men skulle ej dra ner poängen något då det i tr inte står något om tygelfattning. Möjligtvis om det genom att hålla på detta vis påverkar handens höjd, inverkan etc skulle det bli poäng avdrag på ryttarens sits och inverkan"

Tackar :bow: Då kanske jag ska våga göra debut på dressyrbanan nån gång framöver då!

nässla skrev:
*svarar alla*

Tror ni att domaren skulle missa det alltså? Man kan ju hoppas :angel: Men alla tränare jag har ridit för har lagt märke till det, fast de ser ju mig i lite mer än 5 minuter också... Dessutom rider jag i babyblå handskar eller inga alls, det kanske vore bättre om jag hade svarta handskar...

eller vita ;) för jag tror inte man får ha annat än vita, eller inga alls, när man tävlar dressyr...

bubbel skrev:
eller vita ;) för jag tror inte man får ha annat än vita, eller inga alls, när man tävlar dressyr...

Färg ej specificerat (stavas..?!) i TR. De flesta väljer dock att tävla i vita handskar (även jag..), trots att det skulle vara smartare att ha svarta eftersom man då tar focus från händerna, om man nu inte är så stabil eller så.. :angel:

Till trådskaparen: Alltså tror jag det för dig kan vara en fördel att tävla med svarta handskar!

Hje, jag tycker inte att dom borde ta notis om det. Annars kan man säga till i serkiteriatet innan start, om domaren skulle påpeka. Ta med anledningen varför och om domaren påpekar något så är det bara att ta den vägen. Ett stelopererat finger gör ju inte att man rider sämre, då det är meningen att använda sitsen som största inverkan. Lycka till med tävlingen.

Spinner vidare...

Du skulle inte kunna fråga henne om vad hon skulle göra om man red ett helt program på enhandsfattning?

Eller om man med ett kandar har båda kandartyglar i vänster hand och bridong-tyglarna i vardera hand, så kallad 3+1-fattning.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka