Fel puls på protokoll

Macken22

Trådstartare
Jag satt och tittade på resultatlistorna ifrån karolinerritten och såg att de hade skrivit fel puls på mig i vet grind 2. Där har de skrivit 64 i stället för 54 som han hade. Tyvärr delade de inte ut veterinärkorten där så jag kunde aldrig kolla på plats. Går det att få rätt ändå? Jag tycker personligen att det är viktigt att det står 54 som han faktiskt hade.

Hon som pulsade kunde knappt räkna. Hon räknade till 64 fasten det blev 54 hon tog bara pulsen på 15 sek. Jag fick säga till henne att hon räknat fel och hon räknade om och hon rättade sig själv. Frågan är ifall hon skrev fel ändå? :mad:

Jag skulle ALDRIG ha chansat på att gå in och pulsa på 2-3 minuter ifall jag inte viste att pulsen var under 60. Min häst hade när jag kollade innan veten 56 i puls.

Går det att få till rätt ändå? :confused:

Sv: Fel puls på protokoll

Nästan samma hände på Ölandsritten,
"pulsaren" vände sig mot medhjälparen och frågade "Vad är 12 *4 och fick till svar 58 :eek: . Skrev detta i protokollet för hästen som han pulsade.Jag stod som publik och kunde inte göra så mkt åt det.
Hästen ifråga kom på placering. Men pulsen har väl ganska stor betydelse inför uttagningen till BC? Som då kanske skulle ha gått till nämda häst.Eftersom 12*4 =48!!!!!
Borde det inte vara ett "krav" att kunna räkna när man pulsar :crazy:

De kunde inte pulsa någon av dem, de frågade ifall de kunde provpulsa på min häst eftersom han hade sådan lätt puls att testa på. Och de gjorde det två stycken och de fick bägge oxå det till 54 men det var efter att veten kollade på honom.
Eftersom jag kom tvåa så kanske det hade haft betydelse????

Men jag får nu mer förståelse för repotern U*f och mer eller mindre skällde ut mig för att jag red så fort och pulsade in *för snabbt*. Han hade helt andra uppgifter än mig som dessutom var felaktiga.

När jat tänker efter så sa hon vad är 27*2 så hon borde ha pulsat på 30 sek. Men de andra försökte på 15 sek, och 30 och 1 minut, att de inte övade innan tävling och inte på första hästen in på tävlingen...

men macken de va ju kaos med pulsningen hela tiden, men de var väll osäkra på hur de skulle ta pulsen, fast det är nerverande när man är ryttare och är trött,kissnödig och törstig ;)

Macken22 skrev:
De kunde inte pulsa någon av dem, de frågade ifall de kunde provpulsa på min häst eftersom han hade sådan lätt puls att testa på. Och de gjorde det två stycken och de fick bägge oxå det till 54 men det var efter att veten kollade på honom.
Eftersom jag kom tvåa så kanske det hade haft betydelse????

Men jag får nu mer förståelse för repotern U*f och mer eller mindre skällde ut mig för att jag red så fort och pulsade in *för snabbt*. Han hade helt andra uppgifter än mig som dessutom var felaktiga.

Jag kan ha fel, men den puls du har i grindarna under tävlingens gång kan knappast påverka BC.
Det beror ju på hur lång tid du tar på dig att pulsa, eller hur?
Går du in direkt så kan ju pulsen vara hög, väntar du onödigt länge så går du in på låg puls.

Man kan ju ha åsikter om hur fort folk rider, men att säga att någon pulsar in för fort låter konstigt.
I mina ögon är det mer rutinerat att pulsa så fort man kan bara pulsen är godkänd, än att vänta tills den är jättelångt under gränsen.

Jo tack, det var det verkligen. Jag kom in först på Axvalla och då ville alla provpulsa på min häst, jag som bara ville gå och vila. Ge min häst mat och vatten.
Självklart förstår jag att det är svårt att hitta frivilliga som kan hjälpa till, men kan man inte anordna en träff innan? typ vi testar att ta puls, går igenom tider som gäller och hur veterinärkortet fungerar.Så att alla känner sig mera säkra när de står där på tävling. Det är trots allt många som kanske aldrig har hållt på med distans eller hästar som är med och hjälper till.

Men nu har jag lärt mig att som ryttare måste man dels ha någon som övervakar hästen på uppstallningen. Att man själv kollar att de skrivit i rätt puls och även uttid.
Men många gånger säger de knappt vad de har fått fram för puls.

Okej nu ska jag inte vara så negativ, oftast blir det rätt:bow: men jag hörde om folk på t ex Wasaritten som fick en UTtid INNAN deras INtid...

Jag tror att pulsen har betydelse för ett BC. Varför skulle den inte ha det?
Nu fastnade jag inte på ifall jag skulle fått BC eller inte.

Jag red andra slingan på ca 21 km/h (38km)och hade en puls på 54. Då pulsade jag in på 2.58.

Jag ser det mer som ett kvitto på min hästs kondition/hälsa. Att det står 10 slag fel när jag red som jag gjorde tycker jag känns fel. Hade hans puls varit på 64 hade jag funderat på ifall det var något som inte stämde. Red jag för fort? är han på gång att bli sjuk? Är det något annat som jag bör oroa mig för?

Detta eftersom vi skrittade in avsuttet de sista 4-500 meterna och jag har en häst som går ner i puls fort.

Rätta mig om jag har fel, ni som vet mer om hur veterinärerna tar ut BC, men jag tror att när det gäller pulsen, så är det bara pulsen i slutbesiktningen som är intressant. För där är det ju bättre att ha en häst som har sjunkit en hel del i puls när man visar den i slutbesiktningen än en som ligger på 60 trots att man haft 20 minuter på sig att visa den.

Men det kanske inte är så. De gånger jag sett uttagningarna så har iallafall veterinärerna mest gått på antalet anmärkningar under hela ritten och hur fräsh hästen är på slutbesiktningen.

Men det var egentligen inte det jag reagerade på, utan det var kommentaren om att visa hästen "för tidigt" för pulsning.
I min värld så finns inget "för tidigt" utan så fort hästen nått godkänd puls så visar man den. Spelar ingen roll om den ligger prick på 60.

Säg till arrangörerna på plats om ni är missnöjda med ngt (vänligt men bestämt) hellre än att prata och kritisera efteråt..... Vad kan arrangören då göra för att rätta till?

Vågar ni inte säga till, så håll käften även till andra!

När det gäller fel i protokoll så händer det väl ofta att ngn siffra blir fel. I nästan varje protokoll finns ngt fel, men det kanske inte är ngt avgörande fel och då kan det passera, annars skall man inkomma med klagomål tillarrangören inom en vecka. (kan ju bli svårt om resultatelistorna kommer efter en vecka men torde väl en vecka efter publicerade resultat gälla).

Madde71 skrev:
inkomma med klagomål tillarrangören inom en vecka. (kan ju bli svårt om resultatelistorna kommer efter en vecka men torde väl en vecka efter publicerade resultat gälla).

Tack det är alltså försent att påpeka detta.

Den enda person som jag tror kan rätta till en "felaktig" puls är den som skrivit fel.
OCh då ganska omgående. Kan inte tänka mig att man kan komma en stund efteråt och vilja ha ändrat.
Alltså kan det vara på sin plats att hålla ett öga på kortet när de skriver.

Geshira skrev:
Men det var egentligen inte det jag reagerade på, utan det var kommentaren om att visa hästen "för tidigt" för pulsning.
I min värld så finns inget "för tidigt" utan så fort hästen nått godkänd puls så visar man den. Spelar ingen roll om den ligger prick på 60.

En viss distansreporter ifrågasatte varför jag kunde pulsa innan vinnaren just på detta ställe, men jag kunde inte förstå varför han tycket det var konstigt att jag pulsade in på 3 minuter när jag hade en puls på 54. Men han har antagligen tittat i resultaten och sett att jag hade 64 där. Och då kanske han tyckte att det var konstigt att jag gick in så snabbt utan att vara *säker* på min puls när jag igentligen var det.

Jag stör mig mer på repotern än på felet i resultatet. Men det blir missvisande när det står fel. Jag vet ju vad som är rätt i alla fall.

Tolka inte frågan negativt! Han menade kanske att hur kan du pulsa före en så erfaren distanshäst med en relativt ny häst? Alltså att din häst är snabbpulsad och hur har du tränat för det?

Jo, och säker på sin hästs puls kan man ju inte alltid vara. Speciellt inte i de första grindarna där många hästar ofta är riktigt pigga och kan reagera med förhöjd puls på speakerljud, andra hästar som gnäggar osv. Spelar ingen roll om man var långt under gränsen innan man gick in till puls, man kan få en överraskning iallafall.

Men han sa att nu ska jag ställa några taskiga frågor till dig. Så det är klart att man direkt hammnar i en försvarsposition.

Ifall han skulle interjuva mig fler gånger kanske jag ska fråga hur menar du?

På det sättet som han frågade tog bort glädjen över placering och fräsch häst.

Man får nog ta journalister med en klackspark ibland...Jag har inga sådana erfarenheter alls, utan har bara fått trevliga frågor.

Det kanske var menat som ett skämt ??? Tänkte på det där med "nu ska jag ställa taskiga frågor"

U*f är ju en kunnig journalist med låååång erfarenhet av distansen.

:)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 330
Senast: lizzie
·
H
Relationer Hej, har ett litet eller rättare sagt stort problem. För några månader sedan träffade jag en kille på mitt jobb. Han är många år yngre...
35 36 37
Svar
735
· Visningar
67 085
Senast: Hemlig21
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 120
Senast: Unafraid
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 590
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod