Fel på registreringsansökan

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Kirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 513

Kirre

Trådstartare
Mycket riktigt, då det stod fel redan på "resultat av betäcknings"-lappen tänkte jag att det blir säkert fel även på registreringsansökan och jo visst. Jag var i kontakt med hingsthållare redan vid första tillfället för att undvika just detta och fick då infon att bara stryka felet.

Inte ett så stort fel men dock, stoet hade blivit en ren arab istället för den arabkorsning hon är, alltså fått beteckningen ox efter sitt namn. Ringde asvh, som hade semester denna och nästa vecka så kontaktade då hingstägare igen (supertrevlig och tillmötesgående). De letade bland papper och konstaterade att ox hade tillkommit på pappren de fått skickade till sig från asvh. Kopian från seminstationen var ju riktig.

Min fundering är bara hur de helt plötsligt kan lägga till något när jag själv tydligt INTE har skrivit det på pappren på station vid beteckning. Särskilt inte då jag även skrivit att härstamning bakom stoets mor är okänd, hur kan det överhuvudtaget bli en arab då? :confused:

Nu blir det ju lite struligt också då jag måste skicka en kopia på registreringsansökan med anmälan till fölvisningen och jag kan inte få svar på om det ska utfärdas en helt ny ansökan förrän anmälningstiden är ute. Ska jag skicka kopian och bara stryka felet med en extra förklarande lapp samt att de ser det på kopiorna ur stoets pass? Jag vill ju inte för allt i världen att detta ska strula till det i framtiden, om resultatet blir felregistrerat och hej och hå. :confused:

Någon som varit med om liknande? Hur lösa, inte så farligt som jag befarar? Hjälp!

Någon gång ska det väl strula även för mig gällande betäckningen. ;)

Sv: Fel på registreringsansökan

Det är ingen större fara, jag hade strykit det felaktia ox-et på kopian och låtsats som att det regnar... :angel:

Nej, jag hoppas att det inte kan bli så mycket fel med tanke på att kopior från passet ska med och där står du ju om ÄNNU tydligare att det är en partbred. Men har de varit snabba nog att själva dra dit ett ox så kan de säkert vara snabba nog att låta det stå kvar och så kommer det i fölis pass. *suck*

Funderade mest på om numret som står högst upp till hö på reg-ansökan behöver bli ett nytt nr för att allt ska bli rätt igen, från början sas. Men får väl ta det med asvh när de är tillbaks. Kul att de stänger HELT i två veckor....not...

Nej, numret på registreringsansökan ska nog inte behöva bytas ut, det är nog bara så att stoets namn ska skrivas in korrekt i rullorna.

Det är inte första gången som det blir lite rörigt hos ASVH. Ibland är det just så enkelt att man bara styrker det som är fel. Ibland är det näst intill omöjligt att ändra på något. Har t ex en häst där ASVH själv ändrat uppfödaren till fel uppfödare (fått dit ägaren istället). Går det att ändra på? Icke sa nicke. Färg på hen häst? Ringde och frågade om det kunde vara så att det var fel på ID-beskrivningen. När passet kom var hästens färg ändrar från brun till fux utan att de ens sett hästen eller att någon bett om det. Fick få det ändrat senare vid treårstesten.

Får väl invadera alla pappren med chockrosa post-it lappar med OBS i knallgrönt på för att de ska notera att det är något de ska titta extra på. :devil:

Förstår inte varför de ska krångla till det så och inte bara skriva av precis så som det står på den info de får in utan göra ett MERjobb genom att lägga till. Att saker försvinner i hanteringen har man ju hört men läggs till? :confused: Om de hade fått till stoets namn fel rent stavningsmässigt sett hade jag förstått det (krångligt, inget man bara läser och sen stavar rätt till) men då de lyckats med att få det rätt innebär det ju att de ändå måste ha läst det jag skrivit ordentligt. :devil:

The story goes on.... :mad:

Inte var det så lätt att bara stryka oxet OCH skicka med kopior från stoets pass för att få bort ox. Kollade startlistorna för fölvisningen och minsann, där fanns också ett ox med. Jag mailade och frågade hur tusan det lyckats komma dit då jag varit VÄLDIGT tydlig i anmälan. Fick till svar att de var ledsna att det var fel men "vi hämtar våra uppgifter från ASVH's register så vi kan inte göra något" :eek:

Ringt till ASVH och påpekat felet men de har ingen aning om hur det hamnat där för det är de enda uppgifter de har på stoet. Jaha, och VAR har de fått de uppgifterna ifrån, om inte från pappret man fyller i på seminstation vid val av hingst. Alltså det JAG har skrivit och där var det då INTE ett ox med.

Lite smådryg var männskan jag pratade med också och ville helst bli av med mig och snoppade av varje mening med att jag skulle skicka med kopior på stoets pass så löser de det då. Att jag har fått problem NU då deras felaktiga uppgifter lämnas ut till andra, det struntar de i. :mad:

Riktigt arg är jag nu och det blir ett ilsket samtal till ASVH imorgon igen. :devil:

Tagga ner vetja. Gläds istället åt att du f n är ägare till en halvarab, även om det inte är så länge till.
Hälsn från positivitetsministern Saila

Tja, två stycken då. :D Inte mig emot, personligen.

Nja, visst kan jag tagga ner men det är liiite skillnad för en ev spekulant om det är 50% el 25% arab i. Och, jo det upprör mig när JAG har gjort allt som står i min makt för att göra saker korrekt och att sen någon annan strular till det och inte ens erkänner det och hjälpsamt korrigerar det utan tycker att JAG återigen ska BEVISA att jag har rätt. När dessutom dessa felaktiga uppgifter nu börjar spridas är det inte så himla bra kanske.

Ska man hårddra det, ska man tagga ner om ens sto, säg ett rent halvblod med korrekt härstamning helt plötsligt får okänd härstamning och du har ingen möjlighet att ändra det till visningstillfälle eller den rena welshen blir en partbred.

Jag har absolut inget emot araber, ( :love: :love: ) så det handlar inte om att jag försöker radera det ur härstamningen men rätt ska vara rätt och den som klantat sig bör åtgärda det, pronto. Särskilt om det nu kan börja ge konsekvenser.

Har oxå fått ett konstigt fel på uppgifter som avelsföreningen hämtat från ASVH till fölbesiktningen där det står något helt okänt namn som uppfödare till fölet,hittar de bara på ibland lr?
Hur gör man då när man man ringer och påpekar detta till arrangören som säger som du fått till svar att de hämtar uppgifter från ASVH så det går inte att ändra,hallo lr,är det någon föreningen som står utanför allt annat då det gäller rätta uppgifter som man faktiskt påpekar och försöker ställa till rätta?

Jag fick också ett pass hemskickat i veckan. Dock ifrån SWF, som haft våra papper hos sig sedan i november 2005:angel:

Ändå missade dom att göra ägarbytet på henne, OCH skickade med en stamboksföring på ett gult WMsto på 121....vårt sto är en welsh,fux på 127 och en helt annan stam:angel:

Jaja...

Två gånger har jag även fått sända tillbaka passen till ASVH för att de stavat fölets namn fel.Dock har jag alltid blivit MKT VÄL mottagen, och det har aldrig ställt till ngt trubbel...

Härom året var jag med om nåt liknande dock var det inte ASVH som felade utan hingsthållaren...

Fölet föddes och min fodervärd (FV) ringde till hingsthållaren (HH) för att meddela att det blev ett fint stoföl som är friskt och lever. Varpå FV får till svar "jaha och varför skulle jag bry mig om det" - ungefär av HH.
FV blev helt förvånad, alla HH borde väl vara intresserade av att vet hur det gått, detta var dessutom hingstens första årskull så det borde väl innebära att det är intressant att veta? Men jaja FV frågade då om hur det funkade med Betäckningsrapport och fick ett spydigt svar om "att dom skickas ut automatiskt till alla som betäckt med hingsten, under senare halvan av juli."
Ok vad bra tyckte FV och väntade till första veckan i aug hade gått.
Ang HH tråkiga attityd tänkte både hon och jag att det nog var så att HH hade en stressig/dålig dag och FV ringde vid fel tillfälle.
I aug när FV ringde igen var HH precis lika otrevlig och talade om att alla rapporter var utskickade automatiskt så FV hade minsann fått den men slarvat bort den!
FV försökte tala om att hon aldrig fått den och undrade om de kunde skicka en ny. Fick till svar nåt i stil med "nej"
Då ringde FV till ASVH som bara kunde säga att det inte var inget ovanligt när det gällde denna HH. :(
När ASVH skulle kolla språngrullarna så fanns inte ens mitt sto med!
Otroligt - hur kan man missa att ta upp ett sto på språngrullen?! Hingsten hade 40-45ston det året och jag vill minnas att HH ansvarade för 2 kanske 3 andra hingstar som också hade ungefär lika många ston. Dom hade ju fakturerat och skrivit med mitt stos namn på fakturan samt hingstens namn.

Efter påtryckningar från ASVH fick FV tillslut sin betäckningsrapport men då hade dom tagit ett annat stos rapport och tippex-at över det stoets namn och stamboks nr och skrivit dit mitt sto, de hade inte ändrat stammen, färgen eller nåt annat.
ASVH godtog det iallafall med en kopia på en faktura där hingsten och stoets namn stod samt kopior på stoets pass.
Passet kom helt utan fel men iom att papprena kom in efter nyår (pga HH) så skulle vi ju eg behövt betala en högre kostnad men den skulle ASVH fakturera HH sa dom :angel:

Nog för att man kan ha en dålig dag och det var ju i tidigare delen av juni så man kan ju tänka sig att HH hade hyfsat mycket att göra, men in i augusti nästan 2v efter att stationen har stängt borde man ju vara lite trevligare och dessutom hjälpsam om man nu som HH eller stoägare slarvat bort rapporten.
Behöver jag säga att jag inte har eller tänker använda denna HH igen?

På min sån lapp står det ett V istället för ett R på mitt stos namn, de sa åt mig att stryka och rätta till :)

Så, nu har jag ägnat hela förmiddagen åt att ringa, faxa, ringa igen och ringa ytterliggare en gång.

Efter MYCKET om och men erkände personen att det var hon som skrivit fel. Hon "antog" eftersom pappan hade ett FA-nummer så var stoet också arab. Ja, men sa jag. Araben är en stängd stambok, hur kan det då bli en arab när morfar är okänd? :angel: "Ja, nej, jag har visst gjort fel här. Men det ska du väl var glad för, om nu morfar är okänd." :eek: Vad tänkte hon med egentligen? Att det skulle gå att registrera ett föl med en arab som mamma men okänd härstamning sen eller? Och att det skulle se bättre ut än med korrekt härstamning med 25% okänd. Det går ju liksom itne att förfalska grejer.

Nej, jag faxade in varenda litet papper jag har och hon lovade att fixa det idag så att det kanske blir rätt till fölvisningen. Men trevlig? Nope!

Jag förväntar mig dessvärre att detta inte är slutet med tanke på vilket engagemang att rätta till saker de jag pratat med har. :devil:

Det gäller att välja sina hingsthållare med noggrannhet!
En slarvig,otrevlig och fuskande sådan kan ställa till mkt problem!

Det gäller att välja sina hingsthållare med noggrannhet!
En slarvig,otrevlig och fuskande sådan kan ställa till mkt problem!

Och sånt är svårt att veta när man ska betäcka för första gången!

Jag gick själv på en nit första gången jag skickade iväg mitt sto på betäckning, och dräktig blev hon inte heller:mad:

Efter det tog jag massor av referenser på seminstationer inom lämpligt avstånd!

Jo, man lär sig hela tiden:D

alla har vi väl gjort misstag...

Men ryktena brukar spridas snabbt, om inte annat så är rasernas registratorer bra informationskällor :smirk:

Så sant så!

För att återknyta till ämnet;) så fick jag kämpa ett tag för att få bort bindestrecket ASVH satt mellan mina efternamn, men i fölets pass blev det till slut rätt:)

Ja, jag hoppas verkligen att de får till det tills passet ska skrivas.

Men måste säga att jag är lite chockad att hon på fullaste allvar tyckte att jag skulle vara glad att hon skrivit att stoet var en arab då mormorsfar ändå var okänd. :confused: Och detta ska vara ett seriöst hästavelsförbund? Det som Sverige vill ska bli känt utomlands som ett förbund med bra avel och framgångsrika hästar. Då får man väl ändå ha lite högra krav på sina medarbetare än att de kan göra ändringar hit och dit som de känner och dessutom tycker att de gjort oss en tjänst. :eek:

Varför de inte registrerat övrig härstamning som de fått förstår jag inte heller, utan bara negligerat bort den. Hon satt ju och läste innantill från det papper jag fyllt i så fått den det har de. Jag vet ju åtminstone vem som personligen har gjort misstaget. :devil:

Man kan ju börja undra var felet skapats hos de hästar där det framkommit att de haft fel härstamning. Det kanske inte alls är förväxlingar på stationerna. :devil:

ASVH är förbundet som för mindre än tio år sedan registrerade en skimmelavkomma till två bruna föräldrar (Bayron och ett sto e Pascal vill jag minnas, stod i Ridsport) så tyvärr har jag inte de högsta tankar om dem...

Däremot har mitt sto helt rätt stam! Hon har vita papper, en oregistrerad dansk mamma och en icke godkänd mormorsfar och allt är rätt! Ibland kan dom;)

Liknande trådar

Övr. Katt Är det bara jag som har en förmåga att hamna "mellan stolarna"? Jag har bägge mina katter försäkrade i samma bolag (vi behöver inte...
Svar
7
· Visningar
1 208
Senast: Murphy
·
Avel Fick äntligen unghästens pass idag...men tyvärr har det smugit sig in lite fel...innan jag ringer och gnäller vill jag helst reda ut det...
Svar
6
· Visningar
885
Senast: Bubbla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka