Fel på balansnerven?

Barnardo

Trådstartare
När min häst åker transport med mellanvägg ramlar hon ihop. Detta har hänt vid flera tillfällen, det är som att hon faller åt sidan men i och med att väggen är där fastnar hon. Att åka utan mellanvägg är inga problem, då står hon lugnt. Har även märkt att hon har problem vid longering när hon ska galoppera med inspänning, hon kan inte fatta galopp då utan det blir totalstopp och hon lyfter huvudet i full panik. Att rida i form i galopp på volt är inga problem. Jag har känt som att hon är svår att ställa i ridningen samt har fått svårt att stretcha halsen, därför har jag tidigare tagit ut en equiterapeut som gick igenom henne, men som inte hittade någonting i halsen.

Har tidigare bara trott att hon varit "dum" när vi åkt med transporten så jag har inte lagt mycket tanke till det utan hon har fått åka brett, men idag när vi skulle åka med två hästar och mellanvägg ramlade hon så fort bilen började köra. Jag ringde självklart till veterinär på en gång och han sa att det kunde vara något fel med halsen, som man kan se på röntgen. Är det någon som vet vad han pratar om eller har varit med om liknande?

Sv: Fel på balansnerven?

Jag ska börja med att säga att självklart är din häst inte dum. En häst är aldrig dum i ordets bemärkelse , den är ett djur som lever i nuet och reagerar på en given situation utan uppsåt eller planering eller åtanke.

för det andra så tror jag dina problem med longering och åkande smalt är helt orelaterade. I den bemärkelsen tycker jag det var ett mkt märkligt svar du fick från en vet via telefon som inte ens sett djuret.

det du beskriver i samband med transport är ett klassiskt fall där din häst solklart är en sk. bredåkare. när den åker smalt får den en sån oerhörd klaustrofobi impuls att den gör det ett flyktdjur gör när det inte finns någon upplevd väg ut från det hemska - den lägger sig ner/ramlar ihop. Det är vanligt och många hästar är bredåkare och beter sig precis såhär när de tvingas åka smalt!

utsätt inte din häst för detta mer i samband med transportering utan låt den åka brett vilket du redan vet fungerar.

Min erf är att många ston vill åka brett, inget konstigt alls. Eller att det är vanligare bland ston kanske jag ska säga.

Dum var helt fel ord att använda, misstänkte att någon skulle misstolka... Jag menade ju såklart att hon vill åka brett som ni båda har skrivit, ursäkta det "dumma" ordvalet ;)

Men det jag reagerar på är att hon tidigare har åkt med mellanvägg, kör alltid mina hästar med mellanvägg från att de är relativt unga, och tidigare har det inte varit några som helst problem. Detta både när hon åkt själv och när hon åkt med andra. Detta med att hon trillar ihop började förra året, självklart åkte hon brett efter första gången det hände och sedan har jag bara kört henne själv så då har hon fått åka brett. Men om det är en klaustrofobisk egenskap, varför reagerar hon inte då när transporten står still? Borde hon inte reagera exempelvis när man ska lasta och hon ser hur smalt det är? Speciellt när man stängt transporten också. Det är så fort man börjar köra som hon bara trillar. Lastning är aldrig några problem, hon går rätt in utan att tveka, och detta trots dessa gånger då hon fallit och inte kommit upp av sig själv.

Senast ändrad:

Jag har inget bättre svar än någon av de andra på varför din häst gör såhär. Kan bara säga att jag hade helt enkelt kört henne brett om det funkar.

En av våra gamla ponnyer började också såhär, han hade i princip bara åkt smalt när vi köpte honom och det fortsatte vi med. Sen började han lägga sig i transporten, lutade sig mot mellanväggen och sparkade allt han kunde mot ytterväggen -han tom spräckte ytterväggen. Han fick åka brett efter det och det var aldrig några problem mer.

Jag har haft en häst som var bredåkare, alternativt att han var tvungen att stå på "rätt" sida mellanväggen. Han var så knepig när man körde två hästar, ibland stod han som ett ljus, ibland mer eller mindre panik och la sig, sjösvettig osv, brett gick alltid bra. Det var liksom inget konstant beteende, och han var inte orolig för transporten i sig.
Efter att ha åkt med några gånger upptäckte jag att han alltid lutade sig åt samma håll, han tog alltså stöd med rumpan mot ett håll. När han åkte brett och stod på "rätt" sida hade han stöd av den stumma ytterväggen, stod han på fel sida tog han stöd mot mellanväggen, som ju inte är lika stum, så då blev det ju konstant att trampa om.
Efter den gången har jag noterat samma sak på andra hästar, om än inte lika tydligt, så jag har haft flera bredåkare som sen har kunnat åka två, bara man lastar "rätt" ur deras synvinkel.
Sen har jag haft en del svettkänsliga hästar som inte alls blir nöjda när transporten är för varm.

det är ju när de inte kan hålla balansen som de får klaustro, dvs när transporten rullar.
hästar kan gå från att vara smalåkare till bredåkare, närsomhelst, det är inget som de behöver ha varit från första början.

Till alla:

Ja det kanske stämmer som ni säger att hon bara helt plötsligt fått för sig att hon vill åka brett. Man får lite panik när det händer, jag överreagerade nog lite!

Men vi ska ändå åka in till klinik och utreda de övriga problemen då två veterinärer sagt samma sak, att alla hennes beteenden kan ha samhörighet och vara något mer allvarligt gällande balansen. Självklart kommer hon alltid få åka brett framöver men känns inte som att man bara kan ignorera det när nu två olika veterinärer har sagt samma sak..

Tack för era svar!

Har du varit till vet ang balansnerven och i såfall vad sas det?
Har själv en poa som ev kan ha problem med balansnerven. Samma symtom när man linar men inga problem när man rider. Har vid ett tillfälle vad jag vet "gått ner på knäna" i boxen, Har dessutom märkliga små sår på kotorna emellan åt.

Ang röntgen och 'fel på halsen'-delen så skador i/vid halskotpelaren, som påverkar ryggmärgskanalen och nerverna osv kan ge problem med ataxi (okoordinerade rörelser) och att inte riktigt veta var de har kroppsdelar och med balansen.

Hursom, min herre har ataxi pga just 'skada i/vid halskotpelaren' - dock går den inte se på röntgen, det gör inte det alla gånger tyvärr. Det påverkar honom så att han har lindrig ataxi, dvs okoordinerade rörelser, ffa fram. Inget man tänker direkt på om man inte vet det, och så länge han SER kan han kompensera. Men höjer man huvudet på honom så han inte ser marken eller sätter 'ögonbindel' på honom syns det tydligare. Det är eg inte balansen i meningen 'kunna hålla balansen' som är påverkad, utan att hans reflexer som talar om precis var hans ben är och hur långt det är till marken osv som är nedsatta.

Han har fått besvär med att åka transport - men MOTSATT din häst. Han har alltid tidigare åkt utan mellanvägg - utan problem. Sen började han åka 'oroligt' och vid inbromsningar och tvära svängar (t ex T-korsning) så även fast det var mjukt och långsamt så lät det som en hjord galopperande elefanter i släppet. Dvs han tappade balansen. I med en mellanvägg och lugnt och stilla därbak.

Dock, som flera sagt, hästar kan 'hux flux' och utan påvisbar anledning ändra sig och bredåkare vill åka smalt och smalåkare vill åka brett. Så det behöver inte alls bero på något balansfel/liknande.

Jag skulle nog med största säkerhet, utifrån det TS beskriver, våga påstå att hästen varken har fel på balans nerven eller ngn som helst form av ataxi. symptomen för bredåkare som beskrivs är klassiska in i minsta detalj....

FFFiona däremot, verkar ha något betydligt mer avancerat - den hästen behöver in på klinik för utredning.

Nej, jag tycker inte heller det låter som det, det var bara ett svar på TS sista fråga i inlägget.

När min häst åker transport med mellanvägg ramlar hon ihop. Detta har hänt vid flera tillfällen, det är som att hon faller åt sidan men i och med att väggen är där fastnar hon. Att åka utan mellanvägg är inga problem, då står hon lugnt.

Har tidigare bara trott att hon varit "dum" när vi åkt med transporten så jag har inte lagt mycket tanke till det utan hon har fått åka brett, men idag när vi skulle åka med två hästar och mellanvägg ramlade hon så fort bilen började köra. Jag ringde självklart till veterinär på en gång och han sa att det kunde vara något fel med halsen, som man kan se på röntgen. Är det någon som vet vad han pratar om eller har varit med om liknande?

Utifrån detta, och inte det du skriver om longeringen, så skulle det också kunna vara så enkelt som att din häst fått borrelia eller ehrlichia. Vet en häst som fick det och reagerade precis så - ramlade i transporten när hon inte hade en mellanvägg att luta sig lite mot. I övrigt märkte ägarna ingenting av sjukdomen. Bara en tanke!

Hon har varit på klinik och de hittar ingenting mer än att vi fick en reaktion på armbågsleden som nu är behandlad. Ska tillbaka o kolla henne till veckan. Därför är jag nyfiken på om nu någon har varit ang balansnerven och vad som sas. Damen ifråga kan ju också ha problem med sina reflexer?!?! Så är det någon som har varit med om liknade och resonerat med vet så är jag mkt intresserad så jag i min tur kan resoner med min vet....

Hade en häst för många år sedan som plötsligt behövde åka brett i transporten. Efter ett tag kändes hon lite ostabil bak när jag red, veterinärerna hittade ingenting på klinik så hon pensionerades.
Läste sedan en artikel om slinger, tyckte det passade in på min pålle så tog ut veterinär igen som konstaerade att det var slinger. Vet inte om det var en slump med slinger/transportproblemet eller om det hade något samband, men kan kanske vara värt att kolla med kliniken?

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 341
Senast: Ida94
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 742
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 256
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 142
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka