Fel och brister

Sv: Fel och brister

KL.
Jag har massor av brister. Ett problem är att jag "tappar midjan". Trösten är att jag gör det åt olika håll så det verkar inte vara en totalt låst skevhet. När jag dessutom försöker strama upp midja, låser jag gärna lår och axlar också och då blir det inte riktigt som jag tänkt mig - då heller.

Jag tycker det är lite för roligt med lite för avancerade övningar och riskerar då att träna hästen lite för mycket eller lite för svårt.

Problemet med midjan försöker jag lösa genom att vara medveten om problemet och försöker kompensera när jag upptäcker att det hänt - igen. Snälla hästar som talar om för mig när jag gör fel. Inte så lätt att hitta rätt muskelgrupp att strama upp, dock.

Problemet med min iver jobbar jag på genom att påminna mig själv. Och genom att varje häst får flera vilodagar varje vecka (inga problem när man har 6-8 hästar att välja på) och att jag försöker variera ridpassen mellan mer dressyr/smidighetsträning och ren uteritt där jag dock stämmer av lyhördheten hos hästen och mig. Och genom att visserligen göra ganska svåra övningar för hästarna, men bara enstaka steg eller mycket korta sektioner.

Har också fördelen (om jag nu ska skryta) att jag brukar vara rätt bra på att inse vilket grundproblem som måste jobbas för att kunna komma vidare på sikt. Inte så duktig på just islandshäst, men vad gäller det mest basala träningsbehovet. Kan oftast identifiera vilken gångart som behöver jobbas extra vid vilket tillfälle, för att komma åt resten av gångarterna.
Åtminstone brukar mina instruktörer hålla med mig om vilket område som måste tränas vilken gång, men det kanske de bara säger för att vara snälla...:o

Sv: Fel och brister

Jag har exakt samma problem, viker mig i midjan och när jag ska försöka räta upp mig så spänner jag mig istället så jag blir styltig.

Men jag har kommit på vad som är lösningen för mig, förhoppningsvis kanske det kan hjälpa dig med.

Jag har slutat tänka "räta ut midjan/ryggraden" och börjat tänka "Kontakt med båda sittbenen mitt i sadeln". Väljer att inte skriva lika tryck med båda sittbenen som jag tänkte först, för det stämmer ju inte. Beroende på hur/vad man rider så har man ju mer tryck i ena sittbenet ibland.

Men jag har märkt att när jag viker mig i sidan så åker mina sittben iväg och oftast så lättar det ena också lite. Så om jag korrigerar sittbenen istället så blir jag rak utan att bli spänd, det är alltså rätt muskler som stramar upp och jag behöver inte jobba emot mig själv och bli stel.

Kan vara värt ett försök. Ibland börjar man ju i helt fel ände och behandlar symptomen istället för sjukdomen. :angel::p

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 573
Senast: Grazing
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 909
Senast: Dorinda
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 426
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar