Fel och brister

Niela

Trådstartare
Ja denna tråd är otäck, rysningar längs ryggraden men det är nu det skall komma fram..Våre fel och brister vid ridning:D
Vi pratar så mycket just nu om alla problem som våra häsatr har men vad kämpar just DU som ryttare med i ridningen?

Släng gärna in bilder där man lyckats tagit där man ser felet

Dela olika tankar och ideer om vad just ni har fått för tips av era tränare att bli bättre.
Vi kommer märka att många har fått olika tips och ideer förmodligen och vill redan nu undvika en maktkamp där man försöker övertala varandra att just mitt tips är bättre och funkar bäst.
Det är inte vad tråden är tänkt till att vara till för.

Utan mera att man kan få följa olika ryttare i deras kamp med sina problem och få följa dessa i sin utveckling.

Nu startar vi=)

Sv: Fel och brister

Spännande och lite annorlunda tråd. :)

Har tyvärr inga bilder vid denna datorn, men jag har definitivt en hel drös med fel och brister så jag kommer definitivt slänga in bilder när jag sitter vid rätt dator. :D

Vet att jag har massa fel och brister i min ridning, vet att jag definitivt inte har tillräckligt snabb reaktionsförmåga ännu, jobbar på det. Sen kom jag precis på häromdagen när jag red mitt ena sto svaret på varför vi haft lite olika åsikter när jag vill att vi ska tölta från skritt, hon stannar och börjar backa.....men det är ju för jag antagligen är otydlig i mitt säte, eftersom jag stannar och backar henne utan tygelkontakt med bara sätet och ger signal för tölt med sätet så gör jag nog signalerna för lika, måste öva och hitta skillnaden så jag inte råkar göra dem för lika omedvetet.....ett framsteg iaf att jag kom på varför hon stannar och backar när jag vill tölta *hihi*

Kul!

Jag får ofta kortslutning och ger fel signaler som hästen "borde" fatta ;)
Sen tycker jag att jag sitter lite snett, försöker att rätta till detta :-)

Har nog mycket, men kommer inte på allt nu, är för hungrig! haha

Jag har precis som några andra här problem med sätet. Blir gärna lite orörlig i sätet och har svårt att tex använda som drivning/stöd i tölten. För att driva fram och sakta av har jag dock koll på sätet, men i högre tempon så stelnar jag till. Sitter också gärna lite snett.
Överlag så är jag nog väl yvig :P

Halvt KL

Men hallå, ni har ju glömt att skriva hur ni tränar för att förbättra era brister!
Det är ju det som är det intressanta ju!! Skräpning ;) Ge oss några smaskiga tips nu då :D

Jag heter Annika och är 53 år.. Jag har numera efter några olika skador problem med det mesta :eek: Stel i kroppen, orörlig i bröstryggen smått snedvriden o s v. Jag har försökt att själv jobba med att bli medveten om var i kroppen jag är spänd när jag sitter på hästryggen. Det har lett till en del aha-insikter. Nu har jag börjat hos en naprapat och fick väldigt mycket hjälp med att lossa i bröstryggen. Men haft värk i nacke och rygg så jag har inte ridit efter den första behandlingen. Hoppas på att kunna rida i veckan. Nästa behandling är nästa vecka och jag har även övningar hemma att jobba på. Jag kan tipsa om boken "ett med hästen" och "centrerad ridning" av Sally Swift. Många bilder som man kan ta med sig i huvudet när man rider. Riktigt bra böcker som finns att låna på biblioteket för att se om de är något för en själv.
Lycka till med ridningen och era egna brister allihop!

Halvt KL

Men hallå, ni har ju glömt att skriva hur ni tränar för att förbättra era brister!
Det är ju det som är det intressanta ju!! Skräpning ;) Ge oss några smaskiga tips nu då :D

Vi haaaaar ju inga svar, så hade vi ju inte haft några problem ju :D

Seriöst så har iaf inte jag några jättebra svar åp vad jag ska göra åt det mer än att slappna av, känna efter och ööööööva :)

Jag sitter snett och jag är mycket medveten om det! Säger till medryttaren, om jag har nån, att rätta mej.
Går hos kirupraktor och hästen har en equterapeut hos sej var tredje månad.

Jag är svagare i vänstersidan(skinkan mest) än högersidan. Är det fler högerhänta på känner så? Vänsterhänta tvärtom? Har inte samma lätthet att slappna av i tex skänkelvikning till höger.

Löser det genom att gymma mycket! Skillanden är stor.

Annars skulle jag faktiskt våga säga att jag är väldigt nöjd med min ridning.

Jag är SKEV! Har nyligen upptäckt att min skevhet ev sitter i skulderrörlighet då den är ytterst bristfällig.

Detta innebär att jag skjuter fram inner axel/höft mm i vä varv. Försöker tänka fokuserat på att "sikta" dit jag ska med naveln för att vrida överlivet åt rätt håll, samt stretchar och gör skulderrörlighetsövningar när jag inte rider.

Har även rätt lätt att hamna framåtlutad med överlivet men där har jag blivit mycket bättre.

När hästarna rusar och ligger på spänner jag ibland underskänkeln istället för att sjunka ner i sadeln och sitta emot med sätet men det är också något jag försöker bli medveten om.

Med naveln? Då måste du ju vrida hela överkroppen också.

Kanske hjälper med en sadel som har lite högre framparti/djupt säte.

Vi haaaaar ju inga svar, så hade vi ju inte haft några problem ju :D

Såklart man kan ha problem även när man har en lösning på problemet. Det är ju inte precis som att problemet försvinner av sig självt så fort man vet vad som är fel, det mesta måste man ju som du säger öööööööööva bort. ;)

Med naveln? Då måste du ju vrida hela överkroppen också.

Kanske hjälper med en sadel som har lite högre framparti/djupt säte.

Haha, jo, alltså, för mig blir det att jag vrider hela överkroppen men det är syftet då jag alltså är såpass skev att överkroppen är utåtvriden i vä varv.Jag måste alltså vinkla om från höft till axel.... Tänker jag "vrid axeln" så hamnar jag som en spiral med överlivet istället (Med höfter ut och axlar inåt)

Rider i nuläget i flatbacksadlar eller diddidyna så jag satsar på att åtgärda min kropp snarare än att byta sadel ;)

Jag har massvis med fel och brister, men det allra största som stör mest är att jag är så låst i min högersida. Ända från bäckenet och höften upp till axel, arm och tygeltag så är jag helt orörlig...Stelnar gärna till i högersidan när jag skall sitta till, spec övningar så som öppna har jag svårt att följa med i. Även när jag borde ge ett mer ledande tygeltag åt höger vill jag hellre bara föra armen bakåt istället.

Försöker få bukt med detta med mycket allsidig annan träning för kroppen, en del stretching, och så brukar jag även ha ridpass där jag rider med väldigt buren och öppen hand för att öva in det just att aldrig ta bakåt i tygeln. (Var det inte i senaste Islandshästen det var en artikel med Michel Becker där han visade upp en annan tygelföring? Det är lite så jag jobbar ibland)

Haha, jo, alltså, för mig blir det att jag vrider hela överkroppen men det är syftet då jag alltså är såpass skev att överkroppen är utåtvriden i vä varv.Jag måste alltså vinkla om från höft till axel.... Tänker jag "vrid axeln" så hamnar jag som en spiral med överlivet istället (Med höfter ut och axlar inåt)

Rider i nuläget i flatbacksadlar eller diddidyna så jag satsar på att åtgärda min kropp snarare än att byta sadel ;)

Pass på bara med den bomlösa om du är så skev i kroppen! :) Bytte nyligen bort min av samma orsak för att den inte skall bli sne.

Jag har massvis med fel och brister, men det allra största som stör mest är att jag är så låst i min högersida. Ända från bäckenet och höften upp till axel, arm och tygeltag så är jag helt orörlig...Stelnar gärna till i högersidan när jag skall sitta till, spec övningar så som öppna har jag svårt att följa med i. Även när jag borde ge ett mer ledande tygeltag åt höger vill jag hellre bara föra armen bakåt istället.

Åh, jag är nog likadan. Jag tycker han är mer emot i höger mun,
men det är JAG som är för seg i den sidan. Jag har tyckt att han gått
rakställd. Så kom vi till Ia på lektion, så sa hon; Tycker du han går rakt nu?
Rid rakt emot spegeln...
Då var han helt sneeee :rofl: Så mycket fel känder jag!
För att jag bara villa hålla mer i högersidan... typ...

Jag brukar ha i åtanke att om hästen känner flugan på bakbenet så känner den även när man ändrar på sittbenen/hårdnar i handen/lyfter upp sig med underbenen istället för att sitta i sadeln etc. Med rätt träning och en förstående ryttare kan det bara bli så bra, så bra!

Man måste bära upp en unghäst innan den orkar bära sig själv. Gör man det på fel sätt får man en framtung häst eller båghäst, ovillig att arbeta och utan eget påskjut.
Detta tror jag stenhårt på!
Men skulle vara intressant att höra hur ni andra ser på det.

Hoppas att jag inte är OT nu, annars får ni skälla på mig ;)

Ja exakt så! Så himla irriterande att det skall vara så jäkla svårt, för jag känner ju att han ger efter som jag vill direkt när jag väl släpper efter. Men det har jag ju så svårt för:confused:

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 573
Senast: Grazing
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 909
Senast: Dorinda
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 426
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar