Fel metod? *långt*

B

BancoB

Nikanske minns att jag gjorde en tråd för några månader sedan om min nya foderhäst på 5 år som vid uteritter låtsades bli rädd för något och sedan backade hysteriskt hur långt som helst utan att lyssna, han var helt blockerad. Jag fick många bra tips och det ordnade sig tillslut, det räckte med att jag morrade argt på homon och dunkade till han hårt med skänkeln en gång, sen gick han fram. Jag lärde honom att hellre springa förbi, och det var ju faktiskt roligare än att backa! Han har varit jätteduktig och problemen har inte kommit tillbaka. Dock har vi haft lite andra problem på vägen men det är en annan historia :p Iallafall, tråden försvann i kraschen :smirk:

Nu har han bara skrittats i ca 3 veckor pga av att han haft ont i nacken och samtidigt varit förkyld. När det gått ca två veckor började han bli utråkad av att bara få skritta. (han hittar lätt på saker när han blir uttråkad) På uteritterna gick han jättefint och snällt halva rundan, sen helt plötsligt vid första bästa tänkbara lite läskiga föremål, kanske en sten eller stubbe, slängde han sig helt om och började trava hysteriskt hemåt med huvudet i skyn. Jag fick alltid stopp på honom och han gick framåt när jag bad han om det, men han var upprörd och gick på tårna hela rundan sen. Så gjorde han varje gång vi red ut.

Nu för ca en vecka sedan när han blivit frisk har jag börjat sätta igång honom igen, börjat trava lite och så.
Nu har han två-tre gånger börjat göra så som han gjorde tidigare :eek: Alltså tvärnita och sen helt hysteriskt börjat backa. In bland granarna och det har varit lite farligt och jag har varit rädd att slå mina stackars små knän i någon trädstamm! Jag har varit bestämd mot honom, lugn och bestämd. Har jag öppnat munnen har jag bara morrat på honom dovt och bestämt. Varit lätt på handen och med bestämda skänklar, inte konstanta, utan en gång ordentligt. Vi har bråkat i nog 10 minuter medan jag suttit på ryggen utan några framsteg. Jag har varit så slut att jag har hoppat av och fortsatt på marken för att det inte ska bli farligt.

När han då vägrar gå när jag är på marken och börjat backa har jag sagt till honom att backa , backa, backa , backa (fel?) Sen vänder jag på klacken och går framåt, lyssnar han då och följer med får han beröm, vägrar han får han fortsätta backa. När han väl lyssnar och går framåt börjar jag springa och vill att han ska trava. Han får då beröm. Sen kan jag sitta upp och fortsätta hela rundan utan minsta problem.

Det här med backningen, det var någon som sa till mig att man abslolut inte får backa hästen som bestraffning. Men han väljer ju det från början själv och jag kan ju inte precis dra med mig en häst som vägrar gå framåt? Ska jag ignorera backningen totalt och be honom gå på en volt runtomkring mig istället? (Att vänta ut honom fungerar inte, det testade jag sist, och det funkade inte alls hur länge jag än väntade)

Som man säger; funkar det inte på marken funkar det inte i sadeln. Men han gör allting klockrent och lyssnar så fint när jag går och tömkör honom. Går snällt som ett lamm bredvid mig, stannar jag, stannar han. Springer jag, springer han. Tvärnitar jag, tvärnitar han. Så där är det inga problem med ledarskapen.

Det löste sig sist och jag tror att det löser sig nu också. Eftersom jag vet att han får ideer för sig när han är uttråkad.

Nu undrar jag, har jag helt fel metod!? :eek:

Tacksam för svar :)
 
Sv: Fel metod? *långt*

Mitt ena sto var också duktig på att rygga, men jag hittade en bra metod för att stoppa henne: jag tog med ett extralångt dressyrspö och när hon sedan stannade och började rygga lade jag spöspetsen bakom hennes has så att hon liksom backade på den.
Det tog skruv :p Hon stannade genast och gick framåt direkt, varvid jag gav massor av beröm. Nästa gång det hände var jag lika snabb med att låta henne backa på spöet och jag fick samma reaktion.
Visserligen händer det fortfarande att hon kan stanna och börja rygga, men det är ytterst ovanligt.

Kanske en metod du kan testa på din häst?

Immer
 
Sv: Fel metod? *långt*

Jag minns din gamla tråd lite vagt nu när du nämner den, och ja - jag var nog en av de som sa att jag inte är en advokat för straffbackning då jag inte tycker det funkar 100 på hästarna i och med att de gärna får en väldigt negativ obehagskänsla som ofta stressar upp dem eller gör att de börjar tänka bakåt ytterligare. vissa individer funkar det på, men återigen, jag gillar det inte som metod.

jag brukar ju förespråka uttråkningsmetoden istället.... stå still och ha ap-tråkigt, utom om den väljer att gå fram.... det man då gör är att så länge hästen inte backar, så är det ok, du sätter ramarna att SÅHÄR är det ok att göra, men inte såhär....för du kan inte med våld tvinga hästen att gå framåt, dock kan du "lura" den och bestämma ramarna i det att ok, du vill inte gå fram - du säger att du inte får BACKA, men ok, om du står still så ok, stå still då.....det blir lite omvänd psykologi för hästen, och den får oftare tillbaks framåtbjudningen på det sättet tycker iallafall jag....det viktiga är att hästen tror att du har bestämt - även om du egentligen inte bestämt det du egentligen ville - dvs att den går framåt.... viktigt att om hästen valt att stå still/inte gå fram, att den då när den står stilla verkligen STÅR stilla. Inget tittande omkring sig, ätande av grenar eller lyssnande på fågelsång. Tråkigt ska det vara, alternativet att gå fram ska vara det trevligaste!

har funkat på alla jag provat på och det har varit ngra stycken.
Låter som det mest är ett litet återfall av dumheter kanske i samband med understimulans/överskottsenergi efter vila, men var noga med att vara uppmärksam på om den har obehag av tidigare nackont osv... för säkerhets skull.

var sen heller inte rädd för att TRÄNA stillastående - dvs även när hästen kliver på framåt och inte tänker på att backa. blir positivt att stanna och sen gå fram igen utan att tänka bakåt, om du gör det till en belönings grej. stanna, få klapp, gå fram, få mera klappar. osv.....
 
Sv: Fel metod? *långt*

jag är förespråkare för ignorera-metoden och positiv förstärkning. (operant inlärning) Låt hästen apa sig bäst den vill, hoppa och bli rädd och låt hästen backa in i granar, sitt bara still och gör ingenting. Beröm hästen när den slutar istället. Berömmet kan komma vid minsta lilla antydan till att stanna. Du skriver att vänta ut metoden inte fungerade? hur länge väntade du? Jag har stått i upp till 3 - 4 timmar med en häst men sedan dess hade vi inga som helst problem där för jag drev igenom det jag ville ha sagt där och då.

naturligtvis måste du se till din säkerhet och inte låta hästen springa iväg eller backa ner i en ravin. Då gör du halt/ vänder runt eller vad du nu gör för att bryt det och står still ett tag om det går bra, berömmer och rider vidare. Väljer hästen att börja backa så låt den göra det, vill den backa ner i diket låt den, vänta ut den helt enkelt. När den stannar så berömm jättemycket och ge hjälpen framåt. backar den så fortsätt och ge hjälpen framåt och låt den backa. När den väljer att gå framåt så beröm jättemycket och sluta ge hjälpen.

Det är trixig situation och det är inte säkert att det här är metoden för dig. Man måste tro på metoden för att få den att fungera. MEN var medveten om att allt du gör ger ett eko i hästen som sitter i. Var oxå medveten om att alltid driva igenom det du påbörjar. Påbörja aldrig en hjälp om du inte kna driva igenom den.

När det gäller att bli rädd för saker så gäller det att inte förstora upp saken utan mer ignorera och stirra vidare från det "farliga". Gör du något mer än bara ställer hästen på rätt köl igen (ex skäller, drar i tygeln, bankar med skänkeln osv) så bekräftar du att här är det något farligt och nästa gång så blir det ännu värre.

Kanske är det oxå så att du har ett eko i dig från de andra ritterna när det har krånglats. Sätt dig ner och visualisera hur du vill att ridturen ska se ut. Lägg märke till vart under ridturen du spänner dig och vart du spänner dig. Det blir som en sorts meditation.

Ett alternativ är att börj ut och gå istället. Ta de vanliga slingorna och börja jobba bort de där spärrarna so ni skapat på olika ställen. Allt handlar inte om ledarskap utan om minnen eller ekon som fortsätter och förstärks tills du bryter dom och ersätter dom med nya, trevliga ekon och minnen.
 
Sv: Fel metod? *långt*

Det är i stort sett alltid jag och min syster som rider tillsammans. Jag går alltid först med min häst, just eftersom han är ung och jag vill att han ska ha självförtroendet att gå först och också för att han går mycket snabbare än syrrans pålla. Min systers häst är ett lugnt och tryggt 22 årig Nordsvenskt sto, som tar det mesta med ro. När han börjar backa och krångla, står hon lugnt en liten bit ifrån och väntar. Så hon stressar ju inte upp honom precis. Ibland får han gå sist också, för att träna på det. För det tycker han ju är sååå tråkigt.

Innan, efter förra gången han testade mig då för några månader sedan, har jag kunnat rida ut själv på honom utan problem. Och om han någongång stannade till för något, bad jag honom gå och då travade han förbi istället för att backa.

Nu när han börjar backa och krångla, om vi säger att jag helt lugnt ignorerar honom. Om han slutar backa, stannar och står stilla eller går fram så berömmer jag honom. Om då min systers häst går först en bit och jag sedan går förbi med honom och då berömmer jättemycket. Skulle det fungera? Eller ska jag vänta ut honom så att det är han som går först?

Kan ju säga att redan en minut efter att han stannat för något, så har han glömt vad det farliga var och det ända han har i huvudet är backningen. Det skiljer sig mycket från den ärliga rädslan. T ex om en ekorre klättrar i ett träd (sådant jättefarligt;) ), då stannar han till och jag känner hur hans hjärta dunkar. Får han då titta en stund går han snällt förbi.

Det här är bara jävelskap, han är ju en häst med Mycket ideer. Men jag ska bara ta det ännu lugnare, ignorera honom och göra så som ni skrev. Känner jag honom rätt kommer han sluta om ett tag. Jag ska inte göra för stor grej av situationen.

Bancob
 
Sv: Fel metod? *långt*

Förr i tiden så sa man att hästar kunde bli "stallmodiga" när de har stått ett tag.

Om det fungerar med att din systers häst går först så varför inte köra på det ett tag. Men låt hennes häst gå först ända från början så att han inte lär sig att om jag inte vill gå framåt så går en annan häst före. Tanken är ju inte att man skall behöva göra så hela tiden men ett tag tills han är mer riden och mindre stallmodig.

Efter ett tag så provar du att rida först och se vad som händer om det är bättre eller om du får försöka med andra lösningar. Man skall alltid välja det lättaste och säkraste allternativet först.

På det inridningstallet jag arbetade på för många år sedan så hade vi alltid en äldre häst med när vi red ut på unghästarna i början. När man hade ridit ut några gånger och unghästen sätt att den äldre kompisen knappt rörde ett öra när det var farliga buskar, bilar och alla dessa köttätande ekorrar så brukade de inte heller bry sig.

Mvh

Tora
 
Sv: Fel metod? *långt*

jag är förespråkare för ignorera-metoden och positiv förstärkning. (operant inlärning) Låt hästen apa sig bäst den vill, hoppa och bli rädd och låt hästen backa in i granar, sitt bara still och gör ingenting. Beröm hästen när den slutar istället. Berömmet kan komma vid minsta lilla antydan till att stanna.

Det kan väll ändå inte vara en bra metod? Då tror de ju att det är helt okej att dumma sig sådär? De måste ju på något sätt lära sig att det är fel inte bara vad som är rätt.
 
Sv: Fel metod? *långt*

Jag börjar undra.. vad som är bäst på den hästen egentligen. Han är en häst som har väldigt stort ego och är väldigt envis!

Har jobbat han mkt vid hand de senaste dagarna. Igår gick han lös på ridbanan, jag gick runt, gjorde skarpa svängar osv. han följde mig med sänkt huvud vart jag än gick, trots att där var två andra personer och en häst på ridbanan. Han är mer väluppfostrad än många andra hästar kan jag lova. PERFEKT att hantera är han :love: . Går jag med honom är det inga problem alls! Skulle aldrig komma honom på tanken att vägra gå då, även om vi promenerar själva i skogen.

Skulle ge oss ut på en skogstur idag. Vi hann inte långt innan han började backa som tusan.. Han tvärstannade från trav i ett friskt tempo där jag hade honom väl inramad, UTAN att bli rädd för något,utan han bara tvärstannade och började backa som tusan och det började bli riktigt farligt när vi bla annat gick ner i sankmark, höll på att dratta ner för ett brant dike med massa ris osv. Tillslut gick syrrans häst en lååång bit före, ändå stod han som fastväxt i marken helt döv :confused: Tillsist fick jag honom att gå först, då travade han t o m.

Han har blivit undersökt av både tandläkare, massör och ET. Ska man ta honom till vetrinär och undersöka honom... :confused: Fast jag ska ge det lite tid, jag tror skarpt att det sitter i skallen på honom. Tråkigt men sant. Ibland undrar jag vad som rör sig i skallen på den hästen :confused: Vila är inte bra för honom :smirk: Hela hösten, när han varit igång, så har han varit underbar ute i skogen, han är trygg i sig själv egentligen och reagerar aldrig på varken bilar, traktorer eller lastbilar, inte ens om de bara kör en liten bit ifrån honom..
Han stod hela förra vintern och herregud vilka saker han hade för sig har jag fått höra..

Tjejen som gjorde honom fin, som red honom hela sommaren och har hjälpt mig oerhört mycket med honom ska få rida honom några gånger så ska jag se vad hon säger... jag tror helt enkelt att han protesterar och har överskotts energi, som han använder på ett lite konstigt sätt ;) andra hästar bli pigga men han funderar ut jävelskap. Jag hade honom lös i paddocken igår som jag sa och "löslongerade" honom. Oj oj oj, vad han var vild, han sprang varv efter varv. Ändå äter han bara hö, går i hagen 12 h om dagen och har faktiskt blivit skrittad 5 dagar i veckan under sin vila :crazy:
 
Sv: Fel metod? *långt*

dom lär sig det alldeles utmärkt vad som är rätt och fel och utan att tappa självförtroende eller bli oroliga. Ja det tar längre tid men för mig är det självklart att träna djur ska ta tid. Har hästen insett att det inte fungerar att tex backa så kommer den aldrig att göra detta igen, men du kanske har fått backa med den i två timmar innan. Att tillrättavisa en häst som backar kan ge farliga resultat beroende på hästen. Bättre att vänta ut honom. Berömma när han stått still några minuter, ge skänkel framåt o hoppas på det bästa. Det viktigaste är att hela tiden ha sina mål klara för sig. Idag ska jag rida den här slingan, så gör det och ge inte upp halvvägs för då blir det bara värre.

Hästar i sig är inte ute efter att jäklas, de tänker i så långt in i framtiden. Ett problem är ett symptom på en orsak,Så alla problem bygger på något och hittar man det och tar bort det försvinner problemet. Men ibland så har häst och ryttare hamnat i en ond cirkel där orsaken är bortplockad men symptomen kvarstår. Då är "ignorera"-metoden fantastisk. Kommer aldrig att tro på att tillrättavisa hästen när den gör något dumt. Felanvända spö, Hårda skänklar, dragande i tyglar och skrikande och hej och hå och allt annat liknande hör inte hemma i hästträning! Det ger osäkra och istadiga individer som inte har några gränser vad gäller göra sig illa eller få utlopp för sin olydnad. Dock är det en annan sak med tillrättavisning i ledarskapsträning men som skrivet, en helt annan saksom vi inte diskuterar nu.

Visst ibland kan man gå in med en viss bit av negativ förstärkning men du skapar mycket trevligare och självständiga individer med positiv förstärkning. Sen är det upp till dig om du vill ha snabba resultat eller varaktiga resultat :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 595
Senast: Freazer
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 807
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 393
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 863
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp