Fel i passet

keramin

Trådstartare
Jag har köpt ett 4-årigt halvblodssto som har fel färg i passet. Jag är 99% säker på att det faktiskt är rätt häst eftersom övriga tecken stämmer och jag har träffat mor, mormor, uppfödare och hingsthållare. Hon står som brun men alla som ser henne säger att hon är gulbrun och tror att hon är efter Bernstein.
Frågar är nu: är passet giltigt? Måste jag byta ut det och kostar det i sådana fall något. Jag frågar er innan jag kontaktar ASVH och de säger att jag måste betala en massa pengar och har en olaglig häst :angel:

Sv: Fel i passet

Menar du att det bara är färgen som är fel eller är det fel pappa med?
Om det är färgen så kan hon ju ha ändrat sig sen passet skrevs.
Om även pappan är fel så måste du nog reda ut vem det är.

Jag har en treåring som stod som mörkfux i sitt pass, vilket han inte är. På treårstesten så var där en godkänd ID-kontrollant som också kunde konstatera att det inte var någon fux. Så hon ändrade i passet på en sida för övrigt till att han är mörkbrun.
Så om du har rätt häst ta ut en ID-beskrivare som är godkänd för svåra färger på halvblod och få det ändrat.

När ID-kontrollanten var hos min häst ville kontrollanten kalla henne svartbrun istället för mörkbrun. På min användarbild syns tydligt att hästen är mörkbrun!

Finns det något i din hästs stam som indikerar på att hon kan ha gulanlaget?

Det beror på vems fel det är att det står fel i passet. Om det stod så i papprena som skickades in (att hon var brun) så kostar det att göra ändringar.

Om däremot registratorn gjort fel brukar det vara gratis.

Jag ska försöka svara er alla. Hon är efter Nactus som ju är fux men hennes mamma och mormor är också gula, de finns fortfarande i livet. Mormors mor var isabell och efter Dragon så där kommer gulanlaget in. Passet utfärdades när hon var fem månader gammal så jag vet faktiskt inte var felet har begåtts. Däremot har jag protokoll från fölbesiktning när hon var två månader och där är hon gulbrun. Eftersom jag köpte henne i våras har jag hunnit se henne i olika "dräkt" och ingen har nånsin kunnat tro att hon är brun. Naturligvis tycker jag att hon är väldigt stilig och färgen var en av anledningarna till att det blev just hon.

Jag kan bara tala för min ändring i passet och det kostade inte något alls och min häst är ju också halvblod.

Tack för det Masse, jag får väl kontakta ASVH så jag kan få en ändringa

Jag hittade ett stavfel när jag fick min hästs pass, jag skickade tillbaks det och fick det ändrat utan att behöva betala. Så om det är ASVH som har gjort fel behöver du inte betala, är det du eller tidigare ägare kostar det lite.

Jag har i alla fall inte gjort fel så vi får väl hoppas att ASVH har felat. Jag ska ringa och höra hur jag ska gå till väga. Tack för tipsen.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 405
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
12 017
Senast: nullo-modo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 608
Hästmänniskan Hej! Jag är nästan helt säker på att vet skrivit fel i mitt pass och behöver nu råd. Bakgrund (Från en messengerchatt, så exakta...
Svar
4
· Visningar
1 316
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama