Fel hingst som pappa

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tristan och Isolde
  • Startdatum Startdatum
T

Tristan och Isolde

Hej!Har idag fått reda på att 3-åringen jag köpte har en annan pappa är vad både jag och uppfödaren trodde och vad de har fått info om.
De har inseminerat med Don Romantic men nu visar det sig att det inte är han som är pappa,ringde ASVH och de sa att vi skulle kolla på hingststationen där stoet blev insem. vilka hingstar de insem.med då,kruxet är att vi tror att stationen i halland är nerlagd.
Vem bär ansvaret helt och hållet?
Kan man begära ersättning?

Sv: Fel hingst som pappa

När ska halvblodsfolket börja införa obligatorisk dna-koll på fölen?

Det är gjort sedan 2006 så antingen har något gått snett med TS häst och registeringen eller så är den äldre än tre år nu.

Aha.

Testas alltså alla innan registrering? Jag trodde bara det var de som tillverkades med importerad sperma?

Vem som bär ansvar är ju svårt att säga, antingen har stationen rört ihop doserna och seminerat fel sto med fel hingst, alltså kan det finnas en lika gammal e: DR som man tror är efter någon annan och då borde det rimligen vara stationen som bär ansvaret men det kan ju också vara så att hingsthållaren rört ihop det och helt enkelt skickat sperma från fel hingst.
då måste det ju vara hingsthållarens fel.

Han är 3 i år och jag köpte honom i okt-08,är ju lite osäkert varför de inte skickat in tidigare men jag skickade in papprena i februari då han va inriden och jag i min tur sålde honom.
Fick halva köpeskillnaden då och ska ha halva när reg.va färdig men nu står alla parter med hakan i backen och bara suckar.
Hästen är ju lika go ändå men vi va lite skeptiska till att han va så liten(150 cm)i februari men ibland spelar ju generna ett spratt,misstänker nu att det kan va en ponnyhingst typ arab som är pappa.
Som föl va han normalstor men hade ett litet nätt huvud.
Har själv skickat in papprena på mina uppfödningar i tid,man vet ju aldrig...

Vem som bär ansvar är ju svårt att säga, antingen har stationen rört ihop doserna och seminerat fel sto med fel hingst, alltså kan det finnas en lika gammal e: DR som man tror är efter någon annan och då borde det rimligen vara stationen som bär ansvaret men det kan ju också vara så att hingsthållaren rört ihop det och helt enkelt skickat sperma från fel hingst.
då måste det ju vara hingsthållarens fel.
Enligt ASVH så har de redan kollat hingstarna från Gränsbo och Blue hors och där matchar det inte nån.

När det nu dyker upp lite mer fakta så får jag en klar misstanke om vad som kan ha hänt.
1. Hästen är inte din uppfödning och den har registrerats väldigt sent, troligen när du köpte den först. Så du har ingen riktig koll på datum för seminering av stoet.
2. Uppfödaren har eller har haft egen hingst modell mindre i närheten av stoet.
3. Stoet har på någotvis tappat dräktigheten eller kanske inte ens är ordentligt kollad och kommit i brunst igen.
4. Liten hingst + stoet :love: Kanske uppfödarna är helt omedvetna om detta har hänt. Det är ett inte allt för ovanligt fenomen när man tror att det är fritt fram att släppa ett dräktig sto ihop med en hingst.

Så i ditt ställe hade jag börjat med att kolla med uppfödaren om det har funnits någon mindre hingst i hennes närhet. För då är det troligen den som är far till fölet. Det som talar för det är att det är mycket ovanligt med semin inom både arab och ponnyavel. Visst det finns men inte alls som för vanliga ridhästar. Så det är inte så troligt att det skett en förväxling. Men om det har hänt så är det ju i så fall på seminstationen.

Föddes han exakt i tid eller gick stoet över ? Fanns det några unghingstar hos uppfödaren eller i närheten ?
Har ju hänt att stoet resorberat och någon annan varit framme och passat på. Dock kräver det ju att det funnits någon hingst som haft möjlighet. Jag har hört mer än en som låter de dräktiga stona gå med åringarna för de brunstar ju inte.... Dock är ju då kvickt en olycka skedd om stoet resorberar.

När det nu dyker upp lite mer fakta så får jag en klar misstanke om vad som kan ha hänt.
1. Hästen är inte din uppfödning och den har registrerats väldigt sent, troligen när du köpte den först. Så du har ingen riktig koll på datum för seminering av stoet.
2. Uppfödaren har eller har haft egen hingst modell mindre i närheten av stoet.
3. Stoet har på någotvis tappat dräktigheten eller kanske inte ens är ordentligt kollad och kommit i brunst igen.
4. Liten hingst + stoet :love: Kanske uppfödarna är helt omedvetna om detta har hänt. Det är ett inte allt för ovanligt fenomen när man tror att det är fritt fram att släppa ett dräktig sto ihop med en hingst.

Så i ditt ställe hade jag börjat med att kolla med uppfödaren om det har funnits någon mindre hingst i hennes närhet. För då är det troligen den som är far till fölet. Det som talar för det är att det är mycket ovanligt med semin inom både arab och ponnyavel. Visst det finns men inte alls som för vanliga ridhästar. Så det är inte så troligt att det skett en förväxling. Men om det har hänt så är det ju i så fall på seminstationen.
1.Hästen är inte min uppfödning men har kontakt med uppfödaren som har koll på datum för inseminering.
2.Uppfödaren har inte haft hingst i närheten av stoet.
3.Tror att hon är kollad eftersom det va sent på året hon inseminerades och avgiften är betald på 90 dygn.
4.Har inte gått med några hingstar i samma eller i närheten efter hon inseminerades.
Uppfödaren har kollat lite runt och de säger att veterinären har ansvaret att det är rätt rör de tar innan det insemineras eller att de inte rengjort och använt samma rör av misstag-också vet.ansvar.
Uppföljning följer när det kommit in mer fakta.

När ska halvblodsfolket börja införa obligatorisk dna-koll på fölen?

Föl tillverkade med importsemin (t ex Don Romantic) har det varit blodtypningskrav (DNA nu) på i många år - längre än denna är gammal helt klart.
Men de har helt klart varit sena med provtagning och registrering, annars hade det upptäckts som föl.

Om det inte är ngn av Gränsbos eller Blue Hors hingstar är det ju väldigt lustigt. Då måste det ju bero på tjuvbetäckning hos uppfödaren eller stationen. Isåfall är det ju inte veterinärens fel på något sätt. Inga unghingstar på bete någonstans? Min 1-åring skulle gladeligen göra föl nu om han fick...

Vad fel det kan bli! Berätta hur det går!

Men det behöver väl inte va antingen gränsbo eller blue hors hingstar? fanns kanske ett annat sto samtidigt som mamman till hästen ts pratar om?
Om det va två ston som skulle insemineras samma dag kan dem på stationen tagit fel sperma...
Alltså sperma från en helt annan häst som skickats till stationen och där blivit förväxlad.

Det är väl inte helt omöjligt? Har ingen direkt erfarenhet. Bara en fundering.
Väntar spänt på ett resultat.

Nej, du har helt rätt. Det kan varit ett annat sto med hingst från helt annan station som kan ha förväxlats. Tänkte inte så långt.

Å andra sidan så har jag svårt att se hur man som station blandar ihop kartonger på det sättet.

Jag tror mer på tjuvbetäckning, särskilt med tanke på storleken på hästen.

Jag tror också på tjuvbetäckning i det här fallet. Behöver ju inte vara stoägaren som haft hingsten. Kan ju ha skett på seminstationen eller på bete eller med förrymd hingst i grannskapet. Man kanske inte ens har talat om att man varit och hämtat sin hingst i någons stohage.

Jag är också inne på din linje med en tjuvbetäckning. Vart det har hänt är omöjligt att veta om man inte känner till vart stoet varit och hur granskapet ser ut. Men jag tror verkligen inte att seminstationen har tagit fel på seminen, speciellt inte om det är en ponny som är pappa.

*KL*

Åh fy fasiken för sånt här :eek:
Det jag genast tänkt eär att tänk vilken förlust detta visar sig bli. Man tror att man har en dyrbar hbl-häst med bra stam och sen visar det sig att det (kanske) bara är en simpel nästintill värdelös ponnykorsning istället. Alltså värdelös i den bemärkelsen att den inte uppbringar samma ekonomiska värde som ett grönpapprat hbl.

Jag hade varit lite lätt vansinnig faktiskt... :cool:

Liknande trådar

B
Dressyr Hej alla! Jag hoppas att ni kan hjälpa mig. Min kompis har köpt ett sv. hblsto för ett par månader sedan som hon ska låta betäcka...
Svar
4
· Visningar
1 332
Senast: Sara-Ida
·
C
Avel I år är det dags igen med delade åsikter mellan hingsthållare/ägare och regelverk :angel: Hur ska vi ha det undrar man varje år sådana...
2
Svar
21
· Visningar
2 768
Senast: clownen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka