E

Exklusiv

hur ser man på en häst om den för för mkt av energi, protein, och för mkt av alla mineralsorter?

Sv: fel foder

För mycket energi, hästen blir fet (eller på tok för pigg beroende på läggning). För mycket protein kan ge hudproblem, gallor men det protein som inte används omvandlas till energi och kan ge samma symptom som ovanstående.

Mineraler kan man inte se överskott vad jag har lärt mig, det måste man ha analys på.

Sv: fel foder

Underskott av mineraler eller fel balans mellan de olika ämnena syns inte, det märks av först när hästen får problem av det.

Urkalkning av skelettet, lösa benbitar hos unghästar etc kan vara symptom på felaktiga mineralgivor. Och när det väl inträffat kan det vara för sent att göra något åt det...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 557
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
563
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag upplever min häst lite öm i huden, pälssättning på gång gissar jag? Det är ju bara protein som det finns bevis för ökat behov av men...
Svar
2
· Visningar
327
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V