Fel ålder i försäkringen...

pinky

Trådstartare
Jag öppnade precis ett försäkringsbrev från Folksam där Pinky är försäkrad.
Jag har en A1-försäkring på 10 000 liv och 50 000 vet, alltså enklaste möjliga försäkring.

MEN i brevet står namn, födelseår, ras och användning uppräknat, och födelseåret är fel! Det står att hon är född 1989 istället för -88...

Vad kan jag vänta mig för svar från försäkringsbolaget om jag ringer och vill ändra det?

KAN man ändra det? Det betyder ju att hon blir ett år äldre, och hon är ju inte direkt ung i försäkringssammanhang om man säger så.
Men å andra sidan så kanske det blir strul om jag någon gång behöver utnyttja försäkringen, speciellt om några år när hon är runt 20... :crazy:
Hon är en varmblodig travare och alla hennes data finns registrerade hos STC...

Någon som varit i samma situation någon gång? Hur funkar det?

Sv: Fel ålder i försäkringen...

jag skulle ringt in och påpekat det för dem. jag ringer tom in när de stavat hästens namn fel.

Ring, viktigt att alla uppgifter är rätt och åldern är viktig då äldre hästar sjunker i försäkring.

Självklart skall alla uppgifter stämma, så du får helt enkelt ringa och ändra.
Fast detta begriper jag då inte.
MEN i brevet står namn, födelseår, ras och användning uppräknat, och födelseåret är fel! Det står att hon är född 1989 istället för -88...

Isåfall är pållen 1 år yngre enligt försäkringsbolaget, och det lär dom väl inte protestera på om du ändrar till en äldre variant. :D Det blir billigare för dom och dyrare för dig antagligen.

När jag läste detta inlägg låg min häst försäkringspapper framför näsan (prwecis fått nya från förs. bolaget) och där står det att min vallack är STO :confused:

Jahapp får ringa dom...bra att jag såg den här tråden :D

Jag har varit med om diverse felskrivningar i försäkringsbrev, och bara rint och sagt till att det är fel, så har de ändrat. Aldrig varit problem.

Varit med att de stava namn fel, satt fel ras, fel färg, fel omfattning på försäkringen osv, och faktiskt en gång fel ålder. Aldrig varit problem, bara att ringa och påtala felet så har de ändrat.

Min häst står som PONNY och har gjort det i alla år. Jag har ringt flera gånger för att få det ändrat, men de säjer att det inte är viktigt. Det borde ju vara viktigt att alla uppgifter på djuret jag har försäkrat stämmer?
Jag ska ringa igen (och förmodligen igen och igen och igen) så att de ändrar. 165 cm bör ju vara över ponnymått.

mian1 skrev:
Min häst står som PONNY och har gjort det i alla år. Jag har ringt flera gånger för att få det ändrat, men de säjer att det inte är viktigt. Det borde ju vara viktigt att alla uppgifter på djuret jag har försäkrat stämmer?
Jag ska ringa igen (och förmodligen igen och igen och igen) så att de ändrar. 165 cm bör ju vara över ponnymått.

Beroende på vilket bolag det är så kan det finnas fördelar med att hon står som ponny med iofs, iaf om du ska triangelmärka *försöker muntra upp* ;)

Men det finns INGET annat sammanhang jag kan komma på det är viktigt, och i triangelmärkningsfallet är det en fördel för dig (eller ingen skillnad alls) om hon står som ponny.

Fast man tycker ju att de borde kunna ändra oavsett, hur svårt är det att gå in i datorn och ändra liksom?

Ring å ändra det, inte för att jag tror at det skulle vara ngt större problem men för säkerhets skull.Tror de har dålig hörsel när man ringer dit å ska teckna försäkring, man får alltid hem papper med fel namn/siffror :smirk:

Jag har hästarna försäkrade i Agria. Den gamle hästen tecknade vi en veterinärvårdsförsäkring åt tre månader innan han blevför gammal. Hade t.o.m. en gubbe från försäkringsbolaget här som tittade på häst och papper. Sen kom aldrig någon avi och vi ringde och ringde och varje gång bad de om ursäkt för slarvet och lovade att skicka papprena omgående. I TRE ÅR!!!!! tjatade vi och tillslut fick vi svaret att om hästen inte fanns i deras dator så hade vi aldrig ansökt om försäkring och eftersom han var för gammal så var det inget att göra åt.
Som tur var hade chefen en annan åsikt då jag skickade en överklagan. Fast vi får fortfarande inte inbetalningskorten som de ska. Vi får bara en påminnelse där det står att vi kommer att förlora försäkringen ifall vi inte betalar in premien bums.

Så jag är rädd att den dagen jag är tvungen att utnyttja min försäkring så kommer det att strula när hästen inte är ponny utan större än så. Fast iof är hon okänd korsning och då kan hon ju vara ponnykorsning också?

Har mest haft problem med att hästarnas namn blir felstavade.

Känns ju faktiskt också viktigt, lagom roligt att stå på klinik med skadad häst, och försäkringsbolaget medelar att hästen inte finns i deras papper!

Roligast var iår när jag försäkrade min fölunge, som heter Fancy Face. På försäkringsbrevet stod FAN! :rofl: :rofl:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
10 460
Övr. Hund Ska ringa försäkringsbolaget på måndag så fort det öppnar, men undrar om någon vet, för det kan ju ändå hända något på ett dygn om man...
2
Svar
20
· Visningar
5 298
Senast: Kakis
·
L
Ekonomi & Juridik Hej! För tre månader sedan sålde jag en häst (varmblodstravare, 11år) som jag haft i 2, 5 år. När jag köpte hästen besiktigade jag...
Svar
6
· Visningar
3 113
Senast: Lisa_S
·
Hästmänniskan Jag tänker ta min häst till klinik för att utreda en massa konstiga hältsymptom som jag upptäckt. (Misstänker rygg/höft/bakben...) Jag...
Svar
19
· Visningar
1 257
Senast: Bubbla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama