Hedinn
Moderator
Fast jag räknar ju kallt med att en häst som haltar gör det pga smärta. Det bör det ju rimligtvis handla om de första gångerna även om en häst skulle lära sig beteendet. Då tror ju jag att kopplingen hälta - smärta ligger närmre till hands för hästen än kopplingen hälta - eftergift.Men jag tror du tänker för långt i inlärningen här. Om du istället tänker dig en ridskola och elever. Självklart vänder eleven in från ridbanan direkt om hästen verkar halt och ber ridläraren titta. Hästen får då trava rakt fram osv och är halt eller inte. Men det som spelar roll är det direkta: eftergift, vänd in, halt.
Dvs. Oj är hästen halt, eftergift, vänd in, trava på längre tygel. Jag har svårt att sed det som omöjligt även om jag aldrig stött på det.
Själv inser jag ju att jag antagligen gör fel om en häst snubblar och definitivt måste skärpa mig efter den här tråden men. Snubbling, oj, eftergift, stackars dig, klappar, trava rakt fram, allt ok? då kör vi. Jag rider inte samma häst så många gånger på rad att jag kan påverka, men om jag ägde en snubblig häst vet jag inte om jag skulle kunna lära den att jag av någon orsak uppskattade en snubbling. Dvs om hästen inte klarar skilja på "stackars dig" klapp och "duktig" klapp eller inte kan skilja på eftergift, bra jobbat och eftergift, återfå balansen. Om ens hästar bryr sig om en klapp som positiv förstärkning vilket vissa påstår att de inte gör (vissa påstår att klapp bara kan trösta-vad fin du är).
Men förutsatt att en häst tar klapp och eftergift som positiv förstärkning så antar jag att jag skulle omedvetet kunna lära den snubbla. Och förutsatt att en ridskoleponny skulle kunna ta omedelbar eftergift, vänd direkt in i mitten, som positivt så antar jag att den skulle kunna lära sig en gångstil.
Samtidigt, underlag olika på olika platser, ute och inne och på uteritt. Så det verkar troligare med tex en hälta som syns på mjukt underlag men inte hårt eller syns på hårt men inte mjukt osv osv.