FEI World Reining Final, Bökeberg 18-22/5

Sv: FEI World Reining Final, Bökeberg 18-22/5

Och om jag får gnälla lite på westernridningen; varför måste man ha stång? Jag har ett helvete att hitta några som helst bett till min ponny, rider gärna bettlöst eller på något av de icke-tävlingsgodkända bett jag har. Men reglementet tillåter det inte, varför?

Jag tycker problemet snarare är omvänt, varför envisas folk med att rida & tävla på stång, när de uppenbarligen inte har en aning om vad de sysslar med? När man skolat sin häst och förfinat sina hjälper så att stången uppfyller sitt syfte, ja då är man förhoppningsvis även redo för B-nivå...

Om du vill rida bettlöst, prova bosal =) Annars finns det en mängd bett att använda för ridning på två händer...

Jag red mycket på bosal tidigare. Men fick många "hintar" från domare på tävlingar att det var mer eller mindre fel. De tyckte att man skulle ha stångbett, speciellt på en häst som är så pass gammal som min.
Nu tävlar jag på så låg nivå att det är skit samma (dock är jag på den nivån mycket just av den anledningen). Hjälps inte, jag tycker den regeln är skit ändå. Jag ser inte funktionen.
Min häst reds inte in förrän han var sju, är i nu 16 år.

Jag tävlar i Tyskland på en häst som är 12 år på bosal. Ingen domare har antytt att det skulle vara fel med bosal på en så gammal häst. Flera andra på min nivå använder bosal på lika gamla och även äldre hästar och det är helt ok så länge som man inte är på motsvarande B-nivå i Sverige. Det är tillåtet med bosal på lägre nivå så om en domare antyder något annat så undrar jag vad dera motiv är?

Skulle tro att alla som har varit på en framridning inför en större tävling tyvärr har sett sådan här hemsk ridning. Sorgligt att man ska pressa hästarna så. Men varför ingriper inte funktionärerna?

Tyvärr så har du rätt i att man sett en och annan tråkig hästhantering på framridningar oavsett disciplin:devil:
Men jag undrar just också varför funktionärer och tävlingsledare inte ingriper.
Okunskap, lathet, djurplågare??...för inte kan det väl vara feghet inför de srora namnen:o

Funktionärerna tycker jag inte ska behöva gripa in (hur ska vi då lyckas få funktionärer till våra tävlingar?), däremot kanske detta är något att ta upp för våra organisationers/klubbars tävlingsledare? Det tillhör ju dennes arbetsuppgifter att se till att kontrollera att ridning & hantering inom tävlingsområdet följer reglementet och att påpeka brister.

Får hoppas att detta blir en väckarklocka för alla våra organisationer & föreningar, och att det kommer något konstruktivt av detta, och inte bara "pajkastning"...

http://www.luckyrider.se/nyheter/reiningskandal-eller-inte

"Flemming poängterar att man får fel uppfattning av bilderna som inte berättar mer än ett ögonblick. Som exempel tar Flemming upp händelsen där österrikaren Martin Mühlstätter av misstag kanar in i sargen. Det var det första stoppet Mühlstätter gjorde i Bökebergs ridhus."

Ursäkta men:(:devil: Det handlar ju om filmer som visar misshandel av häst. Och ett proffs som Mühsätter gör inga såna "misstag". Då är man på fel tävling. Svagt. Inte konstigt att funktionärerna inte ingriper när t.o.m. tävlingsveterinären tycker att detta är ok?

Tystnaden här på forumet, beror det på att det finns ryttare här som tränar på detta sätt hemma?

Mina tränare har uttrycklingen sagt åt mig att ALDRIG fenca min häst, vilket jag ju givetvis ALDRIG skulle ha gjort i vilket fall som helst. Det är för mig obegripligt att man vill träna sin häst på det sättet. Om det "behövs" såna metoder för att träna sin häst då håller jag mig till andra grenar i så fall.

http://www.youtube.com/user/eponatv

Senast ändrad:

http://www.luckyrider.se/nyheter/reiningskandal-eller-inte

"Flemming poängterar att man får fel uppfattning av bilderna som inte berättar mer än ett ögonblick. Som exempel tar Flemming upp händelsen där österrikaren Martin Mühlstätter av misstag kanar in i sargen. Det var det första stoppet Mühlstätter gjorde i Bökebergs ridhus."

Ursäkta men:(:devil: Det handlar ju om filmer som visar misshandel av häst. Och ett proffs som Mühsätter gör inga såna "misstag". Då är man på fel tävling. Svagt. Inte konstigt att funktionärerna inte ingriper när t.o.m. tävlingsveterinären tycker att detta är ok?

Tystnaden här på forumet, beror det på att det finns ryttare här som tränar på detta sätt hemma?

Mina tränare har uttrycklingen sagt åt mig att ALDRIG fenca min häst, vilket jag ju givetvis ALDRIG skulle ha gjort i vilket fall som helst. Det är för mig obegripligt att man vill träna sin häst på det sättet. Om det "behövs" såna metoder för att träna sin häst då håller jag mig till andra grenar i så fall.

http://www.youtube.com/user/eponatv

Wow, tack för den Flemming Film, hoppas igen komma att bli Sue´d av han.
Jg kan bara komma med samma ? som jag ställt till Wrangler:
"who the hell taught this guy too ride"??

Jag vet inte var "plågari" börja, jag kan vara bedöma vad jag se, och det sätt att häntera betet som han och flera som jag har sett göra är ett meningslos Besträffning.

Betet är ditt Handbroms och vill en häst inte svara på betet kan Fencing vara ett sätt att få stopp på en "Run-Away".
Ett vägg som ett bet, spur, pisk är verktygg som måste anvandas på rätt sätt.

Det är så tråkigt att det finns o det är tävling som gör det i jakt på berömmelse. Men det borde ju gå på ett snällare vis. Men tränare har även en press från ägare som vill ha resultat:crazy:. Och när ägare gör så på sina egna hästar e det tråkigt.

Vi kan peka på krav på ägern, brist i ett organization eller okunnighet hos allmanheten, I slut endan är det den som sitter i sadeln som ska visa sina bäste siden i "HORSEMANSHIP" och inte HorsemanShit

I ett Elit nivo man kan bara fråga sig, "IS THIS THE BEST THEY CAN DO?"

Nu har det startas en FB grupp för att stötta karln. Två svenska namn känner jag igen i den gruppen samt givetvis min stallgranne och hans flickvän. Och jag har fått en vänförfrågan från en kille med samma efternamn som karln, en yngre släkting. Varför i hela världen skulle jag vilja bli vän med honom kan man ju undra.

Tyvärr vet jag inte hur man gör men man kanske skulle starta en grupp som är mot denna typ av vidriga metoder. Den film Alazzi länkade till på sin logg på fb som jag försökt diskutera med hennes stallkamrat är vidrig. Hur kan man bete sig så och kalla sig hästmänniska? och ännu större ? hur kan man försvara skiten med att "han vinner ju så då är det rätt":confused: :cry:. När man läser den typen av kommentarer så är inte butta förslaget från FEI så underligt längre. Människan är verkligen en hemsk varelse.

KL

Är det inte en svensk ryttare som är med i en av filmerna och fencar? Eller ser jag fel kanske..? *hoppas* :(

KL

Är det inte en svensk ryttare som är med i en av filmerna och fencar? Eller ser jag fel kanske..? *hoppas* :(

Frem og tilbage og frem og tilbage. Og frem

og tilbage igen. Svenske Helena Hokkanen

fik ingen påtale for at "fence" hesten 13

gange i træk. Klik på billedet for at komme

til videoen."

http://epona.tv/dk/nyheder/vis/artikel/leder/?tx_ttnews[backPid]=277&cHash=872423e63519377c34bf7afee3143b15

Tyvärr vet jag inte hur man gör men man kanske skulle starta en grupp som är mot denna typ av vidriga metoder. Den film Alazzi länkade till på sin logg på fb som jag försökt diskutera med hennes stallkamrat är vidrig. Hur kan man bete sig så och kalla sig hästmänniska? och ännu större ? hur kan man försvara skiten med att "han vinner ju så då är det rätt":confused: :cry:. När man läser den typen av kommentarer så är inte butta förslaget från FEI så underligt längre. Människan är verkligen en hemsk varelse.

Jag är glad över att någon orkar ta debatten med min stallgranne. Han blir bara otäckare och otäckare i sitt resonemang. Och går in med personangrepp när han inte kan komma med något annat. Eller skriver nedlåtande om folks häst. Ingen snygg debatteknik direkt.

Läste kommentarerna och den där snubben måste ju ha mindervärdskomplex av hög grad. :mad:

Läste kommentarerna och den där snubben måste ju ha mindervärdskomplex av hög grad. :mad:

Ja, jag förstår det bara inte. Hans familj är rik och de är nog vana att kunna styra och ställa lite som de vill. Och så kommer lilla jag och lägger ut en film som han inte gillar.

När jag såg videorna blev jag djupt ledsen. Dessa stackars hästar, och detta ska alltså enligt människor som styr tävlingarna vara OK?!! Sjukt är vad det är! Sjukt!

Började titta runt lite på youtube för att se hur vanligt denna vårdslösa "hantering" egentligen är inom alla hästgrenar, på tävlingar inför allas ögon. Och man blir ledsen in i hjärtat när man ser allt man hittar :(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka