C

clarinho

Är det någon mer än jag som har en extremt feg häst? När jag rider ut ensam så blir han rädd för ungefär allting som är möjligt att vara rädd för. Men när vi har sällskap med några andra så är han ko-lugn. Vi kan rida i mörkret och han bara traskar på som om han aldrig gjort annat :) Någon som känner igen detta?

Sv: Feg häst

haha ja! min ponny är jättelöjlig, han kan få nervsammanbrott över en liten fågel som flyger upp från en buske. sen är han lite löjlig även fast andra hästar också är med, fast jag tror att han bara vill ha lite extra spänning i tillvaron :) för han brukar ändå se glad ut, fastän det är "läskigt" :)

JAG! :D fast min häst blir iofs duktigare och duktigare, har bara haft han i 3 veckor på söndag. Men man märker då skillnad på när man är ensam och med sällskap. Det är dock MKT bättre än i början ;>

Jag HADE en feg häst.
Det var tomtar, troll och monster bakom varje sten och buske.
Det tog jag bort genom att rida på långa tyglar och sitta avslappnad men ändå beredd och låtsas som att det regnar.

Idag har vi inga bekymmer alls.

om han inte är rädd när ni rider med andra så är han inte egt så rädd, han litar bara inte på dig...

jag har en häst som är väldigt ängslig av sig. stenar och fåglar o sånt är han inte rädd för, men allt som rör sig och låter är läskigt... typ bilar, joggare, cyklar, mopeder osv. nu går bilar oftast bra men traktor=panik. han är lika rädd med andra hästar och allra mest rädd i hagen (utan mig) så det har inget med ledarskap att göra. och han nöjer sig inte med att titta till lite, han får panik och gör allt för att fly. :crazy: inte så roligt att rida ut med honom kan man säga...

det är inte så mkt annat att göra än att försöka vänja dom. problemet med min är att han var uppstallad på ett ställe där dom körde med crossar o annat så han blev rejält skrämd (så att han skakade av rädsla) nästan varje dag och tappade förtroendet för världen helt. :(

min andra häst är mer låtsas-rädd, fjantar sig över röda hinkar och stenar o sånt. han har jag ridit i stadstrafik flera ggr.

Hästen ifråga har i alla tider varit sån här, har pratat med folk som ridit honom innan. Och jag vill tillägga att han inte alls är lika rädd nu som han var förut. Tidigare ryttare har blivit arga när han blivit rädd, vilket jag tycker är väldigt knasigt. Jag är mer den som fortsätter och visar honom att; det där var väl ingenting! Jag slappnar av osv. Nu blir han aldrig rädd på ridbanan längre vilket är ett framsteg. I skogen är han fortfarande rätt tveksam, men han går framåt om jag kämpar på en stund :)

Senast ändrad av en moderator:

"Min" häst är så, blir rädd om ridbanan är ojämn i marken så det blir ljusa/mörka fläckar, eller om det kommer nån och går med elr utan hundar.. Men jag tror bara att hon inte har fått varken respekt eller tillit för mig än.. Har varit skötare i nån månad nu.. Ingen som har nåt tips?

Jag har aldrig bestraffat Bisse när han blivit rädd, utan fortsatt framåt bestämt om man säger. Ingen pisk eller något sånt alls! Enligt mina erfarenheter så gör det bara det hela värre. Var lugn men bestämd och visa att "det där är ju ingenting att vara rädd för". Försök skapa en relation med hästen genom att hantera den mycket från marken, någon typ av NH vore att rekomendera! :) Lycka till!

om han inte är rädd när ni rider med andra så är han inte egt så rädd, han litar bara inte på dig...

jag har en häst som är väldigt ängslig av sig. stenar och fåglar o sånt är han inte rädd för, men allt som rör sig och låter är läskigt... typ bilar, joggare, cyklar, mopeder osv. nu går bilar oftast bra men traktor=panik. han är lika rädd med andra hästar och allra mest rädd i hagen (utan mig) så det har inget med ledarskap att göra. och han nöjer sig inte med att titta till lite, han får panik och gör allt för att fly. :crazy: inte så roligt att rida ut med honom kan man säga...

det är inte så mkt annat att göra än att försöka vänja dom. problemet med min är att han var uppstallad på ett ställe där dom körde med crossar o annat så han blev rejält skrämd (så att han skakade av rädsla) nästan varje dag och tappade förtroendet för världen helt. :(

min andra häst är mer låtsas-rädd, fjantar sig över röda hinkar och stenar o sånt. han har jag ridit i stadstrafik flera ggr.

Det behöver ju inte endast vara att han inte litar på henne, min häst är ungefär likadan och han blir med avslappnad med sällskap för då tänker han inte på allt läskigt runtomkring.

Är det någon mer än jag som har en extremt feg häst? När jag rider ut ensam så blir han rädd för ungefär allting som är möjligt att vara rädd för. Men när vi har sällskap med några andra så är han ko-lugn. Vi kan rida i mörkret och han bara traskar på som om han aldrig gjort annat :) Någon som känner igen detta?

Min häst var lugn och cool som en fikbunke när hon kom oinriden. När hon blev inriden blev hon plötsligt jätt etittig på allting. Nu litar vi på varandra till 100%.

Red hem i mörkret ikväll efter hoppträningen, reagerade inte på någonting alls. Det var helt beckmörkt på vissa ställen men hon bara skrittar på :)

jag red också i mörkret idag, fast i skogen. Trodde han skulle få ett sammanbrott då vi var ensamma.. Men han var superlugn och reagerade inte på nånting. Var superstolt över honom när vi kom tillbaka :D Efter 4 månader tillsammans känns det som om han faktiskt litar på mig nu! :)

Nej min är hel cool är jag rider själv,men jag upplever honom som "skvättig" när jag rider i sällskap med andra hästar/ryttare.

Tror att din häst behöver bli lite mer "världsvan" och att det blir mer vardag med saker som låter och rör sig.
Dessutom så är det inte så konstigt att den är lugn när du rider med andra då de är flockdjur och känner sig trygga tillsammans.;)

Här har jag hamnat rätt XD

"Min" kille (som jag är på g och skall köpa :D)
Är extreeeemt feg! Han är 8 år men inte en dag äldre än max 3-4 i skallen (och vissa dagar 1-2:smirk:)

Han är alltid "på vakt" hoppar till och sådär och måste speja efter monster. Att han skulle vara en cool & lugn islänning kan man bara glömma :p
Är man själv blir han lite ledsen då han nästan alltid ridit med kompisar i hela sitt liv så vi håller på och tränar på det...

Ngn som har bra tips på hur man får sin "bebis" att förstå att man KAN stå själv i stallet utan att det är farligt och han måste dansa foxtrot med sig själv eller att det faktiskt inte finns hajar i vattenpölar? :rofl:

Jepp min är precis likadan... Helcool när man rider ut med andra, oftast iaf... :smirk: men när man är själv så är han rädd för allt som igentligen inte är farligt, så som stenar, snöklumpar och värsta fasorna: brevlådor och soptunnor! :rofl:
Men kommer det en timmerbil, traktor, plogbil.. ja sånt som man tycker att de borde reagera på om nått, då är han helt cool igen :)

Tex en gång när vi mötte plogbilen (vilket vi har gjort många gånger utan problem) men den här gången ville snälle chaffören vara snäll, så han stannade och stängde av motorn så vi skulle kunna gå förbi, DÅ vart den helt plötsligt jätteläskig! och vi gick skänkelvikning i diket hela vägen förbi ;)

Så i min värld vill han bara liva upp stämningen lite ;)

Min är precis likadan , ( hon var van vid att alltid ha hästar omkring sig drf hon har gått på ridskola ) , i början vände hon när man red ut men jag gav mig inte och nu går de som på räls hon kan bli lite hispig i början men hon släpper de efter ett tag och traskar lugnt på (:

Liknande trådar

Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
2 105
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag märker att folk i min närhet alltid ska tycka till om val jag gör. Jag vet att de flesta är rädda och därav kan ju detta vara av...
2
Svar
30
· Visningar
1 733
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 730
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
591

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark

Omröstningar