Sv: Feg häst

Min ponny är super löjlig. Precis som matte så det gör väl inte saken bättre.:angel: Nej men jag hoppas på att det ska växa bort han är ju bara 4år så. och dessutom har han inte bott här så länge.
Jag tränar honom också en hel del på "läskiga" saker och det har faktiskt gjort det lite bättre.

Min häst är mörkrädd! Han tycker det är jätteläskigt när det är mörkt, han är spänd som en fjäder hela tiden, och det blir inte bättre av sällskap. Han är en riktig fegis. Fast jag tvingar honom att vara ute i mörkret för att han ska vänja sej. Om han får stå ute i hagen när det är mörkt, står han i det hörn där det är närmast till belysningen, fast de andra hästarna är i en annan del av hagen. Kanske man kan klämma på honom en pannlampa?:idea:

Bisse är 15 år och jag har ridit honom i 4 månader då han innan det stått i vila i ett bra tag. Vi har inte hunnit så långt än. Men jag har redan märkt stora förändringar i hans beteende. Det är inte så att han skyggar för allt och så, han är mer den som hoppar till ordentligt, och sen är det bra med det. Men han har inte "hoppat till" på flera veckor nu faktiskt. Och jag har ridit ut i mörkret i flera dagar nu och han har varit jättecool. Dessutom red vi genom ett samhälle för några veckor sen och han var jättelugn.

Som sagt är det mer att han kan hoppa till rejält, men det går mycket mycket bättre nu :)

Senast ändrad av en moderator:

Hoppas att det går framåt :) Det lär det ju göra med hans ringa ålder!
Bisse är 15 år, men har utvecklats mycket i modigheten på 4 månader :)

Hehe, jag har en häst som inte blir rädd för stora saker men blir skit rädd för små saker och kastar av en :smirk:

Min häst är visserligen inte en fegpropp, men min mammas lilla sto är det ibland.
Om hon ser en vattenpöl eller lite lera i ett dike måste hon antingen gå förbi eller hoppa över det utan att bli blöt eller lerig.
Angående att din häst inte vill gå ensam kan jag ju förstå det, de är ju som sagt flockdjur som man inte kan ta ifrån dem, men det handlar väl kanske om att vänja dem med att man rider själv utan sällskap.

jag måste säga att min häst är helt tvärtom.!! haha.
Han brukar va jätte snäll o rida ut på o i paddock o så, men är d med en eller flera så blir han super fjantig. :angel:
Han vägrar ex; gå in på skogsvägen, så den andra hästen måste gå före, typ över vatten o sånt. sånt som han annars allti går över.
Men när man väl galopperar då skan kan gärna "vinna" o komma före, men fort man saktar av lr ngt ja då ör han ej fegis .:P

Bisse vill också alltid komma före, det är väl tävlingsinstikten som råder ;p haha

Precis, men han har faktiskt gjort framsteg på de 4 månader vi haft tillsammans hittills :) När han tycker det är skoj är han aldrig rädd, det är väl mer att han är uttråkad när vi skrittar och inte har annat för sig =p han gillar nämligen fart & fläkt :D

en grej som är väldigt bra att ha till en flaxig häst är halsring (upptäckte det bara för några dagar sen, hehe.. har dock endast ett grimskaft änsålänge eftersom jag inte hunnit köpa en riktig). det är ju väldigt lätt hänt att rycka till själv när hästen hoppar till, och därmed råka dra dom (lite för hårt) i munnen. det räcker ju med att bara hålla i halsringen med något finger så slutar man göra dessa onödiga ryck.
själv upplevde jag att ponnyn blev mycket lugnare själv av det också, man hetsar säkert upp dom lite extra om man börjar dra i tyglarna i onödan. tänkte själv inhandla en cool i plast från täby galopp när jag får tid att åka dit :D

Tycker också halsring är jättebra -för ofta är det jag som hoppar till av att hästen rycker till och gör då allt värre. Jag brukar bara ha ett gammalt stigläder som halsring -hade ingen aning om att det fanns halsringar att köpa!:idea:

Till TS: 4månader är ju inte så lång tid, man brukar ju säga att det tar upp till ett år för en häst att vänja sig vid ett nytt ställe. Men det låter ju som ni redan gjort stora framsteg. Lycka till:)

Liknande trådar

Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
2 105
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag märker att folk i min närhet alltid ska tycka till om val jag gör. Jag vet att de flesta är rädda och därav kan ju detta vara av...
2
Svar
30
· Visningar
1 733
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 729
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
591

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark

Omröstningar