Feg häst?!

J

Jojjo811

Jag blir TOKIG snart på min ponny! :devil: Hon har fått för sig att allt utanför stallet är läskigt! Hon kan ialla fall gå på vägen utana tt krångla men när man kommer till skogen så är hon rädd för allt! Hon stannar lyssnar inte på någonting ända sättet att få henne att röra sig är att hoppa av eller vända hemåt, eller använda spöt:cool: vilket jag helst inte vill.
Hon är så här när hon går först eller är ensam men när hon har en någon framför sig är hon lugn igen.
Hon är 6 år och jag har haft henne i ca 4 månader.

Nån som vet hur jag ska göra?!

Tips mottages tacksamt:angel:
 
Sv: Feg häst?!

gå först en jätte kort bit från stallet och vänd innan hon hinner börja konstra.. gå sedan längre och längre och längre... varje gång utan att hon hinner börja konstra.
hon är ju trotts allt ung och kan vara rädd på riktigt och då är det DUMT att slå henne fram. beröm henne varje gång hon går en bit längre och få henne att förstå att det inte är någon fara.
hur beter hon sig om hon går bredvid en kompis? inte framför och inte bakom? dock så tror jag att man ska vara försiktig med det för då blir de lätt så att hon aldrig kommer lämna stallplan utan att ha en kompis med sig.
har hon hållt på så här hela tiden sedan hon kom till dig eller har hon börjat nu? vart kommer hon ifrån? Hur har hon vart innan osv?
 
Sv: Feg häst?!

Förut har hon inte vart rädd för nått, hon började med detta för ca två veckor sen.

Går hon bredvid så är hon inte lika "rädd" men kan liksom inte slappna av som hon gör om hon är bakom.
Kom på nu också att hon gör inte så här när man är på väg hemåt :confused:

Teacuptoy: Jag tänkte göra det en gång men problemet är att jag fattar inte riktigt hur man ska göra på vissa övningar, jag är väldiigt trög ;)
 
Sv: Feg häst?!

Rid ut, sitt av innan hästen krånglar gå med henne bort i skogen, sitt upp rid hem. Var noga att du inte sitter av på samma ställe och när du vet att det inte är ngt farligt i skogen och hon är lugn när du leder henne bortåt rider du stigen du lett förut...
 
Sv: Feg häst?!

Ofta är det bara fjanterier, särskilt unga hästar brukar hålla på så. Jag brukar alltid rappa till med spöt några gånger om hästen inte lyssnar på skänklarna, och berömma genast när den går fram. Unga hästar brukar på så sätt bli lite "stolta" och få bättre självförtroende. Har inte haft problem med att mina hästar generellt inte vill gå fram, utan har använt denna metoden när vi ska lära oss gå under viadukter, över broar osv. Kanske funkar för dej med!!!!
 

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 188
Senast: SkorpSmulan
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 589
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 695
Senast: yamyam
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 259
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp