R

reykurboy

I morse när jag kom till stallet och skulle släppa ut mina hästar såg jag att den ena inte hade ätit upp varken sitt hö eller kraftfoder. Blev genast misstänksam eftersom han är känd som ett matvrak och mycket riktigt hade han 39.5 i temp.

Det måste ha kommit helt plötsligt inatt för igårkväll åt han som vanligt och var superpigg när vi var ute och körde. Har pratat med vet som tycker att vi ska avvakta lite eftersom han inte har några andra symptom. Skulle ringa henne ikväll igen.
*varken hostar eller snorar
*har både bajsat och issat inne samt druckit vatten
*magen låter som vanligt
*inte svullen/varm i något ben
*Alla kvarkasymptom med svullnader osv kollade = ingenting
*har ätit hösilage och äpplen med god aptit i hagen
*rör sig i hagen och vilar ibland
*inte stel (rör sig som vanligt)
*tempen har gått ner till 39.4

Någon som har något förslag på vad det kan vara eller vad jag ska göra?? Mycket tacksam för förslag eller någon att ventilera med. :bow:

Sv: Feber??

Ingen som mer har något att säga??

För ett par timmar sen hade iallafall tempen sjunkit till 39.0..:)

han kan inte ha fått nått litet sticksår som blivit inflamerat då? behöver ju inte vara nåt stort...men de kan ju va djupt. kollat vid karlederna/ kronranden?

feber brukar vara tecken på infektion i kroppen...

Har kollat honom supernoga, men hittar ingenting...

I morse hade han 37.9 i temp, åt som vanligt och var mycket sugen på att komma ut.
Han gicl som vanligt ihagen idag och såg ut helt som vanligt.

Tog in honom runt halv fem för det var så blåsigt och kallt, när han kom in frös han så han skakade. Kollade tempen och då hade han 38.1, väntade ett par timmar och tog igen då visade den 38.8... Suck!

Vet inte riktigt vad jag ska göra?? Pratade med vat som tyckte att vi skull avvakta, skulle ringa henne när jag varit dit sista gången ikväll. Hon sa även att febern kan hoppa lite upp och ner om det är en infektion/virus. Han är dock pigg och vaken och tigger godis.

Liknande trådar

Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
837
Senast: Jennnnka
·
Hästvård Idag har min femåring väldigt hög temp, 39,4. Troligen har febern börjat under natten eftersom han inte ätit upp två äpplen han fick vid...
Svar
14
· Visningar
1 363
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vänder mig till er här på Buke för att se ifall någon har upplevt nått liknande med sin häst. För att göra en förkortning av vad som har...
2
Svar
29
· Visningar
5 692
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 343
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka