M

Mia78

En liten undran .....

Har unghästar högre temp än vuxna hästar??

Min vuxna islänning hade mitt på dagen 37,4.
När jag kollar åringen nu när jag tog henne ikväll hade hon 39,7.
Hon äter inte lika glupskt som den andra åringen heller men jag vet inte om hon bara är sån. Den andra åringen kunde jag inte tempa för hon vägrade stå still.

Nån som vet???? :confused:

Sv: Feber?

ja tror inte att det skiljer något på unghästar å vuxna, men ja vet att det skiljer mycket mellan varje individ precis som oss människor, Min häst t.ex. har 38,0 i grundtemp(han är snart 2år)

39,7 tycker jag låter lite väl högt och skulle klassa det som feber. Hade hästen varit stilla utan att äta ett tag innan så att den inte hade förhöjd temp pga det?

Jag hade precis tagit in henne från hagen.
Tempade henne i morse oxå och då hade hon 39,3.
Jag ser även hennes ögonvitor och det tycker jag mej inte se hos nån av dom andra, är det normalt?
Tror nog att det blir ett telefonsamtal med vet imorgon om hon fortfarande har feber imorgin bitti.
Det kopnstiga är att ingen annan häst i stallet är sjuk inte ens den häst som hon delar box med. Verkar ju inte vara direkt smittsamt.

Tycker att det låter lite högt så jag hade nog ringt och pratat med veterinären. Kanske är det inget men man vet ju aldrig.

Unghästar och föl brukar ha något högre temp än vuxna hästar.

Normaltemperaturen är:

37,5-38,0 grader hos vuxen häst
37,5-38,5 grader hos unghäst
38,0-39,5 grader hos föl

Jag ringde vet redan igår em. efter att jag känt att en lymfkörtel var svullen.
Hon sa att det låter som KVARKA *suck*. Igår kväll hade hon 40,1 i temp när jag tog in henne.
Vet. sa att det var okej att ställa ut henne med feber om det var "bra" väder.
Imorse var den "nere" i 39,5 hmm lite bättre i alla fall. Jag skulle vänta och se vilket håll det gick åt och sedan ringa vet. igen.

Hon sa även att knölarna vid lymfan kan komma att spricka. bläääää

Har någon erfarenhet av det här och kan säga om man ska tvätta och ha sej när dom spricker?.

snofflan skrev:
Tycker att det låter lite högt så jag hade nog ringt och pratat med veterinären. Kanske är det inget men man vet ju aldrig.

Unghästar och föl brukar ha något högre temp än vuxna hästar.

Normaltemperaturen är:

37,5-38,0 grader hos vuxen häst
37,5-38,5 grader hos unghäst
38,0-39,5 grader hos föl

Min 6-åring har 38,3 i normaltemp. Räknas en 6-åring fortfarande som unghäst i det här sammanhanget?

Apropå Kvarka! Såg att du bor i Uppslala, har ni set detta på sr.se:

2005-07-08 09:58:00

Hästar isolerade efter sjukdom

Ett stall med ett 30-tal islandshästar i Bälinge har isolerats efter att en av hästarna diagnostiserats med sjukdomen kvarka.

Hästen tros ha blivit smittad under en tävling i Vången i Jämtland. En häst med liknande symptom från ett annat stall finns just nu inne för diagnos på Lantbruksuniversitetet i Uppsala. Kvarka är en luftvägssjukdom som drabbar hästar.

Vårat stall i Rosersberg (strax söder om arlanda) har drabbats av kvarka. Och även ett stall i sollentuna.

Min häst har normaltemp 37.5, hur lågt under den tempen är farligt?

för det finns väll ngn undre gräns också ?

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Habina
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
L
Träning Hej! Jag har några frågor om unghäst träning och såna saker som skulle vara jätte snällt om ni som kan sånt ville svara på! :heart Först...
2
Svar
38
· Visningar
3 852
Senast: Piaff
·
Hästvård Förlåt på förhand för långt inlägg! Kort om min häst: D-ponny, 23 år, tunn och muskelfattig men frisk för övrigt innan detta. För ca 2...
Svar
17
· Visningar
1 881
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama