Feber efter vaccination?

Tinkywinky

Trådstartare
Hej! Min häst blev vaccinerad igår för hästinfluensa. Idag var han varm och hade 39 graders feber men är typ som vanligt. Är det vanligt att det blir så? Har inte tempat han efter innan så vet inte om han brukar få feber.. Är det något jag kan göra själv? Kan jag släppa ut han i hagen som vanligt eller ska han behöva stå inne på boxvila? :(

Det är inte ovanligt. Håll koll. Blir hästen slö eller liknande ska du såklart kontakta veterinär. Jag låter mina vara i mindre hage nära hemmet några dagar efter vaccination då särskilt min ena alltid får en lindrigare reaktion med feber i något dygn efter vaccination. Jag rider inte på en vecka efter vaccination heller utan låter hästarna ta det lugnt.

Det är den allra vanligaste biverkningen av vaccination, ja :)

Om hästen är som vanligt i övrigt hade jag inte ställt på boxvila, utan låtit den gå i hagen, förutsatt att hagen är utformad så att det är möjligt för hästen att vila i skugga (träd, ligghall el liknande).

Fortsätt tempa i några dagar - går febern inte ner på 2-3 dagar eller om hästen blir dålig o slö, så kontakta veterinär!

Hej! Min häst blev vaccinerad igår för hästinfluensa. Idag var han varm och hade 39 graders feber men är typ som vanligt. Är det vanligt att det blir så? Har inte tempat han efter innan så vet inte om han brukar få feber.. Är det något jag kan göra själv? Kan jag släppa ut han i hagen som vanligt eller ska han behöva stå inne på boxvila? :(
39 grader kan mycket väl vara normaltemperaturen för din häst, svårt att veta om du inte tagit tempen innan. Låt den vila några dagar, det är det många som anser att man ska göra efter vaccination.

39 grader kan mycket väl vara normaltemperaturen för din häst, svårt att veta om du inte tagit tempen innan. Låt den vila några dagar, det är det många som anser att man ska göra efter vaccination.
Hans vanliga temp är ca 37,7-37,8! Mena att jag inte tempat han efter vaccination så vet inte om han fått feber av det innan denna gång :) Han ska få vila nu i några dagar framåt!

Liknande trådar

Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 151
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
583
Senast: tara
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 670
Senast: manda
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 193
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar