Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker det är väldigt ful att annonsera ut en häst och låta folk komma och provrida, inleda budgivning osv för att sedan sälja till någon helt annan. jag skulle bli förbannad om jag provred och fick bjuda på en häst om det sedan visar sig att allt bara är ett upplägg för att hitta rätt marknadsvärde för hästen.
Men blir inte det som en budgivning i såfall?
Ligger 2 på samma högsta bud, så måste jag väl som säljare själv få avgöra vem som ska få köpa.
Om det är vad du tror jag menar, har du missuppfattat grovt. Alternativt har jag uttryckt mig dåligt.
Jag förklarar gärna om du vill ha klargörande.
LIA
Ja men en budgivning vet man om att man kan förlora. Att vinna en budgivning efter att ha lagt ner jobb på en affär men att ändå inte få köpa för att en före detta säljare har förköp tycker jag är mycket värre.
Om jag visste om att så var fallet så skulle jag inte bemöda mig att satsa på den hästen. Det är ju ingen ide om en före detta ägare ända kanske snuvar mig på affären.
Men oftast blir det ju en budgivning om 2 är intresserade och så länge fd. ägare med sk förköpsrätt hänger med upp i prisklasserna så är det ju en budgivning, som du kan vinna så fort du gör över den andres limit?
Om säljaren är öppen med att det finns ett förköp med i bilden så kan man ju bestämma sig om det är lönt att bjuda eller inte. Så då bör det väl vara ok.
Fast det är väl tveksamt att den med förköp är med och bjuder. Det är väl snarare så att man inväntar högsta budet och sen bestämmer om man vill köpa eller inte. Således har ju den med förköp ett klart bättre läge än alla andra.
Det är ju faktiskt inte alls vad det är fråga om, utan tanken är att sälja hästen till den spekulant som bjuder högst. Om säljaren vill köpa tillbaka hästen för samma högsta belopp, så måste jag välja det alternativet. Men resonemanget var inte tänkt att i första hand hitta rätt marknadsvärde.att allt bara är ett upplägg för att hitta rätt marknadsvärde för hästen.
Måste säga att jag har svårt att förstå ditt resonemang. Det är ju som Humelibumlan säger i praktiken en fråga om budgivning. Precis som på en auktion, där näst högsta budgivare stannar och släpper objektet.Om säljaren är öppen med att det finns ett förköp med i bilden så kan man ju bestämma sig om det är lönt att bjuda eller inte. Så då bör det väl vara ok.
Fast det är väl tveksamt att den med förköp är med och bjuder. Det är väl snarare så att man inväntar högsta budet och sen bestämmer om man vill köpa eller inte. Således har ju den med förköp ett klart bättre läge än alla andra.
Jag kan tycka att i sådana fall ska man som hästägare ta sitt ansvar och INTE sälja hästen. Är man rädd för att hästen ska bli en vandringspokal då ser man till att antingen ha kvar den själv eller lämna ut den på foder så att man fortfarande har kontroll över hästens öde.
Jag bestämmer mig efter provridning om det är intressant eller inte. Är det intressant vill jag skriva kontrakt där och då och veta vad som gäller fortsättningsvis.
Att det DÅ kommer fram att jag ska delta i någon budgivning är inget jag accepterar lättvindigt, då får den informationen komma i ett tidigt skede (innan jag tittar på hästen).
Personligen hade jag i det fallet aldrig åkt och tittat, annonspriset är det pris som gäller för hästen, finns det fler intressenter när jag ringer ber jag att få återkomma när dessa provat och lämnat besked.
För min del är det att grovt slösa med spekulantens tid att vela fram och tillbaka. Känns väldigt oseriöst för mig.
Allt beror på hur man ser förköpsrätt.
* jag ser det som en rätt att före marknaden få erbjudande om köp.
* ditt alternativ är att man med förköpsrätt i alla lägen har rätt att köpa före andra spekulanter