Fd ägaren har förköpsrätt, vad gäller?

Sv: Fd ägaren har förköpsrätt, vad gäller?

Om det är vad du tror jag menar, har du missuppfattat grovt. Alternativt har jag uttryckt mig dåligt.
Jag förklarar gärna om du vill ha klargörande.

LIA

Jag tycker det är väldigt ful att annonsera ut en häst och låta folk komma och provrida, inleda budgivning osv för att sedan sälja till någon helt annan. jag skulle bli förbannad om jag provred och fick bjuda på en häst om det sedan visar sig att allt bara är ett upplägg för att hitta rätt marknadsvärde för hästen.

Men blir inte det som en budgivning i såfall?
Ligger 2 på samma högsta bud, så måste jag väl som säljare själv få avgöra vem som ska få köpa.

Men blir inte det som en budgivning i såfall?
Ligger 2 på samma högsta bud, så måste jag väl som säljare själv få avgöra vem som ska få köpa.

Ja men en budgivning vet man om att man kan förlora. Att vinna en budgivning efter att ha lagt ner jobb på en affär men att ändå inte få köpa för att en före detta säljare har förköp tycker jag är mycket värre.

Om jag visste om att så var fallet så skulle jag inte bemöda mig att satsa på den hästen. Det är ju ingen ide om en före detta ägare ända kanske snuvar mig på affären.

Ja men en budgivning vet man om att man kan förlora. Att vinna en budgivning efter att ha lagt ner jobb på en affär men att ändå inte få köpa för att en före detta säljare har förköp tycker jag är mycket värre.

Om jag visste om att så var fallet så skulle jag inte bemöda mig att satsa på den hästen. Det är ju ingen ide om en före detta ägare ända kanske snuvar mig på affären.

Men oftast blir det ju en budgivning om 2 är intresserade och så länge fd. ägare med sk förköpsrätt hänger med upp i prisklasserna så är det ju en budgivning, som du kan vinna så fort du gör över den andres limit?

Men oftast blir det ju en budgivning om 2 är intresserade och så länge fd. ägare med sk förköpsrätt hänger med upp i prisklasserna så är det ju en budgivning, som du kan vinna så fort du gör över den andres limit?

Om säljaren är öppen med att det finns ett förköp med i bilden så kan man ju bestämma sig om det är lönt att bjuda eller inte. Så då bör det väl vara ok.

Fast det är väl tveksamt att den med förköp är med och bjuder. Det är väl snarare så att man inväntar högsta budet och sen bestämmer om man vill köpa eller inte. Således har ju den med förköp ett klart bättre läge än alla andra.

Om säljaren är öppen med att det finns ett förköp med i bilden så kan man ju bestämma sig om det är lönt att bjuda eller inte. Så då bör det väl vara ok.

Fast det är väl tveksamt att den med förköp är med och bjuder. Det är väl snarare så att man inväntar högsta budet och sen bestämmer om man vill köpa eller inte. Således har ju den med förköp ett klart bättre läge än alla andra.

Men det är ju korkat av säljaren i såfall, för om ditt högsta bud är 20 o den med fk säger sig köpa hästen för det, så är det ju dumt av säljaren att inte fråga om du kan tänka dig gå högre?
Men visst har de bättre läge, men du kan ju bjuda över tills h*n inte är intresserad längre. Men h*n blir erbjudan köpa till ditt maxbud, men då är vi ju tillbaka till att ha 2 köpare intresserade av samma pris.

Har du även läst #95?

att allt bara är ett upplägg för att hitta rätt marknadsvärde för hästen.
Det är ju faktiskt inte alls vad det är fråga om, utan tanken är att sälja hästen till den spekulant som bjuder högst. Om säljaren vill köpa tillbaka hästen för samma högsta belopp, så måste jag välja det alternativet. Men resonemanget var inte tänkt att i första hand hitta rätt marknadsvärde.
OBS att jag resonerar teoretiskt och bortser från andra faktorer i sammanhanget, sådana man normalt tar med.

Man kan aldrig vara säker på att få köpa hästen, liksom man som säljare aldrig kan vara säker på att spekulanten köper den, innan affären är fullbordad.

Vill du ha mer av förklaring på hur jag resonerade, måste jag få konkreta frågor.

Kan tillägga att förköpsrätt i olika former inte är alldeles ovanligt, bl a när det gäller kommuner och fastigheter.

LIA

Måste säga att jag har svårt att förstå ditt resonemang. Det är ju som Humelibumlan säger i praktiken en fråga om budgivning. Precis som på en auktion, där näst högsta budgivare stannar och släpper objektet.
På tal om det förekommer även där "hemliga" bud via telefon och via förinlämnade bud. Alltså, man är alltid utlämnad till att bestämma sig för vilket som är högsta belopp man vill betala för varan.

LIA

De ggr jag sett återköpsönskan i kontrakt för ridhästar har det just varit att säljaren inte vill hästen ska bli vandringspokal på äldre dagar.
När jag sålde min första häst (pensionerad från tävlingar) skrev även jag in det i kontraktet. Fast den information jag fått var att det inte var juridiskt bindande så vädjade jag ju till köparen, och det var en så juste tjej som älskade hästen så mkt att hon med största säkerhet hade hört av sig till mig om hon varit tvungen att sälja hästen.
Jag skrev även in i kontraktet att hästen såldes till "lättare ridning och träning" och inte till tävlingshäst.

Jag kan tycka att i sådana fall ska man som hästägare ta sitt ansvar och INTE sälja hästen. Är man rädd för att hästen ska bli en vandringspokal då ser man till att antingen ha kvar den själv eller lämna ut den på foder så att man fortfarande har kontroll över hästens öde.

Håller helt med! Eller också tar man bort hästen i stället för att sälja om hästen är till åren kommen.

Angående "måste sälja" så sa hopptränaren Dadde Nätterkvist en gång på en träning något som jag la på minnet. När man var tvungen att sälja hästen fast man inte ville så "sålde man hästen under tårar". Ett bra uttryck tycker jag, det kan ju innefatta att man säljer hästen av ekonomiska skäl, sjukdom, man är mån om hästen osv.
Och då är ju återköpsklausulen säkerligen för att måna om hästen, inte för att man tror sig vara den enda bra hästägaren i världen eller ngt.

Jag bestämmer mig efter provridning om det är intressant eller inte. Är det intressant vill jag skriva kontrakt där och då och veta vad som gäller fortsättningsvis.

Att det DÅ kommer fram att jag ska delta i någon budgivning är inget jag accepterar lättvindigt, då får den informationen komma i ett tidigt skede (innan jag tittar på hästen).

Personligen hade jag i det fallet aldrig åkt och tittat, annonspriset är det pris som gäller för hästen, finns det fler intressenter när jag ringer ber jag att få återkomma när dessa provat och lämnat besked.

För min del är det att grovt slösa med spekulantens tid att vela fram och tillbaka. Känns väldigt oseriöst för mig.

*kl*
.
Jag sålde en häst för några år sedan, var mån om att hon skulle få det bra då hon inte passade för mina ambitioner.

Skrev in i kontraktet att hon enbart var lätt promenadhäst pga en gammal skada & att jag ville ha förköpsrätt vid ev framtida försäljning. Ryttaren var mannen som skulle lära sig rida, vilket hon passade ypperligt till då hon var en klippa i ridning & körning.

Idag är hon såld vidare minst 2 gånger & har blivit tränad i hoppning & dressyr.
Jag har inte hört ett knyst utan sett henne på nätet. Tog kontakt med dåvarande säljaren, som inte svarade på mitt mejl eller telefon.
Sist jag hörde något var hon till salu som avelssto i travronden för något år sedan.

Får jag chansen idag, köper jag henne tillbaka, jag kunde inte behålla henne då hon såldes då jag stod inackoderad & hade inte råd med 2 hästar.
Idag har jag egen gård & bättre möjligheter.

Världens snällaste häst, lovar jag kunnat släppa ut henne med en 5 åring på ryggen i skogen & hade inte behövt vara orolig över något skulle hända.

Jag skrev tyärr inte in något vite, trodde inte det skulle behövas. så fel man hade.
Ångrar mig ännu, snart 6 år senare.

Vet inte ens om hon lever längre. Att inte hålla överrenskomna avtal är lågt, som andra sa i tråden, det finns olika anledningar till varför man säljer. Är fortfarande arg, ledsen & besviken & håller ögonen öppna efter henne.

Jag bestämmer mig efter provridning om det är intressant eller inte. Är det intressant vill jag skriva kontrakt där och då och veta vad som gäller fortsättningsvis.

Att det DÅ kommer fram att jag ska delta i någon budgivning är inget jag accepterar lättvindigt, då får den informationen komma i ett tidigt skede (innan jag tittar på hästen).

Personligen hade jag i det fallet aldrig åkt och tittat, annonspriset är det pris som gäller för hästen, finns det fler intressenter när jag ringer ber jag att få återkomma när dessa provat och lämnat besked.

För min del är det att grovt slösa med spekulantens tid att vela fram och tillbaka. Känns väldigt oseriöst för mig.

Jag har blivit ombedd att delta i en budgivning innan jag ens sett hästen en gång.
Nu var det inga pengar det handlade om, jag tackade för mig & letade vidare.

Trist för säljaren, hade jag fått chansen att se & provrida hästen innan h*n försökte hetsa mig till budgivning, hade jag kanske varit med & slagits om henne & säljaren hade fått högre pris för sin häst. Nu tittade jag inte ens på hästen utan köpte en annan som från början var dyrare.

Intressant. Undrar hur det i allmänhet går till. I de fall jag på något sätt haft insyn i hästköp/försäljning, så har alltid flera spekulanter varit inblandade och avslut gjorts först sedan det gått några turer. Det har alltid varit flera som ska tänka och kolla och återkomma osv.

LIA

Allt beror på hur man ser förköpsrätt.

* jag ser det som en rätt att före marknaden få erbjudande om köp.
* ditt alternativ är att man med förköpsrätt i alla lägen har rätt att köpa före andra spekulanter

Det var tänkt som ett exempel på hur man kan gå tillväga, i det fall man inte redan löst det ekonomiska i avtalet.
Men man ska kanske inte bry sig...

LIA

Allt beror på hur man ser förköpsrätt.

* jag ser det som en rätt att före marknaden få erbjudande om köp.
* ditt alternativ är att man med förköpsrätt i alla lägen har rätt att köpa före andra spekulanter

* Förköpsrätt innebär rättighet att vid försäljning träda i köparens ställe.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Förköpsrätt

Detta gäller vid te x försäljning av fastigheter, då marknadsmässiga priser ska tillämpas.

När denna klausul tillämpas på privat egendom och mellan privatpersoner, får säljaren ange sitt eget pris om inget sådant finns inskrivet i avtalet eller klausul som anger hur prisnivån ska anges vid försäljningstillfället.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 637
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli... 2 3
Svar
41
· Visningar
5 983
Ekonomi & Juridik Hur var det nu med förköpsrätten? Det skrivs in i kontrakt att säljaren har förköpsrätt vid försäljning/överlåtelse och avlivning (?)... 2
Svar
23
· Visningar
3 085
Hästmänniskan Har ett appaloosa sto på prov sedan mitten på januari. Behöver nu hjälp då det är många problem runt detta!! Hittade en annons på... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 251
Senast: CindyLou
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31