Fd ägaren har förköpsrätt, vad gäller?

Sv: Fd ägaren har förköpsrätt, vad gäller?

Saker och ting i ens liv kan förändras. När man skriver under ett sådant kontrakt är man kanske helt på det klara med att säljaren ska få köpa tillbaks hästen, men med tiden kanske det händer något som gör att utgångsläget ändras?
Man kanske ser att säljarens hästhållning inte är den bästa? Eller något annat som gör att man inte vill att hästen ska hamna hos säljaren igen?

Jo det fattar ju jag oxå, men det är fortfarande ju så att man skrivit på något och bara för att det nu inte är giltigt enligt lag, så är det iallafall i mitt tycke ett avtal o överenskommelse som man godtagit o godkänt.

Finns väl massor av alternativ till svar där... :crazy:

Men det försvarar ju fortfarade inte varför man godkänner något man inte tänkt följa?

Det har du naturligtvis helt rätt i. I TS fall verkade det vara ett absolut krav från säljaren att ha med denna klausul i försäljningskontraktet. Rent moraliskt och etiskt borde då TS ha tackat nej till att köpa hästen och letat vidare.
Jag kan tycka att det är rätt naivt att begära att TS skulle handla så.

Krav på återköpsrättighet utan att uppge pris/vite i ett försäljningskontrakt tycker jag är lika befängt som att begära att köparen enbart ska använda rosa schabrak till hästen i all evighet :D

Å andra sidan kan man vända på frågeställning och undra varför man säljer en vara som man fortfarande vill ha kontroll över? I de flesta fallen tycker jag att det är helt befängt att som säljare ställa ett sådant krav. Sålt är sålt, punkt slut. Vill man ha fortsatt kontroll över djurets liv bör man inte sälja det. Som bekant, går det inte att ha kvar kakan och äta den, eller hur?

Det går ju givetvis att se det på hur många sätt som helst
Det kanske kan handla om någon som vart tvungen att sälja sin älskade häst efter många år, då ser man inte sin älskade häst som enbart en vara. Det behöver ju inte handla om att ha kontroll över hästen så länge köparen har den, men när den ev blir till salu kan det ju vara så att gamla ägaren fått andra möjligheter och skulle vilja ha tillbaka den.
Om du en gång gett köparen det stora förtroendet att köpa hästen kanske man kan vara så gullig att hålla kontraktet.

Det har du naturligtvis helt rätt i. I TS fall verkade det vara ett absolut krav från säljaren att ha med denna klausul i försäljningskontraktet. Rent moraliskt och etiskt borde då TS ha tackat nej till att köpa hästen och letat vidare.

Krav på återköpsrättighet utan att uppge pris/vite i ett försäljningskontrakt tycker jag är lika befängt som att begära att köparen enbart ska använda rosa schabrak till hästen i all evighet :D

Jo, men det är ju fortfarade ett avtal... sen att det inte gäller juridiskt är ju egentligen ganska konstigt, för det är ju fortfarade något "vi" kom överrens om o som både godkände. OM du förstår hur jag menar. :)

Jag tror det är så, att det bara står förköpsrätt för att alla inte är insatta i juridik och vet inte att det faktiskt inte gäller.

Det jag reagerar på är att det är så vanligt att folk skriver på och sen verkar de inte vara intresserade av att följa, tycker det är falskt.
Vill jag som köpare ha på ett annat sätt kan jag ju ge förslag på kontrakt så både köpare/säljare känner sig nöjda.

Det tycker jag inte är befängt, det tyder däremot på att säljaren bryr sig om hästen. Sen kan det vara ganska omöjligt att begära ett fast pris vid återköp,
den kan ju ha utbildats och utvecklats enormt eller så kan det hänt något som gör att den kanske inte är värd nåt. Däremot bör man nog ha med vite för att gardera sig om man stöter på en oseriös köpare som inte tänkt hålla det den skrivit på.

*kl*

Jag har inskrivet i min ena hästs köpekontrakt att om jag säljer så ska h*n ha förköpsrätt. Inget vite eller dylikt inskrivet.

Inga problem för mig, jag håller ju gärna kontakten med säljare och berättar hur det går för oss osv. H*n var också angelägen om att få uppdateringar. MEN sen dess att hästen åkte hem till mig har jag inte hört från säljaren. Jag har smsat, mailat foton och berättat hur det går. Skickat julkort med mig och hästen osv, NOLL respons.

Och därför känner jag att h*n struntar i hästen och om jag nån gång måste sälja min lilla ängel så kommer jag INTE att fråga säljaren först eftersom h*n helt har stängt av kontakten.

Vad bra att det inte står något om straff ifall avtalet bryts! Det som det inte finns något straff för är inte heller ett brott!
Fast det stämmer väll inte??
Det är olagligt att gå mot rött ljus men handlingen i sig är inte straffbar.
Skapar du däremot en trafikolycka genom att gå mot rött ljus så tas det hänsyn till att du gjort någon olagligt i straff bedömingen.

Eller har jag fattat fel?

Lite allmänt; att bryta mot en klausul i ett avtal är en rent civilrättslig fråga och och torde ytterst sällan ha något med brott och straff att göra(kontraktsbrott är alltså inget "brottsligt" på det viset). Ofta läser man att folk ska gå till polisen just för att någon de har ett avtal med brutit mot detta men polisen kommer inte att bry sig ett smack. Det är som sagt en civilrättslig tvist som man får sköta själv om man vill lämna in en stämning till domstol.

Själv skulle jag varken sälja eller köpa häst med ett köpeavtal med någon typ av äganderättsförbehåll, trots(eller kanske just för att) jag har rätt bra koll på det juridiska. Jag vill helt enkelt minimera risken för framtida konflikter och tjafs.

Själv har jag köpt en hund med denna typ av klausul. Jag känner tvärt om att det finns en trygghet för MIG i det.

Sen gillar jag egentligen inte principen att man skall ha nån form av bestämmanderätt över något man inte längre äger.

Det handlar inte om ett SKK-avtal där uppfödaren förbinder sig att köpa tillbaka hunden då? Det är ju nämligen något helt annat.

Det kanske kan handla om någon som vart tvungen att sälja sin älskade häst efter många år, då ser man inte sin älskade häst som enbart en vara.

Det är dock inte känslorna som styr i den juridiska världen. Hästen är en vara oavsett vad man som säljare tycker och tror. Är varan såld så har man inga befogenheter som säljare.

Men, i praktiken så är det nog väldigt ofta så som du säger. Dessa klausuler tillkommer för att säljaren bryr sig om sin häst. Lösningen är ju jätteenkel, lägg in ett vitesbelopp i kontraktet som är åtminstone lika stor som försäljningspriset. Frågan är då hur lättsåld skulle hästen bli? Hur många köpare skulle skriva på ett sådant kontrakt? Jag har en känsla av att dessa skrivningar inte längre skulle bli så frekvent förekommande i försäljningskontrakt.
Och trots vitesbelopp så har du som säljare fortfarande ingen kontroll över hästens framtid, köparen kan sälja hästen vidare bäst den vill ändå men riskerar att bli stämd på vitesbeloppet.

So sue me!;)

Jag läser juridik nu, och visserligen har jag inte kommit så långt, men vi har pratat om avtal. Och står det i kontraktet så har förra ägaren förköpsrätt, tyvärr. Förstår mer än väl om du inte vill sälja tillbaka till honom/henne, men står det i kontraktet, går det tyvärr inte att bortse ifrån.

jag hade ett avtal för längesen med samma sak- förköpsrätt - men när det blev aktuellt så gällde det tydligen inte.. det var tydligen inte giltigt att skriva så.. kolla upp det med någon bra på ämnet . själv kontaktade jag advokat d*****man

Jag läser juridik nu, och visserligen har jag inte kommit så långt, men vi har pratat om avtal. Och står det i kontraktet så har förra ägaren förköpsrätt, tyvärr. Förstår mer än väl om du inte vill sälja tillbaka till honom/henne, men står det i kontraktet, går det tyvärr inte att bortse ifrån.

Det är ju inte säkert att priset passar den gamla ägaren, alltså det pris nuvarande ägare sätter i förköpsrätten. Har jag förstått det rätt så finns inget pris inskrivet, sålunda står det nuvarande ägare fritt att sätta sitt pris till gamla ägaren och passar inte det då så slipper nya ägaren klausulen.

Det är dock inte känslorna som styr i den juridiska världen. Hästen är en vara oavsett vad man som säljare tycker och tror. Är varan såld så har man inga befogenheter som säljare.

Jag har knappast skrivit att känslorna styr i den juridiska världen,
befogenheter som säljare har man också om man utformat ett kontrakt på rätt sätt.

Jag har diskuterat denna klausul fram och tillbaka vid flertal tillfällen med vänner och bekanta, då jag förmedlat hästar åt uppfödare som ville ha den klausulen inskriven. Vad vi kom fram till är att en sådan klausul aldrig skulle hålla i civilrätten, då sålt är sålt. Förköpsklausulen kan man skriva in och hoppas att säljaren följer av moraliska skäl. Men det finns ingen juridisk skyldighet att följa den.

Jag har knappast skrivit att känslorna styr i den juridiska världen,
befogenheter som säljare har man också om man utformat ett kontrakt på rätt sätt.

Kanske uttryckte jag mig otydligt. Jag menar att man som säljare inte har några befogenheter att styra över den sålda varan.

Vilka befogenheter anser du att man skulle kunna ha som säljare? Hur borde kontraktet isåfall utfomas?

Jag menar att om man skrivit att man som säljare vill ha första återköpsrätten och skrivit med ett vitesbelopp och man accepterar priset som köparen vill ha för att sälja den tillbaks då har man full befoganderätt att köpa tillbaks den.

Sen innebär ju det inte när man sålt att man har några befogenheter att engagera sig i hästens liv, utan jag menar just om den skulle bli till salu.

Hoppas du förstår hur jag menar.
Jag ville inte vara elak, bara få fram min syn.

Där tror jag inte riktigt att ni kommit fram till ett riktigt svar..

Det är alldeles solklart att klausulen är giltig juridiskt - det råder avtalsfrihet och parterna har få inskränkningar i sin möjlighet att avtala vad som passar i det enskilda fallet.
Det finns absolut INGENTING juridiskt som skulle indikera att en sådan del i avtalet skulle lämnas utan avseende.

Däremot är det svårt att nå framgång vid en eventuell förhandling inför domstol då en sanktion för avtalsbrott saknas men det är en helt annan sak än att avtalet i denna del skulle vara ogiligt.

Och....att som någon tidigare i tråden gjort jämställa avtalsbrott med brott i straffrättslig mening det är är verkligen att vara ute och cykla rejält. Avtalsbrott har absolut ingenting med straffrätt att göra.....utan är ett helt och hållet civilrättsligt mellanhavande i de allra flesta fall.

Fast jag tycker det är oförskämt att köpa en häst med en sån klausul i kontraktet om du inte tänkte hålla det.
Varför skriva på något som man inte tänkt hålla?
Du borde frågat vid köpet om säljaren ville stryka den önskan annars borde du köpt en annan häst.

Då är det väl lika oförskämt av fd ägaren att inte köpa tillbaka hästen om hästen ska säljas i framtiden? Varför skriver säljaren in något i kontraktet som denne ändå inte håller sig till??

TS:

Jag ringde fd ägaren när vi sålde en av våra för några år sedan och de var inte ett dugg intresserade av att köpa tillbaka hästen och det tror jag är det vanligaste faktiskt och det står ju dig fritt att begära vilket pris som helst på hästen ;)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 637
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli... 2 3
Svar
41
· Visningar
5 983
Ekonomi & Juridik Hur var det nu med förköpsrätten? Det skrivs in i kontrakt att säljaren har förköpsrätt vid försäljning/överlåtelse och avlivning (?)... 2
Svar
23
· Visningar
3 085
Hästmänniskan Har ett appaloosa sto på prov sedan mitten på januari. Behöver nu hjälp då det är många problem runt detta!! Hittade en annons på... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 251
Senast: CindyLou
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31